Situace není jednoduchá. Jedna finančně zprostředkovatelská společnost (kterou nemohu nazvat poradenskou ani se zavázanýma očima v černém tunelu) uzavírá především investiční životní pojištění. Společnost rozhodně nepatří mezi svatoušky; její prodej stojí na velmi tvrdém multilevel marketingu. Několik pojišťoven s ní již rozvázalo smlouvu o spolupráci…
Jedna pojišťovna k ní ale přistoupila svérázným způsobem. Některým lidem, kteří si přes ní uzavřeli investiční životní pojištění, poslala výpověď smlouvy s dovětkem, že pokud mají o pojištění zájem, ať se zastaví na pobočce.
"[Pojišťovna] postupovala v případě některých smluv dle platné legislativy. Zákon o pojistné smlouvě umožňuje vypovězení pojištění do 2 měsíců ode dne uzavření pojistné smlouvy," odpověděl na naši otázku tiskový mluvčí pojišťovny. Do jaké míry se jedná o odpověď na dotaz "co je příčinou výpovědí smluv (a následné pozvání klientů na pobočku k uzavření nového pojištění)", nechť čtenář posoudí sám. Otázkou také je, jak si vysvětlit slůvko "některých". Znamená to, že u jiných postupovala v rozporu s platnou legislativou?
Zarážející byly ale případy klientů, kteří podle pojišťovny podali výpověď sami, přičemž oni toto popírají. Na dotaz "jak je možné, že byly rušeny smlouvy na základě (podle slov klientů) nepodaných výpovědí ze strany klienta", se nám dostalo odpovědi: "Viz odpověď na dotaz číslo jedna. Nedošlo k rušení smluv, ale k vypovězení pojištění v zákonné lhůtě do 2 měsíců ode dne uzavření pojistné smlouvy."
Podle slov zástupce oné zprostředkovatelské společnosti se i sami klienti pokoušeli získat kopii výpovědi, kterou měli pojišťovně podat. Neúspěšně.
REKLAMA
Osobně se pojišťovně nedivím, proč smlouvy nepřijala. Způsob prodeje neměl nic společného nejen s poradenstvím, ale podle zkušeností jejich bývalých obchodních zástupců byl přinejmenším na hraně zákona. Spolupráce mezi zprostředkovatelem a pojišťovnou již neprobíhá. Stejně jako s předchozími dvěmi pojišťovnami. Pojišťoven na trhu je ale ještě dost.
Nechci rozpoutat diskusi na téma, o jakou zprostředkovatelskou společnost nebo pojišťovnu se jedná. Naopak, zajímají mne názory finančních poradců na téma, za jakých okolností má pojišťovna odmítnout uzavřít smlouvu o pojištění a jak by měla v takovém případě postupovat. Zvláštní je podle mého názoru způsob, kdy po odmítnutí smlouvy bez srozumitelného důvodu je klient pozván na pobočku – a zprostředkovatel, který klienta získal, je obejit. Na druhou stranu v případě nekorektního prodeje chápu, že pojišťovna nechce klienta vrhnout zpět do jeho spárů…