Proč stavaři nemají stránky www.stavime.cz?
O stavebnictví se říká, že je to tvrdý obor. Nejenom, že řemeslníci musejí odvést náročnou fyzickou práci, ale také majitelé firem musejí čelit nekompromisní konkurenci a nekalým praktikám na trhu.
O financích se také říká, že je to tvrdý obor a uspějí jen ti nejzdatnější. To jsou určité paralely. Pojďme dál.
Jak stavební firmy shánějí své klienty? Stavební firmy oslovují klienty aktivně. A také o ně náležitě usilují. Například uplácejí starostu jednoho šumavského městečka, aby si klient mohl bez postihu zapytlačit a střelit si jelena. Velmi etické, že?
Ještě nevznikl obchod, a máme tu dvojí porušení legislativy. Stavební firmy také pasivně čekají na oslovení, mají své webové prezentace a můžou se na ně obrátit klienti na doporučení od dřívějších klientů.
Vstupují také do výběrových řízení. Rozhoduje cena, míra splnění zadání (stavaři si zbytek doplní). O vítězi výběrových řízeních rozhoduje osoba, která stavebním pracem rozumí. A tato osoba se dá ovlivnit různými způsoby.
Jinak si nedovedu vysvětlit ani fotky opilého starosty, popíjejícího s majitelem stavební firmy na jeho chatě, ani vyprávění stejného majitele firmy o předávání obálky s hotovostí ve výši 200.000 korun.
REKLAMA
Po získání zakázky se od stavební firmy předpokládá, že zrealizuje na základě projektu poptávanou funkční stavbu. Občas se nedodrží termíny, občas se "neplánovaně" navýší rozpočet, občas se něco postaví špatně, nekvalitně…
Stavební firma má vše náležitě zaplacené. Ale také jsem zažil, že firma montující střechy dostala zaplaceno před dokončením střechy. Co myslíte, jak to dopadlo? Ano, firma sbalila své nářadí a odjela od rozdělané práce. Klient se jí už nedovolal.
Je obvyklé, že průběh stavebních prací kontroluje placený stavební dozor. Copak není v zájmu stavebních firem vykonat tu nejkvalitnější práci i bez dozoru?
Stavba probíhá na základě zaplaceného vypracovaného projektu. Stavební firma je v podstatě ve finanční hantýrce takovým zprostředkovatelem a stavění přijměme jako zprostředkování produktů (stěny, schody, okna, atd…).
Projekt je vlastně finanční plán (koncept). Díky němu je stavba po dostavění funkční, tedy užitečná, neboť dává produktům řád. Jsou stavební firmy, které vypracují také projekt.
Hledejme další paralely mezi stavebnictvím a finančním sektorem a doberme se k odpovědi na otázku: "Proč stavaři nemají www.stavime.cz?"
Jak finanční poradci získávají své klienty? Téměř stejně! Získávají je aktivně i pasivně, ale pokud vím, tak u toho neporušují zákony.
REKLAMA
Jen jediný způsob v našem srovnání není v praxi obvyklý. Jde o výběrové řízení. Odbočme na chvíli od tématu a řekněme si, že problémy jsou v tom, že o vítězi výběrového řízení rozhoduje osoba, která dané problematice rozumí.
Finančního poradce využívá klient, když tomu nerozumí. Odlišnost najdeme také v "nehmotnosti" finančního plánu (finanční poradci konají pouze duševní práci) a také v tom, že finanční poradci detailně nerozepisují náklady finančního plánu, na jejichž základě by se klient teoreticky mohl rozhodnout.
Následující tvrzení je diskutabilní, ale uvedu jej: Zatímco u stavby klient čeká náklady, u finančního plánu se s nimi (poplatky) ještě úplně nesmířil.
Vraťme se ale k základní linii textu. U finančního poradce klient paralelně také předpokládá, že mu budou finance správně fungovat. Očekává totiž nejenom zprostředkování, ale implicitně i finanční plán. Tedy očekává právě takovou firmu, která vypracuje také "projekt". Očekává užitečný výsledek.
Pokud stavební firma postaví do kuchyně zbytečné schody nebo nechá díru ve zdi, klient si toho zajisté všimne. ale pokud, řečeno metaforou, finanční poradce ve finančním plánu nechá výhodné zbytečné schody, nebo díru ve zdi, klient si toho nevšimne. a pokud ano, většinou už je v maléru.
Navíc mezi námi bohužel běhají i lidé, kteří na vizitce matou titulem finanční poradce, ač prodávají jen výhody, řečeno opět metaforou, prodávají jen samostatné schody a stěny.
Setkání s více takovými lidmi a nakoupení od nich však vede k tomu, že místo pěkného domku si klient postaví pouze pár chaoticky uspořádaných stěn a schody, které nikam nevedou.
REKLAMA
Klient pak ani neví, že finančně spí pod širákem. Takový chaos už i skutečný poradce jen těžko přestaví na opravdu skvělý dům. Ne vždy je to tak tristní, občas jde jen o to vyzvednout střechu se státní dotací a pod ní postavit dům, že?
Zmínili jsme, že při stavění domu funguje stavební dozor. Má za úkol ohlídat práci stavební firmy a odhalit neznatelné chybky, které by klient díky své neznalosti nezaregistroval.
Ještě jsem se ve financích však nesetkal s tím, že by si klient zaplatil finančního odborníka, aby ohlídal jiného finančního poradce. Řečeno jinak, ve financích obvykle neexistuje obdoba stavebního dozoru.
Kdo by tuto funkci mohl vykonávat, kdo k tomu má předpoklady? Tento dozor by měla přísně vykonávat firma pod jejíž hlavičkou poradce pracuje. Neslýchané? Narážíme na střet zájmů? Samozřejmě, dokonce na dva.
První vyplývá z toho, že firma může také profitovat z "nekvalitního a drahého" zprostředkování. Tak proč tomu bránit? Každá firma si musí zvolit svou strategii – buď chce mít konkurenční výhodu v etice a kvalitě, nebo ne.
Druhý vyplývá ze skutečnosti, že firmy si chtějí udržet co nejvíce zprostředkovatelů a kontrola, ač vedená pouze standardními kontrolními mechanismy, může některé zprostředkovatele vyprovokovat k odchodu. Co s tím? Každá firma si musí zvolit svou strategii, buď chce mít konkurenční výhodu v etice a kvalitě, nebo ne. Jméno si ve financích zkazíte jen jednou.
Takže dozor by měla vykonávat firma nad poradcem. A co státní dozor, nebo profesní komory? Ty mají svou váhu, dokonce hrají významnou roli, nicméně jsou od poradce "daleko", a tak můžou kontrolovat primárně to, aby se zdi nestavěly ze škodlivých materiálů, nebo sankcionovat, pokud někdo místo třípatrového domu někomu postaví obytnou buňku.
A jsme u odpovědi na otázku proč stavaři nemají www.stavime.cz. Odpovězme si nejprve otázkou: "Proč poradci mají www.investujeme.cz?" Je to proto, že v tuto chvíli tento server supluje onen "stavební dozor".
Každý poradce, který na www.invstujeme.cz jde a vstoupí do diskuze, neřekne, že pro klienty staví chaotické stěny, ale hlásí se ke stavění krásných plnohodnotných (snad i užitečných) domů. A když už se k tomu veřejně hlásí, snaží se, aby svým slovům dostál.
A nyní si odpovězme oznamovací větou. Ta zazněla již v úvodu: Oni se nekultivují.
Zřejmě nemají potřebu (motiv). Důvodem není to, že nemají co kultivovat! Proč tuto potřebu finanční poradci mají a jak vůbec poznat a definovat finančního poradce, zejména z pohledu klienta, o tom příště.