Praha – Jednoho velkého poraženého má test dětských autosedaček německého autoklubu ADAC. Ten otestoval celkem 28 sedaček ze všech váhových a věkových kategorií. Nejhorší hodnocení „nedostatečná“ získala jako jediná sedačka ABC Design Risus & Risus v kategorii pro děti ve věku do 1,5 roku a s hmotností do 13 kg.
„Sedačka nesplnila bezpečnostní nároky při čelním a bočním nárazu,“ upozornil Petr Vomáčka, mluvčí českého Ústředního automotoklubu (ÚAMK).
Celkově test dopadl dobře, dvě třetiny testovaných modelů získaly druhé nejlepší hodnocení z pěti možných. Pět modelů získalo třetí nejlepší ohodnocení uspokojivý, tři modely ADAC označil jako dostačující a jen jediná, již zmíněná sedačka, testem neprošla.
Test hodnotil bezpečnost, manipulovatelnost a ergonomii, přítomnost škodlivých látek, čistitelnost a zpracování.
REKLAMA
Vítěz porazil předpisy
Vítězem testu, který jako jediný získal hodnocení „velmi dobrý“, je dětská autosedačka („vajíčko“) Recaro Privia & Recaro Fix pro děti ve věku do 1,5 roku a s hmotností do 13 kg. Podle ADAC je dokonce bezpečnější, než vyžadují předpisy. „Tato sedačka je zároveň lehká, snadno se s ní manipuluje a v autech se systémem isofix ji lze bezproblémově upevnit,“ dodal Vomáčka.
V kategorii do věku 1,5 roku získaly ocenění „dobré“ (druhý nejlepší výsledek) modely Bebé Confort Pebble & 2way Fix, Concord Airsafe, Concord Airsafe & Airfix, Cybex Aton, Cybex Aton Q & Aton Q Base-fix, Besafe iZi Go X1, Besafe iZi Go X1 Isofix, Kiddy Evolution Pro 2 & Isofix-Base 2, Kiddy Evolution Pro 2, Recaro Privia a Bébé Confort Pebble.
Přísnější normy
V kategorii od narození do čtyř let nebo hmotnosti 18 kg testující doporučují Concord Ultimax.2 nebo Römer Max-Fix 2. V kategorii od 9 do 18 kilogramů (nebo od jednoho roku do čtyř let) získaly celkové hodnocení „dobrý“ modely Chicco Oasys 1 Isofix, Migo Saturn & Solar a Migo Saturn. Pro starší děti, ve věku od čtyř do 12 let (15 až 36 kg), testující doporučují a jako „dobrou“ hodnotí autosedačku Römer Kidfix XP.
„Schvalovací předpisy pro dětské sedačky byly zpřísněny, a to i na mezinárodní úrovni; podle nového opatření ECE-129 tak musí dětské sedačky obstát také v testu bočního nárazu,“ uzavírá Vomáčka.