Pokud by se někdo chtěl o kondici bank díky tomuto protestu bát, tak může zůstat klidný – denně totiž bankám v ČR od nás, klientů, připluje přes 100 milionů čistých výnosů z bankovních poplatků a provizí, od počátku letošního roku jsme na čistých poplatcích (výnosy z poplatků minus náklady na jejich výběr) zaplatili zhruba 6 miliard korun.
Těší nás proto, že se povědomí o Dni protestu proti bankovním poplatkům velmi rychle šíří, a to nejen mezi spotřebiteli bankovních služeb, ale i mezi samotnými bankami. Některé z nich se k protestu pravidelně přidávají (v minulosti především mBank a Fio banka).
Letos poprvé se bude slavit tento den v momentě, kdy meziročně klesly výnosy z bankovních poplatků (srovnání níže v tabulce), kdy se statisíce klientů přidali ke sporu o poplatek za vedení (správu) hypotečního (úvěrového) účtu, který banky postupně ruší. Ukazuje se, že pokud se klienti ozvou, banky na to reflektují. I přesto stále platí, že český klient v zásadě dotuje bohatší západní klienty, protože většina zisku českých bank proudí ve formě dividend každý rok zahraničním vlastníkům.
Zároveň chceme klientům ukázat, že zajímat se o své bankovní účty se vyplatí – pro všechny bankovní klienty již dnes existují alternativy, v nichž může hradit jen za to, co skutečně potřebuje a reálně spotřebovává. A díky KODEXU MOBILITA KLIENTŮ, lze banku vyměnit velmi snadno. Letos jsme na základě velkého zájmu seniorů také zveřejnili návod na změnu bankovního účtu pro lidi, kteří pobírají důchod.
Ziskovost a efektivnost bankovního sektoru (v čistém, po odečtení nákladů):
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Zisk z poplatků a provizí |
32 918 |
35 841 |
36 121 |
36 442 |
38 493 |
39 058 |
37 338 |
Absolutní ukazatele v mil. Kč, banky s licencí k 31. 12. 2012, čísla za rok 2013 budou k dispozici na konci března 2014.
Zdroj: ČNB, zpracování: bankovnipoplatky.com