Nedávno jsem zahlédl inzerát, který zněl: "Prodám rok starý nehavarovaný autobus Neoplan za 750.000,-Kč, výhodná koupě. Ač to byla koupě evidentně výhodná, koupi jsem nezrealizoval. S autobusem se totiž v Praze špatně parkuje a já parkovat potřebuji.
Zaráží mě, že ve finanční branži stále někteří poradci prodávají "výhodné neoplany" místo "užitečných osobáků" – a klienti je s radostí kupují.
VLASTNOSTI
Vše, co je předmětem spotřeby (a nákupu) má nějaké vlastnosti. Vezměme v úvahu jednu takovou konkrétní mandarinku. Je kulatá, oranžová, šťavnatá, bez pecek, je to nadprůměrně objemná mandarinka, má sladkou chuť, má kůru, kterou je třeba oloupat, jde snadno oloupat, je ze skandinávie ze skleníku, je od firmy, která prodává nejvíce mandarinek na trhu, je to oblíbená mandarinka jeho veličenstva prince Harryho a je na ní sleva.
VÝHODY
Vše, co je předmětem spotřeby (a nákupu), má nějaké výhody. Výhody můžeme volně definovat jako podmnožinu vlastností. Výhodnou se vlastnost stane ve chvíli, kdy zaujme spotřebitele, nebo když můžeme říct, že je prokazatelně lepší než vlastnost konkurenčních produktů.
U našeho příkladu s mandarinkou můžeme za výhody označit tyto vlastnosti: jde snadno oloupat, má sladkou chuť, je bez pecek, je nadprůměrně objemná, šťavnatá, je na ní ta sleva.
PSEUDOVÝHODY
Některé vlastnosti můžou býti považovány za výhody, ač si to "nezaslouží". Tyto pseudovýhody se reálnými výhodami nestanou ani pokud nás o tom přesvědčuje marketingové oddělení, či schopný pěkně oblečený obchodník s kravatou.
REKLAMA
Všichni totiž například tušíme, že to, že je mandarinka kulatá, není žádná výhoda. Není to nic, co by běžného spotřebitele zajímalo.
Představme si ovšem člověka, který nikdy mandarinku, nebo obdobný produkt nikdy neviděl. Pak by asi nebyl problém jej přesvědčit, že i kůra na mandarince je velice výhodná.
Z pseudovýhody se stane výhoda v subjektivním vnímání spotřebitele ve chvíli, kdy nemá dostatek objektivních informací.
UŽITEK
Vše, co je předmětem spotřeby (a nákupu) může mít nějaký užitek. Užitek volně vymezme jako podmnožinu výhod a účel produktu, který je identický s potřebou spotřebitele.
Zároveň můžeme užitek vnímat jako přidanou hodnotu. U naší mandarinky je užitkem třeba to, že má sladkou chuť, jde dobře oloupat (snadnější příprava), je na ní sleva.
Teoreticky by užitkem mohly být všechny výhody, pokud by je spotřebitel potřeboval. Jinými slovy, užitek je determinován potřebou.
Koupí si takovouto mandarinku pro vlastní spotřebu člověk, který je na mandarinky alergický? Koupí si mandarinku ve slevě někdo, kdo jí nehodlá sníst? Koupí si ji ten, kdo chce sníst mandarinku, i když už doma má nesnědených 10kg mandarinek z předchozího nákupu? Učiní tak pouze proto, že mandarinka má spoustu výhod?
REKLAMA
Asi ne shodněme se. Stejně tak já si nekoupím Neoplán, protože potřebuji snadno zaparkovat (nehledě na to, že autobus by se mi vzhledem ke spotřebě značně prodražil).
UŽITEK A FINANCE (HURÁ NA VÝHODY)
Tak proč často vídám, že si klienti kupují finanční produkty kvůli výhodám? Proč vídám u lidí pod pětadvacet let nesporně výhodné, ale v daném případě většinou absolutně neužitečné rezervotvorné KŽP?
Proč u lidí, kteří potřebují pohotovostní rezervy, vídám jen "dlouhé" produkty? Jak chtějí někteří financovat akontaci leasingu za tři roky z dnes založeného stavebního spoření?
Proč rodiče pojišťují děti, když sami nemají zajištěna rizika? Proč si lidé berou "výhodné spotřební úvěry? Proč kupují výhodné "kombíky" a proč se snaží levné úvěry na bydlení rychle splatit? Proč v oblasti financí najednou ztrácíme soudnost?
Vždyť jsme prý jedním s nejinteligentnějších národů, co se nakupování týče (viz článek). Odpovědi jsou v zásadě čtyři.
PRVNÍ
Složitost finančního světa, množství finančních produktů a s tím související propastný nedostatek informací způsobuje (mimo jiné, ale o "jiném" jindy), že se lidé chytají jednoduchých hesel.
Příklad: "Zbavit se hypotečního úvěru co nejdříve je výhodné, méně přeplatím". Konkrétní příčinu můžeme spatřovat v neznalosti problematiky oportunitní příležitosti, metody NPV (net present value – čistá současná hodnota). Prostě… ve finanční negramotnosti.
REKLAMA
DRUHÁ
Častou příčinou špatného "nákupu" ve světě financí je to, že si klient nechá výhodu prodat a trochu zapomene, že s Neoplánem se špatně parkuje.
Příklad: "Je mi 21 let jsem student a maminka mi platí rezervotvornu pojistku od pojišťovny, u níž jsou pojištěni členové Britské královské rodiny, až mi bude čtyřicet, dostanu vyplaceno x Kč a až budu vydělávat ,budu si jí platit sám. Je to výhodné spoření a navíc jsem výhodně pojištěný pro případ ztráty života."
Příčina: Setkání s prodejcem finančního produktu, jehož úkolem je prodat. Při prodeji kladl důraz na ohromení pozitivními dopady produktu, bez ohledu na plánování, či reálné potřeby klienta (horizont, nízká variabilita). Klient si koupil pouze dobrý pocit.
TŘETÍ
Reklamy finančních institucí postavené (jak jinak) na výhodách produktů.
Příklad: Penzijní fondy se snaží zaujmout potenciální klienty státním příspěvkem, který mají všechny. Lidé pak jdou do fondu, na který slyšeli reklamu za účelem získání státního příspěvku, nikoliv s plánovaným portfoliem zajišťujícím finanční prostředky ve stáří.
Jdou si za 300,- Kč koupit 120,- Kč státních. Příčina: Nedostatečná oficiální kampaň státu o reálném stavu důchodového systému a neuvědomování si reálného stavu věcí klienty.
Samozřejmě je užitečnější si na důchod spořit než ty peníze utratit. Ale jsou lidé (a poradci), kteří optimalizují procentuální výši státních subvencí bez ohledu na své reálné potřeby.
V praxi jsem se setkal s nechutí odkládat do penzijního fondu více než 100,- Kč měsíčně, protože by klesl poměr státní dotace. Na svůj užitek (reálnou potřebu) již klient nedohlédl.
ČTVRTÁ
Nedostatečná motivace lidí vyhledat opravdu kvalitního profesionála, který by se jim o domácí portfolio po projednání potřeb staral.
Příklad: Neuvažování o penězích jako o aktivech a nevyužívání levných pasiv. Na rozdíl od zubů, finanční kazy nebolí. Ale naštěstí na rozdíl od zubních lékařů finanční poradce občas přijde sám. O kvalitě poradců a jak jí poznat se zmíníme jinde.
Jste poradce? Pak jste se snad s článkem ztotožnili. Jste-li klient, zakažte si otázku "Je to výhodné?" a nahraďte ji otázkou "Je to pro mne užitečné?"
A konečně, jste-li prodejcem finančních produktů, který nemá široké portfolio napříč celým finančním trhem, pak je na místě zamyšlení nad vaší profesní budoucností. Klientům totiž jednoho dne přestanou stačit výhody vašich produktů. Budou žádat užitek.