CZK/€ 25.330 +0,16%

CZK/$ 24.057 +0,45%

CZK/£ 30.413 +0,26%

CZK/CHF 27.245 +0,62%

Text: Petr Šafránek

28. 03. 2012

9 komentářů

Rizika zprostředkování II. pilíře důchodové reformy

 


 

Aniž bych se chtěl pouštět do jakýchkoliv politologických rozborů, nelze přehlížet opakované výroky představitelů ČSSD o úmyslu zrušit II. pilíř důchodové reformy v případě jejich vítězství ve volbách. A vzhledem ke zveřejňovaným preferencím nelze takový scénář označit za nereálný…

Riziko zrušení II. pilíře

Narozdíl od Slovenska, kde je opt-out bez finanční spoluúčasti klienta, byl u nás zvolen model s 2% spoluúčastí. Kdo podepíše smlouvu na II. pilíř, zavazuje se tak navždy (resp. po dobu trvání II. pilíře) odvádět ze svého příjmu o 2 % více než ten, kdo do II. pilíře nevstoupí.

Samo o sobě to není jistě nic špatného, kdyby zde ovšem nebyla výše zmíněná hrozba zrušení tohoto pilíře. V takovém případě by se nepochybně peníze převedly do prvního – průběžného pilíře, a to včetně těch 2 % odváděných navíc. Pak bude ovšem zprostředkovatel první, komu klient „poděkuje“ za doporučení vstoupit do II. pilíře, které by v konečném důsledku pro něho znamenalo pouze dočasné navýšení odvodů o 2 % bez všech pozitivních efektů, které může II. pilíř přinést, ovšem jen pokud nebude zrušen…

Riziko neznámých parametrů pojistky

V případě, že by nakonec bylo politiky dopřáno II. pilíři přežít všechny parlamentní volby, je třeba si uvědomit, že současně se smlouvou na tento produkt prodává zprostředkovatel de facto i pojistnou smlouvu – peníze z II. pilíře může živý účastník čerpat pouze formou nákupu důchodu u pojišťovny. Problém je v tom, že v tuto chvíli nikdo nezná parametry těchto pojistek a klient tak vstupem do II. pilíře kupuje zajíce v pytli.

Přitom tentýž stát v poslední době neustále volá po transparentnosti pojistných produktů a tzv. předsmluvních informacích, předávaných klientovi před podpisem smlouvy. Jaké informace má ovšem dát zprostředkovatel klientovi před podpisem smlouvy II. pilíře o budoucí pojistce, která bude jediným možným výstupem tohoto produktu?

REKLAMA

Je zajímavé, že zde netransparentnost a neexistence předsmluvních informací najednou nevadí… A reputační riziko případné nevýhodnosti budoucí pojistné smlouvy opět nese zprostředkovatel.

Informační kampaň musí odpracovat zprostředkovatelé

V neposlední řadě musíme vzít v úvahu, že rozhodnutí klientů vstoupit do dobrovolného II. pilíře bude z podstatné části odvislé od toho, zda klientovi celou důchodovou reformu někdo řádně vysvětlí. A to nedokáže stát nějakou reklamní kampaní, ale výhradně zprostředkovatel, jednající s klientem osobně. 

Je na zvážení každého zprostředkovatele, zda je ochoten nést výše popsaná reputační rizika a navíc vysvětlovat penzijní reformu klient od klienta, když stát dovolí akcionářům penzijní společnosti vyplatit odměnu pouhých 830 Kč na jednu uzavřenou smlouvu.

Pro srovnání – na Slovensku to bylo až 6 000 Sk za smlouvu, a to tam zprostředkovatel nenesl žádné reputační riziko, protože klient neplatil vstupem do II. pilíře ani korunu navíc a v případě jeho zrušení by tak o nic nepřišel – to, co původně odváděl do I. pilíře by se tam prostě vrátilo… I kampaň byla na Slovensku podstatně jednodušší, protože reforma tam nebyla spojena s navýšením DPH a nikdo tam tehdy otevřeně nevyhrožoval zrušením II. pilíře.

REKLAMA

Nálada mezi obyvateli byla tedy na Slovensku podstatně více nakloněna pro reformu a zprostředkovatel to měl podstatně jednodušší. Přesto dostal až 7× větší odměnu, než dovoluje vyplatit náš stát…

Přitom je třeba zdůraznit, že v systému odděleného majetku klienta a správce a jasně definovaných a regulovaných poplatků za správu, nezatěžuje vyplacená provize účet klienta. Její zastropování zákonem je tak názornou ukázkou nesmyslné přeregulace, která nemá žádnou oporu v ochraně klienta. Je to typická regulace pro regulaci, která brání akcionářům penzijních společností investovat do distribuce podle vlastního uvážení, jak by se v tržní ekonomice slušelo.

Pokud si snad tuto nesmyslnou regulaci politicky vynutila opozice, byl to bohužel – ve spojení s výroky o zamýšleném zrušení II. pilíře – geniální krok, jak ohrozit úspěch celé penzijní reformy.

Autor je generální sekretář AFIZ

Loading

Vstoupit do diskuze 9 komentářů


Související články

důchodový účet v roce 2023

Jak dopadl důchodový účet v roce 2023

Český důchodový systém je financován průběžným způsobem. Tedy stát vybírá během roku sociální (důchodové) pojištění, jako daň z práce. A z této částky by ideálně měl vyplácet povinné důchody. Přičemž platby prochází přes tzv. systém důchodového pojištění. A ten je v posledních letech spíše v mínusu. Jak […]

Text: Hana Bartušková

Foto: Shutterstock

19. 03. 2024

Změny v důchodech

Nakročily změny v důchodech k reformě systému?

Reforma důchodového systému je taková nenápadná stálice českého politického dění. Víceméně tak nějak všichni víme, nebo alespoň tušíme, že s důchody by se mělo něco udělat. Demografický vývoj se neptá a peníze jednou dojdou. Po razantní změně ale není až taková poptávka, aby se za to získávaly […]

Text: Hana Bartušková

Foto: Shutterstock

20. 02. 2024

průměrný důchod v roce 2024

Proč je státní důchod nespravedlivý?

Český důchodový systém je postaven na průběžném financování a navíc na poměrně výrazné solidaritě. Často tak bývá označován za nespravedlivý. 

Text: Hana Bartušková

Foto: Pixabay

14. 12. 2023


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • josef

    30 března, 2012

    politik řekne dobrý den, drž sic peněženku a hned mu dej přes hubu za lhaní!!!

    Odpovědět

  • Zdena

    30 března, 2012

    830,– Kč je až moc za pouhé vyplnění formuláře. A nějaká reputace může být zprostředkovatelům ukradená, jde jim jenom o prachy, aspoň podle mojí otřesné zkušenosti. Druhý pilíř je ostatně nevýhodný, takže není důvod ho nabízet.

    Odpovědět

  • Radek

    30 března, 2012

    Proč myslíte, že je nevýhodný?

    Odpovědět

  • antibouchač

    30 března, 2012

    Zřejmě proto, že naivně neuvěřila, že je výhodný.

    Odpovědět

  • Zdena

    30 března, 2012

    vystoupit a nikdo Vám nic negarantuje. Čím menší provize, tím méně to budou „poradci“ nabízet (a to je dobře), jelikož jsou to v drtivé většině chamtivci a nenažranci.

    Odpovědět

  • Zdena

    30 března, 2012

    Protože se k němu zavazujete na celý zbytek produktivního věku, nemůžete z něho vystoupit a nikdo Vám nic negarantuje. Čím menší provize, tím méně to budou „poradci“ nabízet (a to je dobře), jelikož jsou to v drtivé většině chamtivci a nenažranci (omlouvám se, ale z předchozího příspěvku mi vypadnul začátek)

    Odpovědět

  • Ondřej

    30 března, 2012

    Je mi zle z lidí, jako jste vy, která kvůli špatné zkušenosti háže do pytle celý systém. Ano, jsem poradce a svou práci odvádím zodpovědně vždy ve prospěch svých klientů. Chápu, že máte za sebou špatnou zkušenost, pak ale haňte a ukazujte na toho, kdo vás poškodil. Nebo mi chcete říct, že kvůli kauze polské posypové soli jste přestala jíst všechno jídlo obsahující sůl? Zamyslete se nad sebou.

    Odpovědět

  • Zdena

    30 března, 2012

    A mně se zase dělá špatně z většiny finančních poradců! Nejedná se o zkušenost s jedním z nich, ale s celou poradenskou firmou i jejich profesní asociací, klidně vám prozradím, že se jedná o AWD a USF. Podle diskuzí to ale ani u ostatních poradenských společností nevypadá jinak. Jsem spíše přesvědčena, že špatný je celý systém a sem tam se najde nějaký poctivý poradce.

    Odpovědět

  • Petr.spk

    1 února, 2013

    Jen ten, kdo nikdy nepodnikal, může napsat takový nesmysl, že 830Kč za sepsání formuláře je až moc……(mimocho­dem u starších účastníků to je čtvrtina)…takový kritik nevidí, že každý poradce musí absolvovat školení, hradit si cestovní náklady a v prvním období bude pouze podávat informace a možná pracovat týdny úplně zadarmo…..

    Odpovědět