Výsledek regulace životního pojištění: Zdražení!
Regulace provizí životního pojištění je účinná od 1. 12. 2016. Po třech měsících „zvýšené ochrany klienta“ jsou již známé první dopady na trh životního pojištění. A pro spotřebitele z nich nevyplývá nic pozitivního. Vesměs se naplnila varování přicházející z finančně poradenského trhu.
V prvé řadě došlo k omezení nabídky životních pojistek. Z analýzy Institutu FG vyplývá, že pojišťovny stáhly z trhu 11 produktů a uvedly pouze 2 nové. To ještě nemusí být na škodu, pokud by rušily produkty pro spotřebitele zcela nevýhodné. I takových vytvářejí nespočet. Tomu ovšem neodpovídá druhá skutečnost – navýšení počátečních nákladů.
„Nejvyšší hodnoty poplatku nyní dosahují výše 250 % ročního pojistného. V tomto případě je při měsíčním pojistném 1 000 Kč výše počátečního poplatku rovna 30 000 Kč. Podíl produktů s poplatkem nad 15 000 Kč pro modelový příklad tak oproti minulému roku ještě více vzrostl, tvoří 60 % nabídky (dříve 55 %),“ uvádí Institut FG.
U 17 produktů z 29 došlo oproti loňskému roku ke zvýšení poplatku o více než 5 %. Dalších 11 produktů (zatím?) na nové podmínky nereagovalo a popletek u nich zůstává na srovnatelné úrovni. Jen u jediného produktu došlo ke snížení počátečních nákladů alespoň o 5 %.
Výsledkem regulace životního pojištění je tedy v prvé řadě zdražení životních pojistek. Před pravděpodobným zdražením ještě před schválením novely zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích varovali zástupci finančně poradenského trhu.
REKLAMA
„Trh se zakonzervuje, sníží se konkurence a to výhledově umožní velkým pojišťovnám po letech tvrdého boje opět zvýšit ceny a „ždímat“ své historické kmeny. To je efekt, který očekáváme a který je možná v pozadí celé snahy,“ varoval Jiří Šindelář, předseda představenstva USF ČR, v rozhovoru pro Investujeme.cz.
„Pan poslanec [Ladislav Šincl, ČSSD – pozn. red.] se svým „poradenským“ týmem z jedné velké pojišťovny nedomyslel několik detailů. Zvýhodnění velkých pojišťoven omezí konkurenci a pojistky lidem zdraží. Budou tím i hůře dostupné,“ uváděl Petr Stuchlík, zakladatel a generální ředitel společnosti Fincentrum, v rozhovoru pro časopis Týden.
Ke zdražení došlo skutečně rychle. Jedním z důvodů jsou i rostoucí provize – vyšší riziko storna provizí zakotvené v novele zákona pochopitelně chtějí finančně poradenské společnosti vykompenzovat vyšší cenou. A pojišťovny ji platí.
„Nejsem pojistný matematik, abych byl schopen spočítat, o kolik má vyšší hodnotu pojistná smlouva, která se dožije 60 měsíců. Ale hodnotu vyšší má. Dnes pojišťovny musely počítat s tím, že již 25. měsíc ta smlouva existovat nemusí. Při dnešním nastavení produktu smlouva skutečně unese i vyšší provizi, než kolik je takový všeobecně uznávaný strop 180 % ročního pojistného,“ zdůvodnil ochotu pojišťoven platit vyšší provizi Jiří Paták, generální ředitel Chytrého Honzy, v rozhovoru pro Investujeme.cz.
REKLAMA
Jeden velký finanční zprostředkovatel zvyšování provizí pojal velmi pragmaticky. Vytipoval několik preferovaných pojišťoven, které ke svým produktům nabídly vyšší provizi, a u ostatních za zprostředkování jejich životních pojistek s nižší provizí svým podřízeným pojišťovacím zprostředkovatelům až na výjimečné případy provizi nevyplácí. I toto je jeden z důsledků regulace životního pojištění…
Je regulací rozložení provizí chráněn klient s tím, že „nic není zadarmo“, nebo se ukázala pravdivost starého rčení, že „cesta do pekel je dlážděná dobrými úmysly“? A nebo je to ještě jinak a „ochrana klienta“ byla skutečně jen zástěrkou pro prosazování zájmů jedné skupiny trhu, jak naznačil Petr Stuchlík?