Dlouhodobý přístup se finančním poradcům vyplácí
Pomiňme sortu podvodníků, kterých je v každém oboru dostatek. I mezi kvalitními a eticky vyspělými finančními poradci ale často vyvstává dilema: Mám říci klientovi, že má produkty vzhledem k cílům nastavené správně? Že svou prací nemohu jeho situaci zlepšit? Pokud to poradce udělá, přichází o okamžitý výdělek. To se mu ale mnohonásobně vrátí.
„Takový klient pak ví, že mi nejde jen o provize, ale opravdu o pomoc klientovi, a ze zkušenosti mohu říct, že mě většinou doporučí dál ke svým známým, kde na mě čekaly zajímavé obchody, ke kterým bych se bez férového jednání nedostala,“ píše ve svém diskusním příspěvku čtenářka Marie dále.
Téma kvality a dlouhodobého přístupu jsem již několikrát rozebíral v článcích i rozhovorech s nejlepšími finančními poradci. Názor paní Marie mě ale přiměl vrátit se k tomuto tématu znovu. Zejména pro začínající finanční poradce je důležité, aby věděli, že se kvalitní práce vyplatí. Ne tak rychle, ale dlouhodobě. Po čase budou moci s klidným svědomím říci, že „na výši provizí při přípravě finančního plánu nehledím,“ jako před časem v rozhovoru uvedl Petr Boháč, finanční poradce Broker Consultingu, a přesto si velmi dobře vydělat.
„Tahle práce je hlavně o etice, a pevně věřím tomu, že takových těch hajzlíků, co vám překopou smlouvy jen kvůli vlastní provizi, se trh časem sám zbaví,“ zakončila svůj příspěvek paní Marie. Síla trhu je skutečně velká. Závisí ale hodně na informacích a schopnosti lidí s nimi pracovat – tedy na finanční gramotnosti. I v této oblasti mohou ale finanční poradci udělat mnohé. Především s klienty poctivě tvořit finanční plán založený na přáních a potřebách domácnosti. A pochopitelně nezastírat i stinné stránky finančních produktů a učit lidi rizikům, která jsou s nimi spojená.
Je to dlouhá cesta. Stát se odborníkem v kterékoli oblasti stojí čas a úsilí. Člověk se musí sám neustále vzdělávat. Bez toho to není možné. Svět není statický, ale dynamicky se vyvíjí a s ním i potřeby lidí, mění se finanční produkty. A ustrnout na ustáleném řešení, které sice jeden čas je dobré a vhodné pro většinu klientů, je ošidné.
REKLAMA
Finanční poradenství bylo dlouho spojováno s pejorativním označením „pojišťovák“. Pojišťovák sám o sobě ale také není špatná profese, pokud se dělá dobře – tedy tak, že vyhledává pojistky kryjící hrozící rizika. Jak pojem „pojišťovák“, tak „finanční poradce“ získaly ve vnímání lidí pejorativní nádech vinou zlatokopů zneužívajících nízké finanční povědomí české populace. To se ale postupně mění. Jde to pomalu – získat ztracenou pověst je náročnější než vybudovat novou, ale jde to. Finanční poradce, který otevře oči a rozhlédne se, nepochybně uvidí pokroky ve vnímání lidí – zejména u nově oslovovaných klientů.
Oblast finančního poradenství sleduji řadu let. Během nich obor finančního poradenství udělal obrovský skok kupředu – směrem k proklientskému přístupu a ke kvalitě. Dnes již kupříkladu jen málokdo tvrdí, že IŽP je výborný spořicí produkt na stáří. Častější je diskuse, zda je dostatečně etické účtovat klientům předplacené poplatky místo průběžně placených u pravidelných investic. A sám jsem zvědavý, kam se finanční poradenství posune v letošním roce.