Asi největší dopad měla zmiňovaná novela zákona o penzijním připojištění na poskytování exkluzivity pro penzijní fondy od zaměstnavatelů a nucení zaměstnanců k výběru určitého fondu. Samotné bonusy nebo pobídky, které mají nalákat nové potenciální klienty nebo udržet již ty stávající, však úplně nevymizely. Přeci jen ale došlo k určitému omezení a fondy samotné si dávají pozor na to, které bonusy ponechat a jakým způsobem je nabízet.
S touto otázkou jsme oslovili domácí penzijní fondy a některé nezakrývají, že jejich politika se poněkud změnila. U fondu Generali se „počínaje prvním srpnem loňského roku dle stávající legislativy přestaly vyplácet bonusy firmám, které byly hromadnými plátci a zasílaly příspěvky zaměstnavatele svým zaměstnancům.“ Fond Allianz „v souladu s platnou právní úpravou otestoval přípustnost všech do té doby nabízených pobídek a zachoval jen ty výše uvedené pobídky, které jsou zákonem dovolené“ a rovněž fond České pojišťovny testuje všechny nové i platné pobídky podle nové legislativy.
U ostatních fondů podle jejich vyjádření nedošlo k žádným změnám, v každém případě si ale dávají fondy pozor na to, jestli výhody odpovídají tomu, co povolila ČNB. V konečném důsledku jsou však bonusy pro klienty přeci jenom chudší, než bývaly v minulosti, zejména co se týče finančních odměn. Za bonus se často udává bezplatný přístup k účtu přes internet, i když to už by měla být v dnešní době spíše samozřejmost.
Jaké bonusy mohou klienti očekávat?
Penzijní fond České spořitelny nabízí svým klientům zvýhodněnou variantu komplexního pojištění v Pojišťovně ČS (úspora do 60 %) a odměnu na účet penzijního připojištění při platbě Chytrou kartou České spořitelny (10 korun za každých 1 000 korun nákupu). Mezi bonusy počítá PF ČS také službu Maximum pro daňovou optimalizaci a možnost volby ze čtyř typů doživotní penze.
ČSOB u svých penzijních fondů nabízí půlroční poplatkové prázdniny při sjednání Era osobního účtu od Poštovní spořitelny, odpuštění vstupního poplatku při sjednání spotřebitelského úvěru u Poštovní spořitelny a 7% slevu z vybraných pobytových zájezdů cestovní kanceláře ČEDOK. Pak jsou zde také programy OPTIMUM nebo KOMFORT, které umožňují daňovou optimalizaci i při placení nepravidelných příspěvků.
REKLAMA
AXA penzijní fond umožňuje získat bonus 500 Kč při uzavření smlouvy on-line. Dalším bonusem je platební karta AXA, díky které si klienti spoří na penzi částkou rovnající se 1 – 11 % z každého nákupu. Držitelé karty mají rovněž možnost využít nabídku ročního cestovního pojištění AXA Club Travel za zvýhodněnou cenu 480 Kč pro celou rodinu po celém světě.
AEGON penzijní fond nabízí bonus pro ty klienty, kteří si u něj spoří déle než tři roky (celkově ale spoří déle než pět let). Výše bonusu není určena, ale je podle penzijního plánu stanovena „každoročně představenstvem penzijního fondu na základě hospodářských výsledků dosažených penzijním fondem.“ Klienti tedy nemají nic jisté, ale v případě dobrých výsledků by mohl být bonus určitě zajímavý.
Allianz penzijní fond nabízí novým klientům bonus za sjednání smlouvy po internetu do výše 1 000 korun. Ten se klientovi připíše na účet až po pěti letech. Pokud klient ukončí smlouvu před svou penzí, bude mu bonus odebrán. Dalším bonusem je pak úrazové pojištění hrazené Allianz penzijním fondem pro případ trvalých následků úrazu u Allianz pojišťovny po dobu dvou let pro účastníky ve věku do 60 let. Tento bonus platí i pro klienty se staršími penzijními plány, kteří přestoupí na aktuální penzijní plán, a mohou jej nabízet i partnerské zprostředkovatelské společnosti.
Penzijní fond České pojišťovny nabízí klientům Premia kartu České pojišťovny, což je kreditní karta se slevovým programem a vracením 1 % z plateb na účet penzijního připojištění nebo jako slevy na pojištění ČP. dalším bonusem je 15% sleva úrazového pojištění Bonus a slevy na vybraná pojištění u České pojišťovny, o jejíž výši rozhoduje typ obchodníka.
REKLAMA
Vybraní významní partneři fondu také mohou nabízet bonusy ve formě vstupní prémie (2 % z převedených prostředků), nebo investičního životního pojištění POHODA.
Generali penzijní fond nabízí 15% slevu na nově uzavřené nemocenské pojištění, úrazové pojištění jednotlivců nebo rodinné úrazové pojištění Family a 10% slevu na cestovní pojištění u pojišťovny Generali. V rámci členství v Klubu Generali je pak umožněno klientům účastnit se různých sportovních a kulturních akcí či soutěží, případně uplatňovat slevy u vybraných obchodních partnerů. Také u fondu Generali nabízejí bonusy i partnerské společnosti, jde ale o individuální nabídky a podle fondu je nelze uvádět samostatně.
ING Penzijní fond nabízí novým klientům na základě veřejného příslibu dárek v podobě USB disku o kapacitě 2 GB po zaplacení dvou měsíčních příspěvků. Dalším bonusem je věrnostní kreditní karta ING s 50denním bezúročným obdobím, která připisuje 1 % ze sumy zaplacené kartou na účet klienta. Karta je zdarma první rok, a také ostatní roky, když s ní klient zaplatí nákupy minimálně za 38 000 korun.
Penzijní fond Komerční banky nabízí novým účastníkům věrnostní kartu Sphere Card. Modrá karta umožňuje využít slevu od 5 do 40 % ve více než 7 000 obchodech a provozovnách služeb po celé ČR a SR a se zlatou kartou je klient pojištěn pro případ smrti a trvalé následky úrazem. Ke kartě dostanou noví klienti, kteří si uzavřou smlouvu do konce května a zaplatí první příspěvek do konce června, také černou koženou peněženku. Platnost karty je dva roky od data vydání a její platnost končí také se zánikem penzijního připojištění. V rámci Relaxačního programu pak mají noví i stávající klienti možnost využít zvýhodněné nabídky lázeňských služeb a rekreačních pobytů ve vybraných horských hotelích. Na poskytování bonusů ze strany partnerských společností se PFKB nepodílí, je to pouze v jejich kompetenci.
Je jasné, že penzijní fondy byly nuceny omezit některé své bonusy, které by byly v rozporu s novelizovaným zákonem o penzijním připojištění. Zejména u peněžních darů a bonusů u nových klientů penzijních fondů je to pozitivní zpráva zejména pro jejich stálé klienty.