Spory o storno s cestovními kancelářemi: Co se změnilo vyhlášením nouzového stavu?
Počet nakažených koronavirem v České republice skokově roste. Již v minulém týdnu vláda vyhlásila nouzový stav, od pondělí 16. března je v karanténě celá země. Lidé smějí cestovat pouze do práce a k zajištění nezbytných potřeb svých a své rodiny, tedy zejména na nákupy potravin, do lékárny a za rodinnými příslušníky.
Storno zájezdů do Itálie začátkem března
Ještě na počátku března museli zákazníci, kteří se rozhodli zrušit zájezd do Itálie z důvodu obavy před koronavirem, platit storno poplatky cestovním kancelářím povětšinou v plné výši v případě, že se destinace nacházela mimo ohnisko nákazy. Řada pojišťoven také pozastavila prodej pojištění storna.
Přitom k otázce bezplatného storna se vyjádřilo Ministerstvo pro místní rozvoj, které uvedlo: „Čeští zákazníci, kteří si zakoupili od cestovní kanceláře zájezd do postižené oblasti koronavirem, mohou podle občanského zákoníku odstoupit od smlouvy bez zaplacení storno poplatků,“ stojí ve stanovisku MMR. „Ovšem pouze v případě, pokud v místě pobytu nebo v jeho bezprostředním okolí nastaly tyto mimořádné okolnosti a pokud mají vliv na čerpání služeb nebo dopravu,“ dodává MMR.
Cestovní kanceláře se shodly s pojišťovnami v tom, že zákazník má právo na bezplatné zrušení zájezdu nebo kompenzaci pouze v případě, že směřuje do ohniska nákazy nebo bezprostřední blízkosti. „Za ohnisko je v těchto případech považována oblast, na niž byla uvalena karanténa,“ upřesňuje advokát Ladislav Drha.
Bezplatné storno je třeba posuzovat případ od případu, míní expert
Bezplatné storno zájezdu upravuje § 2535 občanského zákoníku. V něm je zakotveno právo na bezplatné odstoupení od smlouvy ještě před zahájením zájezdu, pokud v místě pobytu nebo v jeho okolí nastaly takové nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu. Evropská směrnice, na základě které bylo toto ustanovení přijato, pouze vyjmenovává příklady mezi těmito okolnostmi i výskyt ohniska závažné nemoci.
REKLAMA
„Jestliže cestovní kanceláře argumentují tím, že v cílových destinacích nejsou činěna žádná omezující opatření, a tudíž zde není významný dopad na poskytování zájezdů, lze toto tvrzení považovat spíše za účelové,“ uvádí advokát Ladislav Drha.
Podle něj je nutné existenci nevyhnutelné a mimořádné okolnosti posuzovat s ohledem na všechny okolnosti. Mimořádnou rychlost šíření koronaviru je za takovou okolnost nutné považovat.
„Jinými slovy je třeba rozlišovat, zda daná destinace je uzavřena z důvodu nebezpečí pádu laviny na ubytovací zařízení v dané destinaci. Toto riziko nebude ohrožovat vedlejší destinace. Anebo zda je uzavřena z důvodu šíření nemoci, která se snadno přenáší a je způsobilá zasáhnout širší region,“ dodává.
V této situaci je pak potřeba posuzovat každý případ a není možné přijmout obecné tvrzení, že při rušení zájezdů tam, kde nejsou přijata omezení, nemají zákazníci právo na bezplatné storno, míní Drha.
REKLAMA
Zrušená dovolená po vyhlášení nouzového stavu
Okamžikem účinnosti opatření o vyhlášení nouzového stavu byly lidem zakázány veškeré cesty do zahraničí. „V takovém případě je potřeba zabývat se otázkou, jaká byla situace v cílové zahraniční destinaci,“ říká Ladislav Drha. Podle jeho stanoviska je-li cílová destinace zasažena virem, pak se jedná o mimořádnou okolnost ve smyslu ustanoví § 2535 občanského zákoníku a zákazník má právo od smlouvy odstoupit bez zaplacení odstupného.
„Tuto částku mu tedy vrátí přímo cestovní kancelář bez ohledu na to, zda je vyhlášen nouzový stav nebo nikoli. Pokud však cílová destinace nebyla zasažena virem, pak cestovní kancelář může i v době stavu nouze odmítnout vrátit uhrazené prostředky, nebo může požadovat storno poplatek, neboť v cílové destinaci nenastaly mimořádné okolnosti tak, jak vyžaduje občanský zákoník,“ doplňuje advokát.
V takovém případě totiž jediným důvodem nevycestování je omezení nařízené ze strany státu.
V případě, že cestovní kancelář neakceptovala odstoupení od smlouvy, neboť v cílové destinaci nebyla hrozba viru, a zákazník tedy neodjel výlučně z důvodu uzavření hranic, pak je potřeba vzniklou škodu řešit přímo se státem. Podkladem pro uplatnění náhrady škody po státu je krizový zákon.
REKLAMA
„Zákon říká, že stát je povinen nahradit škodu způsobenou právnickým a fyzickým osobám v příčinné souvislosti s krizovými opatřeními. Pokud tedy zákazník nevycestoval do zahraničí z důvodu, že Česká republika uzavřela své hranice, přičemž v cílové destinaci žádná hrozba nebyla, pak je potřeba se obrátit přímo na stát, který by měl vzniklou škodu uhradit,“ uvádí Ladislav Drha.
K uplatnění náhrady škody má zákazník lhůtu šesti měsíců od okamžiku, kdy se o vzniku škody dozvěděli. „Z opatrnosti lze však doporučit, aby se zákazníci obrátili nejprve na svou cestovní kancelář, neboť zákazník je povinen pokusit se minimalizovat výši vzniklé škody například dohodou s cestovní kanceláří na jiném řešení.“
Také si přečtěte: Jak koronavir ovlivní hypotéky