Recyklace poradců neprospívá klientům ani trhu
Při porovnání produkce poradenských a zprostředkovatelských firem s produkcí bank a pojišťoven musí být všem jasné, že poradenství čeká ještě hodně dlouhá cesta.
PORADENSKÉ FIRMY VS. INSTITUCE
Srovnejme si ty největší. Největší poradenská firma v České republice je OVB. Za rok 2005 zrealizovala 132 tisíc smluv.
Kolik mohl udělat zbytek poradenského a zprostředkovatelského trhu? Pokud vyjdeme z rozložení sil na zprostředkovatelském a poradenském trhu, kde se odhaduje podíl OVB 28%, tak se budeme pohybovat někde kolem 500 tisíc smluv za rok.
Sečtěme si ty dvě položky. Jedná se samozřejmě o velmi nepřesný odhad, ale naznačuje, v jakých číslech se pohybujeme.
A kolik smluv za rok 2005 zrealizovala největší pojišťovna z více než 40 pojišťoven v ČR? Česká pojišťovna a.s. uzavřela za rok 2005 kolem 800 000 smluv. Ve správě má tato jediná pojišťovna téměř 13 milionů pojistných smluv, zatímco největší poradenská firma v ČR "pouhých" 1,2 milionů smluv všeho druhu.
REKLAMA
KOLIK MÁ KDO KLIENTŮ?
Podobně vypadá rozdělení trhu, budeme-li hovořit o počtu klientů. Kdybychom počítali každé dítě, dospělého i důchodce, který za třináct let působení OVB v České republice uzavřel prostřednictvím spolupracovníků této společnosti alespoň jeden kontrakt, pak měla firma OVB Allfinanz k loňskému listopadu například v Jihomoravském kraji asi 50 tisíc klientů.
Je jasné, že poměrně velké množství klientů získaných v devadesátých letech nelze považovat za dlouhodobě servisované klienty. Jihomoravský kraj má přitom téměř 1,2 milionu obyvatel. Podobný stav je i v ostatních krajích a firmách.
Co z toho vyplývá? Poradenské firmy včetně zprostředkovatelských stojí teprve na začátku svých možností. Nové, kvalitní klienty k nám přivede jedině kvalitní poradenství.
Jak toho docílit? Jedině správným vzděláváním, budováním a přípravou nových osobností v poradenských firmách. Jedině tyto NOVÉ osobnosti dokáží získat další část trhu.
REKLAMA
ZVOLIL JSEM DRUHOU CESTU
V poradenské branži jsem začínal jako končící student před téměř pěti lety. Za těch pět let jsem se mohl stát skvělým finančním poradcem. Dnes bych se dobře staral o 300 dlouhodobých klientů, psal měsíčně kolem 30 smluv a produkoval bych provizní příjem zhruba 340 tisíc korun měsíčně.
Ve správném prostředí, při správném vzdělání a se správným nastavením jsem se však za stejnou dobu nestal skvělým finančním poradcem, ale vedu v současnosti asi nejlepší regionální ředitelství největší poradenské firmy v zemi.
Takto mám svých vlastních 50 dlouhodobých klientů. Vlastních smluv píši jen 5 měsíčně. Ale mnou vedené ředitelství má ve správě kolem 10.000 klientů, produkuje ne 30 smluv, ale 800 smluv měsíčně. Na konci roku to bude už 1000 smluv. Vyprodukovaný provizní příjem je téměř 6,5 milionu měsíčně a na konci roku to bude 10 milionů měsíčně.
Co je lepší pro finanční trh, pro OVB, poradenský sektor, pro klienty a pro bankovní partnery?
POTŘEBUJEME NOVÉ OSOBNOSTI
Jsem přesvědčen, že je potřeba do oboru přivádět nové lidi. Dát jim perspektivu, vytvořit pro jejich práci vhodné prostředí, poskytnout know how a vzdělání. Právě tito noví lidé dokáží získat další část trhu.
Jistě, poradenské firmy si mohou dál jen navzájem přetahovat poradce a předhánět se, kdo nabídne vyšší podíl na provizi. Ovšem jediný, kdo z toho bude mít užitek, budou přímí poskytovatelé produktů. Bez nových osobností v oboru přijde stagnace.
Autor je regionálním ředitelem pro OVB