Největší společnost na světě v kategorii Household and Personal Products se jmenuje Procter and Gamble. Za jménem firmy se skrývají výrobce svíček William Procter a mýdlař James Gamble. Tito pánové se setkali léta páně 1837 v Cincinnati a dali vzniknout firmě nesoucí jejich jména.
Prvním větším zápisem PG byl armádní kontrakt od Unie v Občanské válce na dodávku mýdel a svíček. První větší krizí si společnost musela projít zase na přelomu devatenáctého a dvacátého století, když se Edisonovi rozjel byznys s elektřinou. Poptávka po svíčkách zcela logicky významně klesla.
Na začátku dvacátého století rozjel PG byznys s rostlinnými oleji jako náhradou za živočišné tuky. Produkt se jmenoval Crisco.
Společnosti Procter and Gamble vděčíme za anglický termín „soap opera“, pod kterým se nám vybaví televizní pořady o několika stovkách dílů a dějem, který by nevystačil ani na jeden celovečerák. Ve dvacátých letech PG s cílem oslovit především ženy v domácnosti, které poslouchaly rádio, sponzoroval nekonečné radiové modifikace dnešních „soap operas“. Této strategie využívá PG mimochodem dodnes. Pouze s tím rozdílem, že nahradil rádio televizí.
Roku 1946 spatřil světlo světa prací prášek Tide. Roku 1961 byly představeny první „Pampersky“. Později se připojily Folgers Coffee, Old Spice, Max Factor a mnozí další.
REKLAMA
Podívejme se na strukturu byznysu Procter & Gamble.
Struktura tržeb ukazuje, že stěžejní je segment Household Care s tržbami v roce 2007 ve výši 36,2 mld. USD. To je 47 % celkových tržeb. Beuty and Health zaujímá 42 % s 31,9 mld. USD. A segment Gillett GBU pak zbylých 11% s 9,3 mld. USD.
V tabulce rovněž najdete kolonku „Billion Dollar Brands“, která vyjmenovává značky jednotlivých divizí, jejichž tržby přesáhly v roce 2007 jednu miliardu USD. Názor na strukturu nechť si každý udělá sám. Podstatné je si uvědomit, že Procter and Gamble je firmou produkující elementární statky, bez kterých se žádná domácnost neobejde.
Pojďme se podívat na další tabulku. Tou je velice zjednodušená výsledovka Procter & Gamble za roky 1997 až 2007. Pro naše potřeby je dostačující.
REKLAMA
První věc, kterou posoudíme, jsou tržby. S výjimkou roku 2001 společnost v uplynulých deseti letech nezaznamenala pokles tržeb. V porovnání s rokem 1997 byly tržby o deset let později nominálně více než dvojnásobné. Vyjádřeno procenty 117% nárůst. Ošetříme-li tento údaj o inflaci USD, tak dojdeme k reálnému nárůstu o 64 %.
Čistý zisk dosáhl v minulém roce rekordní hodnoty 10,34 mld. USD. Společnost nedosáhla v uplynulých 10 letech žádné ztráty. Profit marže se pozvolna rok od roku zvedá. Totéž můžeme říct o dividendách.
Rok 2008 je pro nás zatím trochu tajemství. Společnost zveřejnila výsledky svého hospodaření dosud pouze za první čtvrtletí. V tomto časovém úseku dosáhla firma zisku 2,71 mld. USD.
A jak vypadá Procter and Gamble v řeči fundamentálních ukazatelů? P/E je 19. P/D 49,9. Na americké poměry to není malá hodnota. Ale! Když zvážíme, že na hospodaření PG v zásadě nemají významný vliv ekonomické cykly, tak to nemusí být hodně. Však pokud se podíváme na pětileté maximum ukazatele P/E, najdeme hodnotu 25. Nejnižší hodnota za stejné období je pak 18,2.
REKLAMA
EBIT 21,1 %: Earnings Before Interest and Taxes (zisk před úroky a zdaněním) pro ty, kteří nesledují tento ukazatel, je v případě PG nadprůměrná hodnota.
EBITDA 24,4 %: Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization (zisk před úroky, zdaněním a odpisy). Více méně platí to samé pro EBIT.
RoE: 16,6 %
RoA: 7,8 %
Return on Invested Capital: 12,1 %
Price to Book Value: 2,85
Jedná o zdravou firmu. Cena jejích akcií se sice svezla dolů s ostatními, ovšem na rozdíl od jiných se může opřít o dobré finanční výsledky. To je základ. Ocenění této firmy trhem závisí hodně od toho, jaká bude její pozice na emerging markets. Pokud neobstojí na těchto trzích a zůstane jí dominantní postavení na americkém a evropském trhu, tak určitě nebude přirozené P/E této společnosti 20, ale dost možná maximálně 15. Když ale uspěje, tak se můžeme bavit i o 30, jakožto normálního koeficientu ohodnocení trhem.
PG už má obdobnou zkušenost s otevřením nových trhů v bývalých komunistických zemí. Tam, alespoň dle mého názoru, uspěl. Takže se přikláním k názoru koupit.