CZK/€ 25.330 +0,16%

CZK/$ 24.057 +0,45%

CZK/£ 30.413 +0,26%

CZK/CHF 27.245 +0,62%

Text: Ivan Galambica

16. 07. 2019

21 komentářů

Investiční zlato: Ano, či ne?

 

Má smysl pro laika a naprostého začátečníka investiční zlato kupovat? A pokud ano, v jaké míře? Jak zlato zařadit do portfolia klienta?

Loading



 

Zlato jako takové, nemá žádný průběžný finanční výnos. Nejsou to akcie, které nesou dividendu, nemá garantované zhodnocení, jako například stavební spoření, a není tak dobře likvidní, jako například peníze na účtu. Není to pronajatá nemovitost, kde máte (při troše štěstí) měsíčně příjem z nájmu.

Tip: Jak koupit investiční zlato a neudělat chybu

Přesto by investiční kovy, mezi něž lze řadit zlato, stříbro a platinu, měly patřit do portfolia každého střadatele. Ale stejně jako v každém lidském konání, i zde platí ono lety prověřené: „Vše s mírou!“

Jestliže poradci začnou vyprávět o tzv. diverzifikaci, mají zřejmě pravdu. Ano, prostředky by měly být rozděleny, jelikož netuší nikdo z nás, co se stane, co přijde a která z našich finančních slepiček nám snese zlaté vajíčko a která naopak chcípne.

REKLAMA

Potíž u diverzifikace je v tom, že bychom (správně dle rad poradců) měli nejen rozkládat v rámci základního rozdělení, tedy komoditynemovitostifinanční produkty, ale měli bychom diverzifikovat i v rámci jednotlivých segmentů.

U komodit dělit na zlato, stříbro, platinu. U finančních produktů mít akcie, podílové fondy, běžný účet, atd. Nemovitosti bychom měli mít rozdělené na výdělečné a na ty, kde bydlíme. Vedle toho jsou kryptoměny, které bychom měli také pro jistotu mít. Když to celé spočtete, zjistíte, že byste museli být multimilionáři, abyste zachovali často doporučované rozdělení třetina – třetina – třetina. A jak říká jeden slavný expolitik ve svém nesmrtelném výroku: „Nechci se vás dotknout, ale kdo z vás to má?“

Člověk by měl tedy s přiměřeností ukládat určitou sumu peněz, a tím si budovat rezervu. A část z toho by měl dávat do komodit, řekněme do zlata.

Zlato plní funkci vyvažovatele hospodářského cyklu. Klesají-li akcie, stoupá zlato. V dobách nervozity, hospodářských nejistot a turbulencí je zlato vítáno a jeho cena roste. Vezměte si poslední období. Centrální banky všech států v očekávání věcí příštích nakupují zlato jak o život. Očekávají snad turbulence na finančním trhu?

REKLAMA

Osobně nevěřím prognózám, které se občas objevují, že zlato bude v dohledné době mít hodnotu 8 500 USD/unce. Ovšem hodnoty okolo 2 500 USD/unce se mi v horizontu dvou roků zdají naprosto reálné a nevidím v tom žádné sci-fi. Uvážíte-li, že dnes se cena zlata pohybuje kolem 1 400 USD/unce, přičemž před 6 měsíci byla 1 150 USD/unce, lze vypozorovat trend, který ve spojení s předpokládaným zpomalením hospodářského cyklu podporuje růst ceny zlata.

Jako odpovědné vidím uložení 10 % rezerv svých prostředků do zlata (komodit).

Otázkou je, zda je lepší jednorázový nákup, či postupné spoření. Osobně se přikláním jednoznačně za postupné spoření, neboť zde dochází k průměrování nákupních cen, což je jev žádoucí.

Tip: Martin Kovář: Do zlata investovat nedoporučuji

Rozhodně nejsou správné „hurá akce“ typu: „Prodám akcie, koupím zlato, a pak prodám zlato, koupím nemovitost!“ Pokud nemáte takovýto krok řádně promyšlen, většinou proděláte, neboť u každé transakce jsou různé poplatky, které musíte hradit.

U svých klientů, kteří nevědí, zda začít spořit do zlata, či nikoliv, doporučuji: „Začněte s minimem, což je 500 Kč/měsíc. Na tomto si to „osaháte“ a za nějaký čas můžete zvolit progresivnější variantu, s úložkou třeba 2 000 Kč/měsíc. Ale již budete poučeným laikem, znajícím souvislosti a orientujícím se v prostředí.“

Ukládat si část peněz do komodit považuji za rozumné. Tento krok byl zejména výhodný v minulém roce, kdy zlato bylo na dlouhodobých minimech. Pokud předpokládáme jeho další růst, může se ještě vyplatit dát si část úspor do komodit. A to zejména v nejistotě očekávání, jak různá, zejména zahraniční, témata zarezonují finančními trhy.

Loading

Vstoupit do diskuze 21 komentářů


Související články

Mohou investoři stále očekávat býčí trh s bitcoinem

Navzdory nedávné stagnaci na kryptoměnovém trhu existují silné indikátory, které naznačují, že s probíhajícím čtvrtým kvartálem roku 2024 by mohl být na obzoru býčí trh s bitcoinem. Na trhu se rýsuje několik faktorů, které by mohly v následujících měsících výrazně ovlivnit cenu této kryptoměny.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

22. 11. 2024

Bitcoin dosahuje nového historického maxima díky pokračující rally po volbách

Bitcoin minulou středu dosáhl nového historického maxima 93 480 dolarů, což je výsledek dynamiky po amerických prezidentských volbách, která nadále podporuje trhy s kryptoměnami. S rostoucí cenou bitcoinu také celková tržní kapitalizace kryptoměn stanovila nové historické maximum ve výši 3,05 bilionu dolarů, čímž překonala hodnotu zaznamenanou na […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

20. 11. 2024

Zlaté časy startupů končí. Trh s rizikovým kapitálem klesá

Situace na trhu rizikového kapitálu se v posledních letech kompletně proměnila. Zatímco v období pandemie tento trh významně rostl, v současnosti je trend opačný. Důvodů je několik. Investoři se zaměřují na trhy s ověřenými obchodními modely a v neposlední řadě chování investorů ovlivnily vysoké úrokové sazby. Přesto existuje i startupový segment, který […]

Text: Redakce

19. 11. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Mira

    16 července, 2019

    Věta ze článku: „Vezměte si poslední období. Centrální banky všech států v očekávání věcí příštích nakupují zlato jak o život.“ A pro mně je tudíž záhadou, proč tedy ČNB v posledních letech naopak rozprodala mnoho tun ze zlatých zásob. Navíc v období rekordně nízkých cen zlata. Podle mně naprosto nekompetentní jednání.

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    16 července, 2019

    Odpověď autora článku: Velice děkuji za reakci. Můj článek nebyl míněn jako nějaká podprahová kritika ČNB. Spíše ukazoval, jaké jsou trendy a jak konají velké centrální banky. Například Ruská CB (uvádím to jako příklad, nejsem nijaký rusofil), přestala zlato prodávat a masivně nakupuje již několik roků. Proč asi? Jsou to takoví hlupáci? Rusko, se z jednoho z největších vývozců zlata, dobrovolně stáhlo z této pozice a svoje vytěžené zlato skupuje jeho vlastní centrální banka. Možná mají více informací a více zkušeností, nežli my, obyčejní lidé.

    Odpovědět

  • Pavel

    16 července, 2019

    Dobrý den Ivane, doplním jen, že nákupy zlata Ruskem nejde vykládat bez geopolitického kontextu, tedy anexe Krymu a války na východní Ukrajině a z toho plynoucích sankcí. Rusové zkrátka měli a pořád ještě mají dost majetku a peněz západních států, které v době sankcí logicky proměňují na zlato a majetků na západě se zbavují. To ale rozhodně není spekulace na to, že zlato zdvojnásobí svou hodnotu, ale pragmatická úvaha, když západní státy ruským pohlavárům mj. zmrazují účty v západních bankách a podobně. Také můžeme sledovat víc a víc pokusů odpojit se od dominantního světového platidla a vytvořit si své vlastní, světově uznávané, což devalvující rubl asi nebude, ale když bude dostatečně kryt zlatem? Některým východním státům to může stačit.

    Také si pamatuji onu zlatou horečku, cca 2012 a lidé kolem mě dost splakali nad výdělkem, resp. pořád melou něco o zlatě a válce, na což já odpovídám, že ve válce je důležitější jídlo, léčiva, munice, cigarety a alkohol, ale jaký byl jejich výsledek? Někteří koupili opravdu ve špičce, takže ti jsou po 7 letech pořád ve ztrátě a jeden můj známý je po 7 letech na svém cca, i když sám neví, o kolik ho stáhne prodejce při výkupu, což také hraje roli.

    Jinými slovy, všechny tyto „investory“ jsem zcela rozdrtil ve výnosech tím, že jsem si nechal peníze na svém spořícím účtu.

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    16 července, 2019

    Reakce autora článku: dobrý den. Děkuji za odpověď. Kdybych mohl, dal bych vám za ní plus. Naprosto totiž sdílím ten názor, že před každou investicí je potřeba zvážit vše pro a proti a DŮKLADNĚ si vše promyslet. Já osobně nejsem žádný příznivce toho dávat všechno tu do zlata, tu do bitcoinu, tu do akcií. Jsem příznivce toho mít od všeho trochu. Jinak, jak jsem již psal jinde. Můj největší letošní zisk byl, když jsme s mojí partnerkou náhodně koupili Bitcoin, jen tak, pro tu legraci. Náhodou jsme trefili obrat a udělali slušné zhodnocení. Přesto tvrdím, že takový postup nemá se solidním investováním nic společného. Byla to náhoda a nám to náhodou vyšlo.

    Odpovědět

  • chk

    16 července, 2019

    To, že nemáte informace a něčemu nerozumíte ještě neznamená, že ostatní něco dělají špatně. Důvody pro nákup zlata centrálními bankami hlavně v minulých měsících je čistě technický nebo politický. Ujišťuji vás, že žádná rozumná centrální banka na světě nekupuje zlato kvůli spekulacím, jak se autor jemně naooak snaží naznačit. Takové hloupé výkřiky se objevují hlavně v období nějakého růstu ceny zlata. Zpravidla prodejci této komodity…

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    16 července, 2019

    odpověď autora článku: Dobrý den. Děkuji za reakci. Již jsem napsal jednu odpověď, ale je možné, že se ztratila někde v éteru, takže pokud se později objeví, budete mít reakce dvě. 🙂 Tak tedy: velmi si vážím každé reakce a to i té kritické. Znamená to, že někdo si můj článek přečetl, dal si práci s komentářem. Opravdu si toho vážím. Nyní k vašim poznámkám: Chápu, že nejste příznivce zlata, to jsem poznal z Vašich reakcí i mého minulého článku. Nijak Váš postoj měnit nehodlám. Respektuji jej. Ale co mě mrzí, pokud můj článek vyzněl, že se domnívám, že Centrální banky kupují zlato kvůli spekulacím. To si totiž nemyslím. Myslím si, že Centrální banky jej kupují proto, že tuší, že přijde nějaký mega průšvih a chtějí mít pojistku, až TO přijde. Skutečně si nemyslím, že spekulují na cenu a chtějí vydělat. Co se týče poznámky o růstu ceny zlata: No, ono to sice roste a podle mě poroste, ale není to nijak drastické a spíše se skutečně jedná o pojistku majetku, tedy ve smyslu rozložení, nikoliv o spekulaci na nárůst ceny. K poslední poznámce: Ano, máte pravdu. Skutečně jsem prodejce investičního zlata. Ovšem vzhledem k tomu, že přispívám na tento server, dopisuji knihu a scénář pro jednu TV, rozhodně tento článek nebyl míněn jako skrytá nabídka k nákupu. Já již stejně nové klienty nepřijímám, jen poskytuji servis těm stávajícím. Je mi ale líto, pokud považujete můj článek za nevyvážený. Mým cílem je, aby čtenáři toho serveru měli celé spektrum informací. Já jsem připraven, pokud máte pocit, že jsem opomněl nějaký finanční produkt, že třeba straním zlatu, či že nezazněla nějaká informace, jenž měla zaznít, neváhejte a kontaktujte mne na povimtovsem@seznam.cz Tento sběrný mail používám jako kontakt se čtenáři, kde mi čtenáři píší nová témata a náměty. Rád Vaše téma zpracuji. Děkuji ještě jednou za reakci a přeji hezký den. 🙂 P.S.> Mimochodem, i na tomto serveru může čtenář naleznout i oponentní článek, kde se nedoporučují investice do zlata. Můj článek neměl za cíl reklamu, ale měl za cíl rozšířit obzor a informovat.

    Odpovědět

  • chk

    16 července, 2019

    Omlouvám se, ale primárně jsem odpovídal Mirovi. Bohužel se příspěvek zobrazil jako nový. Váš druhý článek považuji za vyvážený. Ke zlatu jsem kritický pouze jako k investici, pár procent portfolia v něm přesto mám, ale přes těžaře zlata. Moje odpověď hlavně směřovala na údajnou nekompetenci ČNB a liché důvody nákupu zlata centrálními bankami v současnosti. Pan pavel to z části popsal podrobněji.

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    16 července, 2019

    Reakce autora článku: Děkuji. Rozhodně mě ale neváhejte kontaktovat, budete li mít nějaké téma je zpracování. Rád se na to podívám 🙂

    Odpovědět

  • Perfidní Rachomejtle

    16 července, 2019

    Investiční zlato má pro investora podobný význam, jako lékárnička v automobilu. Je to pojistka pro případ katastrofy, ale doufám, že ji nebudu nikdy potřebovat. Rozhodně nepovažuju za rozumné mít ve zlatě víc než 10 procent svého majetku.

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    16 července, 2019

    Reakce autora článku: Dobrý den. Velice děkuji za komentář. Tady vidíte, jak je zlato kontroverzní téma. Někteří jej doslova nenávidí, jiní milují. A pak jsou tady ti, co to vidí realisticky, což jste třeba vy, kteří připouští uložení část peněz do komodit, ale s rozumem a s mírou. Zajímavé je, že na můj mail (viz. předchozí komentáře) mi dnes přišly již dva maily podpory. Lidé, co zlato uznávají, ale nechtějí zde, v diskusi, zbytečně jitřit emoce. Já říkám: zlato? Ano, ale nejdříve si vše řádně zjistěte, začněte pomalu a všeho s mírou. Žádné rychlé pohyby.

    Odpovědět

  • Karel Novotný

    16 července, 2019

    Tady něco k zamyšlení. Tzn. člověk by měl přemýšlet, než dá peníze do nějaké kraviny.
    https://investice.finance.cz/zpravy/finance/464164-sporeni-do-zlata-se-nevyplati-provereno-100-lety-historie/

    Odpovědět

  • Pavel

    16 července, 2019

    S článkem souhlasím, až na tu iluzi, že zlato má nějaký smysl při válce atp. Pokud o tom, že máte zlato někdo ví, je jednodušší vám strčit hlaveň samopalu do pusy a zeptat se, kde ho máte schované. Až mu trezor otevřete, pak už dotyčnému stačí jen zmáčknout spoušť a zlato je bez problémů jeho.

    A jak to tedy je v případě války? Skvěle je to vidět asi v 20 minutovém VHS videu z Youtube, kdy Ratko Mladic a jeho jednotky vstupují do Srebrenice. Podotýkám, že mě nezajímá, jak to fungovalo ve středověku a podobně, protože ve středověku už nejsme.

    Při procházce Srebrenicí narazí Ratko Mladic a jeho jednotka na holičský krámek, kde jsou ceny uvedené samozřejmě ne ve zlatě, ale v německých markách. Místní měna byla bezcenná, tak se zkrátka plynule a jednoduše přešlo na pevnou měnu zahraniční.

    Nakonec i gram zlata by byl za sestřih příliš velká cena a co by s ním ten holič dělal? Mohl by postupovat snad jen jako legendární Christopher Walken v Pulp Fiction, kdy ve vietnamském zajetí během války schovával zlaté hodinky několik let víte kde…

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    17 července, 2019

    Odpověď autora článku pro Pavla: Pavle, děkuji za reakci. Příklad, který jste napsal je trefný. Lidi si prostě vždy najdou cestu, co určit jako prostředek směny. Kamarád byl loni ve Venezuele. Jsou tam jen tři platidla. Bitcoin, dolar a zlato. Kamarád platil Bitcoin em. V dnešní době na Ukrajině, při inflaci, co tam mají, důvěřují (Bože) Euru. Lidé totiž povětšinou se chovají racionálně. Kdo nic nemá, o nic nepřijde. Kdo ale něco má a chce to uchovat pro příští pokolení, nikdy nedostane 100% radu, kdy má jistotu, že neprodělá, či mu to neukradnou. Jistota je třeba dům. Dům vám neukradnou. Ale byl jste někdy ve zrušených obcích v bývalých Sudetech. Doporučuji. Místo obci jen kříže. Vše má rizika. Děkuji, že moje články čtete.

    Odpovědět

  • GoldBrick

    17 července, 2019

    Velmi zaujimave nazory, som celkom rad ze sa este najdu ludia ktory nestratili zdravy rozum v tejto rychlej dobe mladej generaci, ktora zije na Facebooku a podobne sa o vsak povedat neda.

    Odpovědět

  • Pavel

    17 července, 2019

    Ivane, to zlato ve Venezuele je zajímavé téma:

    https://www.reuters.com/article/us-venezuela-gold-insight/how-venezuela-turns-its-useless-bank-notes-into-gold-idUSKCN1PZ0BX

    Vláda přimhouřila oči nad statisíci drobných těžařů, kteří těží zlato v lesích, často nelegálně (ale vláda v krizi to neřeší), a pak to směňují za kila papírků, kterým se dříve říkalo Bolívary, čímž udržují Madura nad vodou.

    Opravdu zajímavé, ale to se děje v oblasti, kde dříve probíhaly zlaté horečky a těžba zlata je tam tedy zažitá, jako u nás práce v montovně pro automobilový průmysl. Tedy není problém to zlato rychle směnit.

    Mě by zajímalo, jak by dopadl takový český držitel zlaté cihličky, kdyby s cihličkou zlata přišel do samoobsluhy. Asi by to nedopadlo.

    Taky by bylo zajímavé sledovat, jak v případě války nebo nějaké krize budou fungovat prodejci zlata jako jste třeba vy. Prodat dnes cihličku třeba 100 gr není problém, ale v případě války bych nechtěl být ten, jehož jméno je uvedeno na nějakém webu o nákupu a prodeji zlata, to bych asi brzy čekal návštěvu někoho, kdo místo do zlata investuje do legované oceli z Uherského Brodu.

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    17 července, 2019

    Reakce autora článku: Dobrý den, děkuji za reakci. Ono je to dle mého názoru podstatně složitější. V dnešní době mohu na internetu vyhledat na jakékoliv téma dvacet kladných a dvacet záporných článků. To není těžké. Jsem rád, že články o zlatě vzbuzují takové vášně. Ještě jsem nepochopil, proč tomu tak je, ale těší mě to. Potíž je v tom, že žádný kritický názor většinou nenabízí alternativu. Třeba zlato NE, akcie ANO. Až na vyjímky-viz. níže. Ono se totiž na všem dá najít něco negativního. A o tom je můj článek. Rozložte si peníze, neboť nikdy nevíte, která slepice všeho finančního plánu chcípne, a která ponese vajíčka. Je pravdou, že zlato přináší rizika. Je ovšem nějaké uložení úspor bezrizikové?

    Odpovědět

  • GoldBrick

    17 července, 2019

    Podla odpovede pana Galambicu, usudzujem ze sa tematu venuje uz nejaky ten rok tak jako ja podobne. Tymto by som chcel taktiez nahdodit temu ,,investicny zlato,, Zlato sa nepovazuje za investiciu ako taku, dla svojeho fundamentu, protoze je v skupine ,,non income producing asset,, tudiz to nemuze byt investice. Avsak kdyz pouzijete zlato jako kolateral na pujcku nekomu, ktery Vam vraci fiat i s urokem, tak jak je to u realit. Je to pododbne jako kdyby ste pred 10 rokmi nakoupili zarovki schovali je a pak je tetkom prodali se ziskem. Nikde sem clanky o zarovkach nevidel. (tohle je sarkasticka poznamka). Taktiez by som poznamenal ze cena zlata nerastie, pretoze hodnota sa meria voci paniazom (fiatu), ktory nema ziadnu hodnotu a funguje iba ako monetarni prislub narodnych bank. Vyrok typu cena zlata rastie, je ten isty ako ked poviete ze cena dolaru, ceske koruny, alebo eura straca svoj monetarny prislub a svoji ,,purchasing power,,. Zalezi aky standard ako meridlo si vyberiete na zhodnoteniue celej situacie. V tomto pripade sa priklanam k zlatemu standardu, tudis klesajici hodnote fiatove meny, a to uz jakejkolvek, euro, dolar nebo ceska koruna.

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    17 července, 2019

    Reakce autora článku: Všem děkuji za reakce. Teď už se to vlákno řadí tak, že není úplně poznat, kdo na koho reaguje. Takže 1) To Goldbrick, Pavel a Karel Novotný – velmi si vážím toho, že Vám stojí za ten čas a energii věnovat se této diskusi a mému článku. Opravdu za to děkuji. 2) Zlato není jednoduché téma. Dnes jsem dělal rozhovor, který bude teprve publikován, s finančním poradcem. Došlo i na zlato. On začal jej dehonestovat a pak zakončil zajímavou myšlenkou: „No jo, ale co těm lidem vlastně nabídnout, aby byl člověk poctivý a současně, aby oni vydělali?“ O tom to totiž je. Já osobně nejsem takovým příznivcem zlata, jak to možná ze článku nechtěně vyplývá. Respektive myslím si, že zlato je fajn, ale protože se v tom pohybuji, mám VELKÉ výhrady k firmám, jenž zde zlato prodávají. Nikoliv k jedné konkrétní firmě, ale jak se říká k firmám „napříč spektrem“. Ovšem například u pojišťoven jsem stejně kritický. Samozřejmě mám shlédnutá videa typu Maloney, ale mám nadhled. Vážně věřím tomu, že prostě jedinou zárukou jakés takés jistoty je diverzifikace. A taky si nezapomeňte za své peníze, co vyděláte, primárně něco užít. Ne jen šetřit. Neboť, jak říká Gábina Soukupová: „Co sníš, přečteš, vypiješ a přefikneš (omlouvám se ale cituji) ti nikdo nevezme.“ Hezký den všem

    Odpovědět

  • Karel Novák

    17 července, 2019

    Vždy je potřeba se ptát .. Kdo to píše, proč to asi píše a čeho tím chce docílit.

    Autor článku je prodejce zlata. Píše to, aby si udělat reklamu za účelem zvýšení prodejů zlata.
    https://www.investujeme.cz/autor/galambica/

    Je tedy jasné, že se mu nelíbí objektivní informace, či analýzy a bude dál opakovat svoje bláboly o zlatě za účelem zvýšení svého zisku.

    Odpovědět

  • Nikdo neví

    17 července, 2019

    Souhlas, článek založeným na reálných argumentech upravených pro svůj prospěch. Kdo to psal nemůže myslet reálně vážně, co píše.

    Odpovědět

  • Nikdo neví

    17 července, 2019

    Obzvlášť pasáž: věřím prognóze, ze za dva tři roky bude zlato na 2400 USD/unce, přičemž dnes se dá koupit za 1400 USD/unce. I kdyby krátkodobě cena zlata spadla, evidentně autor/poradce předpokládá, že cena poroste. Důsledky ať si každý odvodí … Krátkodobé ušetření může v postupném investování ve finále peníze stát ..

    Odpovědět