1. Do jakého vína investovat
Mezi vhodná vína pro účely investování patří často ta francouzská, především pak červená, například z Bordeaux. Tato vína mají potenciál zrání až třicet let. Víno se po letech stává vyhledávanou raritou, čemuž odpovídá i jeho cena. Poohlédnout se však můžete i po jiných věhlasných destinacích – Španělsku, Portugalsku nebo Itálii. Nakupujte zásadně vína prověřených vinařství, u nichž máte jistotu dlouhodobě vysoké kvality.
2. Kdy víno nakupovat
Pokud se rozhodnete investovat, ideální variantou je nakoupit kvalitní víno na principu „en primeur“. Znamená to, že si za nízkou cenu pořídíte víno, které zatím zraje v sudech. Teprve po dvou letech se stočí do lahví a dostane se na běžný trh. Od tohoto okamžiku jeho cena poprvé vzroste. Počítejte však s tím, že víno představuje dlouhodobý investiční produkt. Dobrou investicí, a často krátkodobější, je ale také vhodně vybrané víno, které je již stočené v lahvích a prodává se v distribuční síti. Například vína z vinařství Lafite Rothschild a především jejich ikona Château Lafite-Rothschild 1er Cru Classé.
3. Jak se víno zhodnocuje
Na růst ceny vína má vliv mnoho faktorů. „Mezi zásadní patří nízký počet konkrétních lahví na trhu a vysoká poptávka po něm. Vliv hraje i kvalita ročníku, hodnocení degustátorů nebo získaná významná ocenění. Běžné roční zhodnocení vína se pak pohybuje mezi 10 až 15 procenty. V některých případech však může hodnota vína vzrůst i na 400 % jeho pořizovací ceny od nákupu v rámci en primeur,“ říká Filip Jantač z Global Wines, největšího dovozce vín v České republice.
4. Kde investiční víno skladovat
Jestliže jste zakoupili investiční víno, je nutné postarat se o jeho správné uskladnění. V České republice pro tyto účely slouží profesionální vinařské boxy a sklady. Další možností je pronájem boxu u specializovaných vinoték, kde obvykle není podmínkou, aby víno pocházelo z produkce daného vinařství. „Ať už zvolíte tu či onu variantu, získáte zvláštní certifikát, kterým prokážete kontrolované uskladnění vína. Tento dokument budete potřebovat v okamžiku, kdy se rozhodnete víno prodat dalšímu investorovi nebo koncovému spotřebiteli a proměnit výnos v reálné finance,“ uzavírá Filip Jantač.