Na frankfurtské burze v červenci vydalo OVB holding ag své akcie. U nás jsem ale nezaznamenal nějaké road show nebo publikované informace. Jak to tedy dopadlo?
GG: Road show proběhla ve všech pro nás důležitých evropských zemích a tudíž samozřejmě i v České republice. V Praze ji konkrétně 13. července pořádal v hotelu Rennesaince hlavní manažer emise, privátní investiční banka Sal Oppenheim. Nabídka byla omezená – nebyla určena široké veřejnosti, tak se to u nás nijak veřejně nepropagovalo. V Německu ale ano, proběhla poměrně velká informační kampaň. Mimochodem v německém tisku byla v této souvislosti mnohokrát zdůrazňována úspěšnost OVB v zahraničí – zejména na Slovensku a v Čechách. IPO byla velmi úspěšná. A jak to dopadlo – podívejte se na stránky frankfurtské burzy. Je to poměrně příjemný pohled.
U nás si mohli někteří vaši spolupracovníci tak tyto akcie koupit… Má centrála přehled, kdo a kolik si akcií koupil?
GG: Ano, v posledních několika letech si spolupracovníci mohli akcie holdingu kupovat. Pražská centrála má samozřejmě o jejich podílech přehled a mohu říci, že jde o téměř 150 lidí. Někdo samozřejmě svůj podíl prodal celý, protože to bylo pro něj velmi výhodné. Někdo prodal část, hodně bylo takových, kdo akcie neprodal žádné. Mohu však říci, že prodeje nebyly masivní – máme v České republice stále mnoho akcionářů. Pokud bych chtěl celou záležitost shrnout několika slovy: byla to velmi výhodná investice!
Když jsme vás požádali, pane Gramlichu, o rozhovor, vymínil jste si přítomnost Martina Gardavského. O jeho postavení ve vaší společnosti a důvodech jeho angažmá se mezi odbornou veřejností velmi hovoří. A přiznejme si, i spekuluje. A mimochodem, jak spolu hovoříte.
GG: Pokud se spekuluje, tak úplně zbytečně. Jsme standardní akciovou společností a vzhledem k tomu, že máme jen jednoho vlastníka umožňuje nám obchodní zákoník mít dvoučlenné představenstvo. Předsedou představenstva jsem já a pan Martin Gardavský je členem představenstva. Z toho snad jasně vyplývá, že je druhým mužem ve firmě. Jako v každé firmě mají i u nás členové představenstva rozděleny oblasti, kterým se věnují a za které zodpovídají. S panem Gardavským jsme se na takovém rozdělení dohodli, vzájemně se informujeme a mám pocit, že vše funguje k oboustranné spokojenosti. No a postupně se já budu stále více věnovat golfu a Martin řízení společnosti (smích).
MG: Jak spolu mluvíme? Někdy je to docela dobrodružné. Günther německy, já česky, oba anglicky a taky rukama a nohama. Faktem je, že se učím německy, něco si už i přeložím a pan Gramlich mnoha věcem v češtině rozumí. A máme k dispozici na centrále několik lidí, kteří oběma jazyky hovoří plynule. Takže se o nás nebojte!
Řízení firmy máte tedy kompetenčně rozdělené. Nabízí se otázka: kam se posunula role slečny Martincové? Do nedávné minulosti byla přece ona tou dvojkou v teamu!
MG: Vlaďka Martincová je prokuristkou společnosti. Z toho vyplývají její kompetence. Nic víc, nic míň. A navíc, my si nějak moc na ty jedničky, dvojky a trojky nehrajeme. Snažíme se pracovat jako team. Já si práce Vlaďky Martincové vážím a snažím se její zkušenosti využívat. Bez ní bych svoji práci v začátcích, po příchodu do OVB, jen velmi složitě zvládal. Na druhou stranu, jsem už docela velkej kluk (smích), a zejména v posledních dvaceti letech se rozhoduji hodně samostatně. Stačilo vám to tak pane šéfredaktore? Jak to máte zařízeno u vás v redakci? Vidím, že se paní Šístková usmívá.
REKLAMA
No to ona se směje pořád. Stačilo, stačilo. A když už jste Martine Gardavský v tak dobré náladě, tak vám ji trochu zkazím. Jak to bylo s analýzou, kterou jste zadali paní Jedličkové. Myslím tu o které se psalo s tak velkým úspěchem na serveru Honzy Majera, INVESTUJEME.CZ?
MG: Vy mně Petře Fejtku náladu kazíte jen občas svými příliš jednostrannými soudy na téma životní pojištění, jinak ne. Paní Jedličková byla najatá k tomu, aby pro nás zpracovala analýzu vnější a vnitřní komunikace. Jako odborníka bych ji hodnotil spíše pozitivně, bohužel jí chybí něco co bych nazval "vztahovou obratností". Nepadla s několika lidmi u nás do oka, jestli to bylo chybou jejich nebo její nevím, navíc to nyní nemá smysl hodnotit. Spolupráce prostě dál nebyla možná, a tak paní Jedličkové bylo nabídnuto, zcela v souladu se smlouvou, aby práci v dohodnutém termínu dokončila. Tak se také stalo, paní Jedličková dostala zaplaceno a nebýt té nešťastné záležitosti, mohli bychom být všichni spokojeni. To by ovšem bylo příliš jednoduché. Paní Jedličková chtěla mít svoji malou satisfakci, pan Majer senzační článek pro vznikající finanční server a co je asi nejdůležitější, pan Nejedlý z Fincentra potřeboval další argumenty pro nespokojené OVBáky. Moc se mu to hodilo do té jeho pohádky o hodném malém šikovném FINCENTRU a zlé velké nešikovné OVB. Někteří malověrní se dali možná i nachytat. Článek vedle popisu některých nedostatků, jichž jsme si dobře vědomi, obsahuje i mnoho polopravd a dokonce i čisté smyšlenky.
GG: Já považuji postup paní Jedličkové za velmi neprofesionální a myslím, že v jejím případě neměl Martin Gardavský příliš dobrou ruku. Její následné vystoupení mě mrzí, ale to je tak vše, co se k tomu dá poznamenat …
Dotknul jste se, Martine Gardavský, věci, která tento měsíc hýbe poradenským světem, obchodní války velkých firem o spolupracovníky. Týdeník EURO nás o tom obsáhle informoval. Podle téhož zdroje jste se měli sejít s panem Nejedlým z Fincentra. Máte k tomu dnes co říci?
MG: Stále to stejné. OVB žádné obchodní války nevede. Rozhodně nám vadí, pokud nám některý z našich konkurentů přetáhne, odloudí nebo chcete-li "přesvědčí" námi vyškolené spolupracovníky – obchodní zástupce. Může nás sice utěšovat, že byli vyškoleni dobře, když je o ně takový zájem, ale to je jen chabá útěcha. Mně osobně to štve. Ze dvou důvodů. Kvůli firmě ve které pracuji a které věřím, a také kvůli klientům, kteří hodně často na divoké přestupy pojišťovacích a investičních zprostředkovatelů doplácejí svými penězi. Pokud někdo chce odejít jinam, ať klidně jde. Ale v souladu se smluvními podmínkami. Podám výpověď, informuji své klienty, dám jim možnost se rozhodnout, zda chtějí zůstat klienty firmy, pro kterou jsem doposud pracoval. S prací pro novou centrálu počkám až mně vyprší výpovědní lhůta. A hlavně! Nebudu klientům hromadně rušit a uzavírat nové smlouvy jen proto, že jsem změnil dres a chci další provizi. Znám navíc i případy, kdy rádoby "poradce" pracuje pro dvě poradenské firmy současně a v jedné z nich je dokonce veden v systému pod "krycím" jménem. To nám velmi vadí! Fincentrum "žongluje" s procentuálním rozložením provize mezi centrálu a jednotlivé poradce, tvrdí, že má nejlepší klientský informační systém. Možná. Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. To známe asi všichni. Na druhou stranu ovšem platí, že spokojený člověk neodchází. Naše politika bude proto jednoduchá. Postupně dotvoříme takové servisní a další podmínky pro naše spolupracovníky, že žádný z nich nebude chtít odejít ke konkurenci. Tvrdě na tom již nyní pracujeme. A předesílám, že si hodně rozmyslíme, koho vezmeme zpět!
GG: Mohli jsme samozřejmě udělat v minulosti i chyby. Ve strukturální firmě s mnoha tisíci spolupracovníky je to pravděpodobné. V současné době připravujeme nové smluvní dokumenty a nový "kariérní" řád, ve kterých zpřesňujeme a zprůhledňujeme podmínky spolupráce firma – obchodní zástupce. Velmi zvažujeme i úpravu tzv. konkurenční doložky. Připravujeme změny ve vzdělávacím systému OVB Česká republika. Martin Gardavský a další spolupracovníci přicházejí se spoustou nápadů jak využít naší velikosti pro zlepšení podmínek práce našich lidí. Takové nápady a myšlenky mají nejen moji vlastní podporu, ale setkávají se pozitivní odezvou i v Kolínské centrále. Budujeme přece moderní evropskou firmu!
REKLAMA
Když jsme u organizační struktury – kolik je vlastně dnes zemských ředitelství? A kolik je zaměstnanců na centrále?
GG: Zemských ředitelů je dnes pět. A do dvou, tří let přibudou nejméně další dva nebo tři. Firma jednoznačně roste. Zaměstnanců centrály je 43. Ke konci roku jich bude odhadem téměř 50. Tam někde se už zastavíme, bude to optimální počet pro naše účely. Posilujeme oblast back office, zejména oddělení klientských reklamací, oddělení reklamací spolupracovníků a oddělení IT, připravujeme rozjezd oddělení vnějších vztahů. Začíná nám velmi dobře pracovat oddělení compliance, které také v dohledné době ještě posílíme. Je to nutné, vždyť obratem se brzy přiblížíme miliardě korun. Máme pěknou vlastní budovu centrály ve které nám ovšem začíná být těsno. Zvažujeme i určité stavební úpravy.
Někdy byly slyšet stížnosti, že centrála s lidmi "dole" nekomunikuje…
MG: Někdy opravdu komunikujeme těžkopádně. Není to ovšem úmysl. Důvody jsou jak objektivní, tak i subjektivní. Postupně tu naši těžkopádnost odstraňujeme. Je to naštěstí jen otázka času. Nejsem schopen posoudit, jak to bývalo… Jediný mail, který dostanu, nezůstane bez odpovědi, každý spolupracovník se mnou může hovořit. Každý týden jsem někde v "terénu". A v poslední době volají také častěji zvědaví novináři a s těmi je to vůbec těžké! (smích)…
Myslíte, že dnes je role centrály a zemských struktur či ředitelů – jak bych to řekl nejlépe – vyvážená nebo ona dělba činností optimální?
GG: Úspěšnost OVB je – ať se to komu líbí, anebo nelíbí – právě v tom, že obchodní zástupci mají značnou autonomii. Mají silnou pozici, což jim umožňuje přinášet klientům i firmě to nejlepší, co v nich je. Proč úspěšný koncept měnit? Na druhou stranu jsou oblasti, které je nezbytné sjednocovat. Silná evropská firma musí ctít evropské standardy.
MG: Uvědomme si, že v každém případě jsme u nás v branži největší a téměř každý, kdo na trhu něco znamená, u OVB začínal. Mnoho lidí se s firmou v minulosti rozešlo v dobrém a někteří ve zlém. Tak to přece v životě i podnikání bývá. Ale v každém z nich něco zůstalo a v těch úspěšných zůstalo mnoho pozitivního. Dělbu práce považuji za optimální, vyzkoušenou a není na ni třeba mnoho měnit.
REKLAMA
Jak je to s doporučováním centrály jednotlivých produktů?
MG: Ne, centrála nikdy nedoporučuje nebo nepreferuje jeden produkt. Máme portfolio hodně rozsáhlé a pracujeme na tom aby bylo ještě širší. Je to i jakýsi filtr a doporučením bychom možná jen zvyšovali sílu provizí. Často také o úspěšnosti prodeje toho kterého produktu rozhoduje servis, osobní vztahy atd., zkrátka to, jak je poradce s tím kterým produktem spokojen. Má pocit, že mu dobře rozumí, a tím se mu také lépe prodává. Má tento dobrý pocit i před klientem. U mnohých poradců funguje i prestiž – chtějí se vzdělávat, chtějí porozumět i složitějším produktům a trhům.
Počítáte s nějakou pravomocí sledovat kvalitu poradců, nebo aby to dělali pořádně? A jak řešit konfliktní situace, které ve strukturách nutně vznikají?
GG: Spouštíme celý systém komplexního sledování kvality a zaměstnáváme na to i odborníky. Sledujeme počty stížností, jak jsou řešené, oč v nich jde. Jaká jsou storna, jaký je vývoj uvnitř jednotlivých ředitelství, jak tam pokračuje vzdělávání atd. Z toho se po určité době dá vyhodnotit mnoho. Máme nejen poměrně rozsáhlý software, ze kterého lze dostat mnoho zajímavých informací, ale posílíme i oddělení compliance, které se tím bude mj. zabývat. Musím říci, že jsme si vzali poučení z auditu, který u nás provedl AFIZ. Prozatím zkoušíme a hledáme model, podle kterého budeme postupovat. Chováme se tak, jako by k nám přišla kontrola ze státního dohledu. A navíc ještě namátkou vybíráme klienty a testujeme jejich spokojenost.
MG: Pokud máte nadřízené, kteří vám pomáhají růst, tak většinou žádné problémy nejsou anebo jsou skutečně jen technického rázu. Jakmile se však vyskytnou problémy komunikační nebo přímo osobní – tam samozřejmě vzniká potenciál nespokojenosti. Pocit, že se "nadřízený" nechová dobře, nebo že svou pozici zneužívá. To se většinou týká kariérního řádu a také zde se systém vyvíjí. Připravujeme nový kariérní řád a chci říci, že ve vedení panuje jednoznačná shoda na tom, že se bude velmi striktně dodržovat. V současné době žádný takový nový konflikt neznám, ale některé mají kořeny v minulosti… Důležité jsou vztahy – jakmile jsou již příliš zkalené, nemůže to "spravit" žádný administrativní zásah. Často je to jako s lidským organismem – některé choroby lze řešit razantně, jiným snad pomůže konzervativní léčba, někdy i trpělivost a čas.
Jaký je váš názor na tzv. konkurenční doložky, k nimž dokonce nedávno AFIZ přijal usnesení, že by se měly dodržovat? A nevíte jak ošetřit nebezpečí změny pro klienta?
MG: Otázka skutečně je, zda se nejdřív nemělo diskutovat o jejich obsahové stránce, ale zahájili jsme obecnou dohodou, že smlouvy se mají dodržovat. Vedeme i v OVB vnitřní diskusi a chceme do ní zapojit vedoucí spolupracovníky, jak to vlastně s těmi doložkami uděláme. Známe každý řadu případů, kdy se někomu v jeho "firmě" nelíbí, že se mu dobře nepracuje, ať už z hlediska konkrétní činnosti firmy nebo kvůli nadřízenému. Nebo potká někoho jiného, kdo se mu líbí víc nebo je mu příjemnější. Ať tedy jde – ale ať to má nějaký slušný rámec. Faktem na druhé straně je, že smlouvy mají být takové, aby se mohly reálně dodržovat. Tím narážím třeba i na náš "zákaz" dva roky vykonávat poradenství – tím by vlastně musel obchodní zástupce v oboru skončit. Mimochodem můj osobní názor, podotýkám, že velmi radikální – je takový, že bychom konkurenční doložky měli zrušit, zejména u nižších kategorií.
GG: Ano, budeme se jednoznačně snažit o to, abychom klienty na možnosti zneužití při přechodu poradce upozornili s tím, že jim nabídneme adekvátní kvalitní náhradu. Tady se totiž dokonce dostáváme k problematice odborné péče. A doufám, že i tím se budou zabývat profesní asociace a měl by se tímto problémem zabývat i dohled.
Na druhou stranu je ale jasné, že do nováčka firma něco investovala, takže určité "školné" by mělo logiku…
MG: Možná ano, ale jak určit jeho výši? Možná tady je právě téma pro profesní asociaci.
Znova opakuji jde i o ochranu klienta! Nekvalitně připravený, nevyškolený a málo vzdělaný poradce je pro klienta nebezpečný. Nebezpečný je i pro kvalitní byznys. To si všichni dobře uvědomují a někteří si vzdělávací práci zjednodušují a "okrádají" své schopnější konkurenty.
Ministerstvo financí předložilo k diskusi rozsáhlý materiál o východiscích úpravy distribuce finančních produktů. Máte na něj vy či AFIZ nějaký názor?
MG: Podle mne jde o dobrý analytický materiál – dokonce první tak rozsáhlý a důsledný. Na to je Zdeněk Husták odborník a je vlastně první, kdo to dal dohromady. Respektujeme názor AFIZu k tomuto materiálu. AFIZ se nestaví k materiálu negativně, ale upozorňuje na praktické aspekty. Je nutno jít postupně bod po bodu a zvažovat všechny aspekty.
A osobní pocit z práce za poslední půlrok?
MG: Jednou větou. Jsem spokojen. Spoustu věcí jsme nastartovali, mnohé již dotahujeme, další připravujeme. Něco jde pomaleji, než jsem doufal, protože to zejména technicky není vždy tak jednoduché, jak to zdálky vypadá. Chystáme velké změny a pokud chceme být úspěšní, musíme na ně být systémově připravení. Základy máme již vytvořeny a tak říkám: do roka a do dne! Docela se těším jak naši spolupracovníci zareagují na některé připravované novinky.
Článek vyšel v časopise Finanční poradce.