CZK/€ 25.205 +0,16%

CZK/$ 24.157 -0,25%

CZK/£ 30.337 +0,01%

CZK/CHF 26.821 -0,51%

Text: Jaroslav Kokeš

25. 11. 2009

6 komentářů

Nehodové centrum a jak postupovat při nehodě

 


 

Nehodové centrum zahájilo zkušební provoz k 1. 10. 2009. Hlavním cílem jeho činnosti je poskytnout pomoc při nehodě. A nejde jen o pomoc technickou s opravou nebo odtažením vozidla, ale i překladatelskou (po telefonu), právní, finanční atp.

To, že je tato služba organizovaná i pojišťovnami, není dáno jejich altruismem, ale zejména finančními náklady, které jim vznikají, pokud motorista použije jinou asistenci než tu, kterou má sjednána konkrétní pojišťovna. To jsou např. AXA asistenční služba, ÚAMK atp.

Nicméně podle zákona motorista není povinen tuto službu využít a v celkovém stresu po nehodě to prostě neřeší a využije službu toho, kdo je na místě nejdříve. A to může být např. Nehodová služba nebo Global Assistance.

Nehodlám jim tímto dělat reklamu, ale pokud má motorista zájem využít pouze oficiální služby, musí znát názvy konkurence. A zvláště název té první je hodně zavádějící.

Je nutné si uvědomit, že jejich služby, ač jsou zadarmo, ve skutečnosti zadarmo nejsou. Jde o soukromé společnosti, které musí své náklady hradit. A jiný zdroj než pojistné plnění účastníka nehody nemají.  Navíc také často poskytují službu jen v případě souhlasu s komplexním řešením havárie. Tj. včetně odvozu vozidla a zajištění jeho opravy.

REKLAMA

Jen Nehodové centrum je oficiální partner pojišťoven. A co vlastně nabízí? Rozsah jeho služeb je velmi široký a má nejen celoevropský, ale i celosvětový dosah. V rámci evropské pomoci je SOS Assist s.r.o. (ta podobnost názvů je opravdu nepříjemná), která služby nehodového centra zajišťuje, schopna zajistit opravy vozidla a odtah vozidla.

Každý řidič je povinen odstranit vozidlo, které se po nehodě stane překážkou provozu. Pokud je řidič zraněn, měla by Policie zajistit odvoz právě prostřednictvím Nehodového centra. To zjistí, u které pojišťovny je řidič pojištěn a problém předá konkrétní asistenční službě, která pro pojišťovnu pracuje.

Dále může zajistit náhradní vozidlo nebo dopravu pro pokračování v cestě, předání vzkazů, pomůže řešit finanční problémy při nehodě v zahraničí, zajistí znalecké posudky, zprostředkuje telefonické tlumočení, pomůže při získání policejní zprávy atp.

V rámci celosvětové asistenční služby přicházejí v úvahy ještě informace o ambasádách, pomoc při ztrátě zavazadel a dokumentů apod. Mimo to může poskytovat služby jako osobní asistent, asistenční služba v domácnosti, likvidační služba pojistných událostí a pojišťovací agent.

REKLAMA

Jak se chovat při nehodě?

Povinnost volat k místu dopravní nehody policii je nutná jen když:

  • škoda na jednom z poškozených vozidel včetně přepravovaných věcí přesáhne částku 100 000 Kč,
  • dojde ke škodě na zdraví;
  • dojde k usmrcení některého z účastníků nehody;
  • vznikla škoda na majetku třetí osoby (např. plot, zaparkované vozidlo, přepravované věci, ale není to škoda na vozidle pořízeného na leasing),
  • je poškozena součást nebo příslušenství pozemní komunikace,
  • účastníci nehody (bez ohledu na výši škody) nemohou sami zabezpečit obnovení plynulosti provozu.

Pozor! To, že se účastníci nehody nedohodnou na míře zavinění, není zákonný důvod pro přivolání Policie ČR. Výjezd Policie nad rámec zákona však není zpoplatněn.

Záznam o dopravní nehodě

Pokud nenastane důvod k přivolání policie, jsou účastníci nehody povinni sepsat záznam o nehodě . Potřebné formuláře zasílají pojišťovny. Jde ale o obecně platný formulář, bez ohledu na logo pojišťovny, které na něm někdy může být vytištěno. Ke stažení je např. na stránkách Ministerstva dopravy ČR.

Vyplněný originál formuláře předá klient své pojišťovně a po kopii si nechá každý z účastníků nehody.

Záznam o dopravní nehodě může být nakonec sepsán i na obyčejném papíru, musí však obsahovat:

  • identifikaci místa nehody,
  • datum a čas nehody,
  • údaje o účastnících dopravní nehody a vozidlech,
  • příčiny, průběh a následky nehody,
  • podpisy účastníků nehody.

Součástí formuláře by mělo být prohlášení o zavinění nehody. V případě, že dopravní nehoda není šetřena policií a účastníci se nedokáží shodnout na míře zavinění, doporučuje se doložit spolu se  záznamem o dopravní nehodě i fotodokumentaci z místa nehody .

Loading

Vstoupit do diskuze 6 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Dozor

    26 listopadu, 2009

    zvláštní článek..tak trošku opět manipulující se spotřebiteli. Jde o to, že naopak zejména pojiš´tovna je soukromý subjekt, snažící se vždy za každou cenu o co nejnižší možné vyplácení pojistných plnění s cílem maximalizace zisku. Zřízení vlastní assistenční služby /paradoxně opět formou s.r.o./ a její stavění na jakousi vyšší úrověň nad ostatní konkurenci na trhu prostřednictvím fabulace a demagogie je spíše cestou k odebrání licence takové pojiš´tovně. Diktát cen služeb, výrobků a práce na trhu jsme zažívali již před několika desetiletími a je vidět, že zejména Česká pojiš´tovna se s tržní ekonomikou ještě ne zcela dokázala vypořádat.

    Odpovědět

  • Caty

    26 listopadu, 2009

    Dozor mas pravdu. Kdo je autorem clanku? Kde je objektivita clanku, kolik si Nehodove centrum zaplatilo za toto skvele PR? Evidentne je videt jednosmerne zaujeti autora o cemz svedci cele zneni clanku bez argumentu. A mel by si doplnit znalosti o tom koho povazujeme za soukromou firmu. Pojistovny nejsou rozhodne chlebodarci, mela jsem tu zkusenost resit dopravni nehodu s jednou nejmenou vyznamnou \“soukromou\“ spolecnosti. Merila bych vsechny stejnym metrem.

    Odpovědět

  • autor

    1 prosince, 2009

    Omlouvám se za opožděnou reakci, nějak mi zveřejnění uniklo.
    To že zde „propaguji“ nehodové centrum má jen jediný důvod. Vyšší náhrady pojištěnému za nehodu, než kdyby ji likvidovala jiná společnost, než jimi sjednané nehodové centrum
    Informaci jsem získal na kulatém stolu se zástupcl některých pojišťoven. Zcela určitě není jejich zájem jen altruistický a jde jim zejména o jejich zájmy. V tomto případě o zájmy asistenčních služeb, se kterými mají podepsanou smlouvu.
    Pokud však klient získá více, pak není co řešit.

    Odpovědět

  • zasvěcený

    27 ledna, 2010

    Při vší úctě, větší nesmysl už dlouho nikdo nevyvěsil!
    ad1 majetková provázanost zmíněných preferovaných subjektů je dohledatelná, že pane autore?
    ad2 kde si osobujete právo zneužívat PČR k obchodním aktivitám a doházování kšeftíků do údajného centra nehod?
    ad3 pojišťovny primárně sníží výdaje odstraněním svých zkorumpovaných zaměstnanců, teprve poté nechť hledají cestu k hledání silných partnerů as. služeb, ne zoufalců, kteří pod děsivou vidinou likvidace posluhují za 13 na kilometr..
    ad4 Nepomlouvejte jiné subjekty, sráží Vás to na úroveň přiblblého pisálka!
    S přáním kilometrů bez nehod
    M.Z.

    Odpovědět

  • nyní nezávisle pro všechny

    8 prosince, 2010

    Nehodové Centrum Praha
    je organizační složka zajišťující administrativní podporu při odstraňování následků dopravních nehod na území Hl.m. Prahy.
    NCP optimalizuje náklady, vede transparentní proceduru likvidace pojistných údálostí a garantuje zúčastněným stranám vypořádání dle aktuálních právních norem.
    NCP hledá smírná a bezesporná řešení.

    Odpovědět

  • Kuba

    23 ledna, 2011

    Po přečtení článku a příspěvků asi mnozí z Vás neví o čem mluvíte. Jen nevím, jestli NCP není náhodou Nehodové Centrum Pojišťoven a ne Praha, ale možná se jedná o jiný subjekt, než mám já na mysli.
    Pokud měla do nedávna některá odtahová služba za kamaráda policistu na správném místě (mnohdy i bez živnostenského listu) dostávala od kamaráda, za které účtovala mnohem vyšší ceny než je běžné (že je to tak pane diskutující). Jde spíš o to, že většina českých motoristů má nárok v případě nehody na odtah zdarma, ale musí využít smluvní asistenční službu své pojišťovny. V případě že je tedy řidič zraněn a od nehody odvezen, nevím, proč by měl policista volat kamaráda a ne odtahovku, kterou bude mít řidič zdarma. Některým odtahovkám se to ovšem nelíbí, že pánové. Ono totiž partnerské odtahovky pojišťoven musí jezdit za menší peníze než kamarádi policajtů a musí dodržovat spoustu smluvních podmínek. Takže pokud jde o mě, jsem rozhodně pro to, aby v případě mojí nehody volala policie NCP, protože nevím, proč bych měl platit ještě jednou něco, co už jsem si jednou předplatil ve svém povinném ručení.

    Odpovědět