Zastánci eura tvrdí, že společná měna spasí vývozce. Podole vás je právě tohle jeden z největších mýtů kolem přijetí jednotné měny…
Je to skutečně jen mýtus, možná ten největší, který se kolem přijetí eura traduje. Má se za to, že když se vzdáme vlastní měny, přestane posilovat kurz a tím pádem přestane vývozcům erodovat jejich konkurenceschopnost. Domnívám se, že řada exportérů tomuto věří. Bohužel pro ně tomu tak ale nebude.
Jak to?
Kurz k euru bude pevně zafixován, proto posilovat nebude. Ekonomické procesy v pozadí stávajícího posilování měny ale poběží dále. Jedná se především o růst kupní síly českých domácností a firem, který plyne z ekonomického dohánění západu. Dohánění je dáno tím, že v Česku roste produktivita rychleji než "venku". Vzhledem k tomu, že dohánění alias konvergence bude, doufejme, pokračovat ještě dalších 20-30 let, lze očekávat i další růst naší kupní síly.
Jak bude posilovat naše kupní síla, když budeme platit doma i v cizině eurem?
Růst kupní síly dnes probíhá přes posilování nominálního kurzu. Po přijetí eura bude probíhat přes vyšší inflaci. Inflace totiž odráží změnu cen dvou hlavních skupin zboží a služeb – mezinárodně obchodovatelného (televize, ledničky, auta) a mezinárodně neobchodovatelného (rohlíky nebo služby kadeřníka). Momentálně roste rychle inflace domácí (neobchodovatelné zboží), ale díky posilování kurzu klesají ceny obchodovatelného zboží.
Co se na tom změní po přijetí eura?
S přijetím eura přestane pokles cen obchodovatelného zboží kompenzovat růst domácí složky cenového koše. Celková inflace proto poroste rychleji. Vyšší inflaci si uvědomí zaměstnanci a přitlačí zaměstnavatele k rychlejšímu zvyšování mezd.
Což zvýší kupní sílu, ale oslabí výhodu našich vývozců…
Přesně tak. Konkurenceschopnost vývozců bude (při nezměněné produktivitě) erodovat nikoliv díky kurzu, který by snižoval korunové výnosy, ale díky mzdám, které budou zvyšovat korunové náklady. Exportérům přijetím eura odpadnou náklady na zajišťování se proti kurzové volatilitě. Nadále však budou muset hledat cesty, jak se pomocí růstu produktivity vyrovnat s tlaky, které by jinak snižovaly jejich konkurenceschopnost.
REKLAMA
Článek vyšel v týdeníku Reflex č. 49/2006