Finanční poradce: Vlk v rouchu beránčím?
Dostatek informací a sofistikovaně vyhlížející koncept samy o sobě nemohou být zárukou v rámci možností nejlépe připraveného řešení. Aby mohla být práce finančního poradce považována za kvalitní, musí splňovat následující podmínky:
1) jasné, jednoznačné zadání od klienta
Pokud klient nemá ve svých plánech jasno, není lehké mu dobře poradit.
Zde má prodejce mnohem snadnější práci: zjistit motiv klienta, na který mu pak svůj produkt "napasuje", popř. jej přímo namotivovat, nadchnout jednostranně prezentovanými výhodami konkrétního produktu.
Poradce je nucen klást mnohé nesnadné otázky a musí klientovi mnohé vysvětlit, aby na ně získal odpovědi.
Firma, usilující o kvalitu, může od poradce očekávat pouze takový objem schůzek, aby jím nebyl omezen čas, který je nutno investovat do každého klienta.
REKLAMA
Poradce proto musí být proto za práci dostatečně zaplacen. Nízký plat sice může poradce stimulovat ke zvýšení obratu firmy, ne však ke zvýšení kvality.
2) dostatečné a správné informace a metodologie
Poradce a/nebo jeho vedoucí musí mít k dispozici dostatečné, pravdivé a nezkreslené informace o jednotlivých produktech a společnostech a možnost konzultovat, propočítat a porovnat různá řešení s informovanými a nestrannými lidmi.
Informace poskytované poradcům jednotlivými partnerskými společnostnmi (často i samotnou poradenskou firmou) bývají jednostranné a zaměřené na vlastní prospěch.
Nezmiňují nevýhody, jsou motivačně nasvícené, zmiňují jen marginálně hůře zprovizované produkty.
REKLAMA
Novému poradci ovšem nezbývá než se spolehnout na zkušenější zdroje a zpočátku může tato zkreslení těžko odhalit. Nemůže se ještě spolehnout na vlastní propočty a srovnání, ale důvěřuje datům, které mu poskytnou autority a jedná podle poskytnutých informací a postupů.
Při motivačním projevu jednoho vysoce postaveného činitele v MLM jsem byl svědkem krásně freudovského přeřeknutí: "My nechceme do firmy lidi, kteří přemýšlí." Taková je realita. Poradce, který firmě důvěřuje a její sdělení nekontroluje, je snáze řiditelný a bude lépe prodávat.
3) čisté etické nasměrováním poradce a firmy
Tento bod je nejdůležitější podmínkou a často se stává kamenem úrazu práce poradce. Poradce by měl být zaplacen za to, že klientovi poradí to nejlepší jemu známé řešení.
Etičnost poradenství nezávisí jen na dědičně a výchovou určených morálních kvalitách samotného poradce: i vysoce morálnímu poradci může naimplantována prodejně orientovaná filosofie firmy, zvlášť pokud nemá pevnou oporu v rodině nebo jinak pevně zakotvené morální principy.
REKLAMA
Firma poskytuje poradci většinou étos, který vytváří představu morální čistoty, objektivity, atd., záleží však na té které společnosti, na ředitelství a na jednotlivém poradci, jestli se jedná o realitu nebo o masku, vytvořenou jako nástroj získání důvěry.
Jestliže poradce skutečně důvěřuje vedoucímu pracovníkovi, může být tato důvěra zneužita k tomu, aby se poradce naučil preferovat produkty s vyšší nákladovostí a provizemi.
Vedoucí pracovník může záměrně nebo nezáměrně předávat zkreslené informace nebo vytvářet sofistikované, ale scestné argumenty a tyto dále distribuovat do prodejních struktur.
Stejně tak může dobře informovaný poradce klientovi záměrně nebo nezáměrně prezentovat informace způsobem, který ne zcela odpovídá skutečnosti. Vzhledem k většinou verbální distribuci metod práce v FP firmě není snadné vypátrat, kdo vlastně jednal neeticky nebo neodborně.
Poradce, který se opírá o kolektiv firmy, zde běžné způsoby poradenství a hodnocení práce dle vytvořeného obratu, může s klidným srdcem a bez provinilosti začít psát právě ty smlouvy, které mu více vydělají dle motta: "Pro klienta je dobré to, co je dobré pro mě."
Nejtvrdšími "bouchači" se tak poradci mohou stávat z vlastní nemorálnosti (podpořené sebeklamem o etičnosti svého jednání), ale také z nevědomosti a důvěřivosti, mohou se jimi snadno stát nejen lidé nemorální, ale také nevzdělaní nebo naivní.
Vlkové a šakali dnes nechodí v kůži beránčí: převlékají se za pastýře a naučili se hovořit o tom, jak správně stádo pást. Poznáte je však lehce: stačí si čas od času přepočítat svoje ovce.