Čím se liší finanční poradenství od prodeje kosmetiky
Multilevely mají mnoho společného. I s podvodnými hrami typu "letadlo", "pyramida" či "Ponziho schéma" (různé názvy pro totéž). Kupříkladu motivaci: Chcete zbohatnout? Zapojte se a … a v tom se začínají jednotlivé "multilevely" lišit.
U podvodných her po zapojení následuje jen lákání dalších oveček, které zaplatí výplatu lidí na vyšších místech pyramidy. Občas v rámci maskování jsou vstupní poplatky doplněny nějakým předraženým zbožím pochybné kvality.
U nefinančních multilevel marketingových firem je také cílem zapojit co nejvíce dalších spotřebitelů-distributorů. Výdělek může být doplněn "podomním prodejem" – jednou z nejstarších forem distribuce zboží. V této oblasti některé společnosti již působí nejen na bázi "samospotřebitelského" modelu, nýbrž oddělují distribuční a spotřebitelskou část (do "multilevelu" se zapojují pouze lidé, kteří se chtějí věnovat distribuci).
U finančně-zprostředkovatelských multilevelových firem jde pochopitelně také o získávání nových poradců. Ovšem finančním poradcem se nemůže stát každý. V prvé řadě je nezbytné alespoň středoškolské vzdělání. V druhé řadě je třeba složit (byť v současnosti poměrně jednoduché) zkoušky pro získání licencí od ČNB.
I mezi finančně poradenskými/zprostředkovatelskými firmami jsou rozdíly. Některé fungují na bázi samospotřebitelského modelu, kdy se do provizního systému zapojují sami spotřebitelé, kteří si sjednávají finanční produkty pro vlastní potřebu. Tento model je velmi úspěšný, nicméně má značná rizika v podobě kvality poskytovaného poradenství.
REKLAMA
Na opačném pólu stojí multilevelové finančně poradenské společnosti, které si své pracovníky pečlivě vybírají a nenechají do systému zapojit každého. Je-li tento systém navíc centrálně řízený, je výsledná kvalita poradenství více závislá na politice a filozofii společnosti. V decentralizovaných multilevelových zprostředkovatelských společnostech na podobném principu fungují i některé struktury.
Pečlivý výběr spolupracovníků, nejedná-li se o samospotřebitelský model, je výhodný i pro samotnou společnost z pohledu tvorby zisku. Vyškolení nováčka, jeho zapracování a dohled nad jeho prací v prvních období jeho činnosti nepatří mezi nejlevnější záležitosti – a to bez ohledu na to, zda je školení organizováno centrálně či si každé ředitelství školení zajišťuje samo. Každá finančně poradenská společnost školí nejen komunikační a obchodní dovednosti, ale nováčci dostávají poměrně rozsáhlý záběr produktových školení, na nichž se seznamují s produkty partnerských finančních institucí. Toto podporují i finanční instituce, které nenechají zprostředkovatele své produkty nabízet, dokud jejich školení neabsolvují.
Namotivovat nevhodné adepty ke vstupu do společnosti se může ukázat jako kontraproduktivní i z důvodu možného poškození jména nevhodným vystupováním či nekvalitní prací.
Bohužel v současnosti lze různými způsoby i distribuci finančních produktů provozovat bez kompetencí finančního poradenství a prostřednictvím nejrůznějších smluv o zajištění propagace či tipařských provizí mohou na trhu působit i společnosti, do jejichž řad se může zapojit snad opravdu každý. Navíc díky vysokým provizím některých produktů lze pod rouškou finančního zprostředkování a zajištění světlých zítřků "všem, kteří pochopili systém" rozjet i pyramidovou hru…