CZK/€ 25.330 +0,16%

CZK/$ 24.057 +0,45%

CZK/£ 30.413 +0,26%

CZK/CHF 27.245 +0,62%

Text: Petr Zámečník

17. 01. 2018

4 komentáře

Neplatíte povinné ručení? Opět si připlatíte

 

Nemáte sjednané povinné ručení k motorovému vozidlu? Od 1. ledna 2018 vám opět hrozí sankce v podobě příspěvku do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Kolik zaplatíte?

Loading



 

Neplatit povinné ručení na vozidlo registrované v registru motorových vozidel se může prodražit. Vedle pokuty za jízdu bez povinného ručení až do výše 40 tis. Kč a hrozby úhrady škod a újmy v případě spáchání dopravní nehody si ještě Česká kancelář pojistitelů může naúčtovat příspěvek do garančního fondu. Z něj se pak vyplácí náhrady škod způsobených nepojištěnými vozidly.

Příspěvek do garančního fondu ČKP není žádnou novinkou. Provozovatelé nepojištěných vozidel se s ním setkávali až do 15. ledna 2015, kdy nabyla účinnosti novela zákona o pojištění odpovědnosti za škody způsobené motorovými vozidly. Poslední novela účinná od 1. ledna 2018 ho opět zavádí. Má ale poněkud odlišná pravidla.

Nepojištění řidiči ručí omezeně

Řidič bez povinného ručení, který způsobil dopravní nehodu, odpovídal za škody a újmy v neomezené výši. V první instanci náhrady za něj sice zaplatil garanční fond ČKP, ten ale následně škodu plně vymáhal.

Podle nových pravidel garanční fond nemůže nárokovat celou vyplacenou náhradu škod a újem, ale pouze 1/3 do maximální výše 300 tis. Kč. Nebude tak docházet k situacím, kdy bude viník dopravní nehody s nepojištěným vozidlem zruinován i více než desetimiliónovými regresemi z garančního fondu.

Tento limit, který zavádí novela zákona o povinném ručení, má zabránit likvidačním finančním dopadům na viníky nehod způsobených nepojištěnými vozidly,“ komentovala zavedení limitu pro regres pojistného plnění Česká kancelář pojistitelů.

Nižší je i „sankční“ pojistné

Oproti předešlé úpravě se sníží i naprostá většina příspěvků do garančního fondu za nepojištěná vozidla. Kupříkladu za nepojištěný skútr zaplatí jeho majitel dle kubatury motoru 4 nebo 8 Kč denně namísto dřívějších 20 Kč/den a „ušetří“ i majitelé většiny nepojištěných osobních vozů (viz Tabulka 1).

V některých případech dochází k navýšení příspěvku. To se týká osobních vozů s objemem motoru nad 2 500 cm3, sanitních automobilů, autobusů nad 5 tun, nákladních automobilů od 3,5 do 12 tun a tahačů.

Výši příspěvku stanovuje vyhláška Ministerstva financí České republiky a měla by být odvozena od výše pojistného na povinném ručení. U osobních automobilů tak příspěvek činí dle kubatury 50 Kč/den nebo 70 Kč/den, tedy 18 250 Kč/rok nebo 25 550 Kč/rok. Přitom dle portálu Porovnej24.cz sjednané průměrné roční pojistné dosahuje 2 561 Kč, tedy sedminu až desetinu „sankčního“ pojistného.

Na vymáhání bude mít ČKP méně času

Česká kancelář pojistitelů bude mít na vymáhání příspěvku do garančního fondu méně času. Před zrušením příspěvku počátkem roku 2015 mohla ČKP vymáhat příspěvek až 3 roky zpětně. Podle novely od letošního roku je promlčecí lhůta 1 rok.

K promlčení pochopitelně nedojde, bude-li ČKP příspěvek nárokovat, případně se o něj soudit. K nezaplacení povinného ručení přitom může dojít z nejrůznějších důvodů. A ne vždy leží vina pouze na majiteli vozidla. Někteří si své jednání dobře uvědomují, zatímco jiní o porušení zákona možná ani nevědí. Jde především o případy, kdy mají lidé v garáži starý nepojízdný automobil, nebo si neohlídali veškeré náležitosti související s prodejem vozidla druhé osobě,“ uvádí ČKP.

Tabulka 1: Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu podle druhů vozidel

Druh vozidla Původní denní sazba (do 2015) Nová denní sazba (od 2018)
Motocykl se zdvihovým objemem válců motoru do 50 cm3 včetně 20 Kč/den 4 Kč/den
Motocykl se zdvihovým objemem válců motoru 50 až 350 cm3 včetně 20 Kč/den 8 Kč/den
Motocykl s objemem válců motoru 350 až 500 cm3 včetně 30 Kč/den 21 Kč/den
Motocykl s objemem válců motoru nad 500 cm3 30 Kč/den 25 Kč/den
Osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru do 1000 cm3 včetně 50 Kč/den 30 Kč/den
Osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru 1001 až 1350 cm3 včetně 50 Kč/den 35 Kč/den
Osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru 1351 až 1850 cm3 včetně 50 Kč/den 47 Kč/den
Osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru 1851 až 2500 cm3 včetně 70 Kč/den 65 Kč/den
Osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru nad 2500 cm3 70 Kč/den 93 Kč/den
Obytný automobil 80 Kč/den 61 Kč/den
Sanitní automobil 80 Kč/den 94 Kč/den
Autobus s nejvyšší povolenou hmotností do 5000 kg 160 Kč/den 155 Kč/den
Autobus s nejvyšší povolenou hmotností nad 5000 kg 160 Kč/den 290 Kč/den
Trolejbus 60 Kč/den 56 Kč/den
Nákladní automobil s nejvyšší povolenou hmotností do 3500 kg včetně 130 Kč/den 86 Kč/den
Nákladní automobil s nejvyšší povolenou hmotností 3500 až 12 000 kg včetně 130 Kč/den 145 Kč/den
Jiný nákladní automobil s nejvyšší povolenou hmotností nad 12 000 kg 300 Kč/den 261 Kč/den
Tahač 300 Kč/den 563 Kč/den
Zemědělský nebo lesnický traktor 40 Kč/den 16 Kč/den
Přípojné vozidlo s nejvyšší povolenou hmotností do 750 kg včetně 30 Kč/den 4 Kč/den
Přípojné vozidlo s nejvyšší povolenou hmotností 750 až 10 000 kg včetně 300 Kč/den 7 Kč/den
Přípojné vozidlo s nejvyšší povolenou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč/den 70 Kč/den
Ostatní vozidla 60 Kč/den 20 Kč/den

Zdroj: ČKP

Loading

Vstoupit do diskuze 4 komentáře


Související články

Jaké zásadní změny přinesly vládní úpravy do penzijního spoření?

Konsolidační balíček účinný od letošního ledna sebou taktéž přinesl pozitivní změny v oblasti odpočtů z daňového základu pro fyzické osoby. Zásadní změna spočívá v rozšíření okruhu produktů spoření na stáří, které jsou způsobilé pro odpočet z daňového základu. Nově lze od základu daně odečíst i příspěvky hrazené poplatníkem v rámci tzv. dlouhodobého […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

16. 10. 2024

Zprostředkování pojištění čeká malé zemětřesení

Poskytovatelé zboží a služeb, kteří budou svým zákazníkům nabízet možnost pojištění, mohou nově podléhat zákonu o distribuci pojištění a zajištění. Soudní dvůr Evropské unie totiž aktuálně rozhodl, že pod pojem „zprostředkovatel pojištění“ spadá právnická osoba, která svým zákazníkům nabízí, aby se účastnili skupinového pojištění, které předem uzavřela s […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

10. 10. 2024

Daňové důsledky povodní v České republice. Jak je to u občanů, podnikatelů a firem

V obecné rovině je daňová uznatelnost škod zákonem o daních z příjmů velmi omezena. Zákon však obsahuje jisté výjimky, kdy je možno bez omezení daňově uznat škody, které souvisejí s živelní pohromou. Zákon o daních z příjmu dále upřesňuje, že mezi živelní pohromy spadají právě i povodně a záplavy.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

25. 09. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Vladimír

    17 ledna, 2018

    Nepojištění řidiči ručí omezeně a pojištění řidiči ručí neomezeně, jakmile výše škody překročí sjednaný limit. A pro rizikové skupiny to možná vyjde i levněji.
    Jak se člověk přihlásí k tomuto nepojištění? Nebo stačí přestat platit povinné ručení a až ho chytí tak zaplatí příspěvek zpětně do jednoho roku a pak už standardně?

    Odpovědět

  • Octavius

    17 ledna, 2018

    V přehledu denních sazeb příspěvku do garančního fondu podle druhů vozidel bych byl osobně mnohem přísnější, klidně o dalších 100%, např. osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru 1851 až 2500 cm3 včetně je nyní za 65Kč/ den, klidně bych dal 130 Kč za každý den, kdy jezdí řidič nepojištěn. Proč ? Aby se řidičům – vyčůránkům, co si neplní svoje zákonné povinnosti sakra nevyplatilo jezdit po pozemních komunikacích bez záměrně nesjednaného povinného ručení.

    Odpovědět

  • vocac

    3 června, 2022

    vy jste ale kunda z ryby…..

    Odpovědět

  • Honza

    17 ledna, 2018

    Pokud tě chytí dvakrát s nepojištěným autem, tak už je to recidiva s šancí na kriminál. To je první věc. Omezený limit nepojištěných řidičů – ten zákon psal opět nějaký De-bil. Jen ať to pana Nepojištěného zruinuje, jeho přece nezničí to, že neplatil, ale že neplatil a přesto vědomě řídil.
    Budeme ty ztráty pak zase platiti my všichni blbě-normální, kteří platíme ?

    Odpovědět