Dalším varováním pak může být, že má uzavřeno 5 a více úvěrových smluv. Analýza vychází z dat Bankovního a Nebankovního úvěrového registru, které sdružují celkem 47 bank a dalších finančních institucí, disponují informacemi o více než 5 milionech klientů a za 8 let své existence nashromáždily přes 16,5 milionů záznamů. Objem poskytnutých úvěrů stále roste. V září bylo upsáno 23 miliard korun nových bankovních úvěrů, což je nejvíce od začátku letošního roku.
„Existuje mnoho indikátorů, jak poznat, že klient může mít v budoucnu problém se splácením svých závazků. Například u klienta, který pravidelně využívá kreditní rámec kontokorentu či kreditní karty jen zčásti, a najednou začne čerpat maximální limit, doporučujeme zvýšenou opatrnost. Je totiž pravděpodobné, že se tento člověk ocitl ve finanční tísni či například přišel o zaměstnání a snaží se to řešit půjčkou, kterou však možná nebude schopen splácet “ řekla Zuzana Pečená, výkonná ředitelka společnosti CBCB – Czech Banking Credit Bureau, která v Česku provozuje Bankovní registr klientských informací.
Analýza Bankovního a Nebankovního registru ukázala, že u klienta finančních institucí, který je již vázán 5 a více úvěrovými smlouvami je pravděpodobnost, že bude mít v budoucnu problém se splácením svých závazků, až 3 krát vyšší než u klienta, který má smlouvy dvě. U klienta, který čerpá maximální finanční limit kreditní karty či kontokorentu, je tato pravděpodobnost až 8 krát vyšší než u klienta, který čerpá limit maximálně z poloviny.
Problémy se splácením tak lze často vysledovat ještě předtím, než dlužník přestane plnit své závazky. Přesto se podíl ohrožených úvěrů zvyšuje. Podíl nesplácených bankovních úvěrů se v září 2010 meziročně zvýšil na 1,03 procenta z 0,68 procenta v září 2009. U nebankovních úvěrů činil podíl ohrožených úvěrů na celkovém objemu v září 2010 2,34 procenta.
Finanční instituce tak projevují stále větší zájem o prověřování finančního zdraví zájemců o nové úvěry. Nesledují pouze prohřešky lidí z minulosti, ale stále více se zajímají i o celkovou úvěrovou historii klientů, kterou obsahují pozitivní registry . Mohou tak lépe a zodpovědněji posoudit jejich žádosti a předejít situaci, kdy u klienta dojde k předlužení a nebude schopen splácet. Jen v letošním roce vstoupily do Nebankovního registru čtyři velké společnosti – Cetelem, Cofidis, Home Credit a ESSOX.
REKLAMA
„Tyto vstupy určitým způsobem souvisí s novou legislativou. Od 1. ledna 2011 vstoupí v platnost zákon o spotřebitelském úvěru, který věřitelům ukládá povinnost posoudit schopnost spotřebitele splácet spotřebitelský úvěr. Za tímto účelem by měly finanční instituce využívat nejen údaje od žadatele, ale i záznamy z bankovních a nebankovních registrů,“ řekl Karel Kolář , výkonný ředitel sdružení LLCB, které v Česku provozuje Nebankovní úvěrový registr.
V souvislost se stále se zvyšujícím zadlužováním a problémy s běžným splácením závazků projevují zájem o vstup do Nebankovního registru klientských informací i firmy z oblasti energetiky a telekomunikací. Tím, že se společnosti snaží získat co nejvíce informací o bonitě klienta, se chovají vůči němu zodpovědně a zároveň získají další důležitý nástroj pro řízení rizik.