Čísla, která reprezentují vývoj po startu nákazy, na sebe strhávají větší pozornost než jakákoliv z období před korona-krizí. Ať už šlo o indexy nákupních manažerů po celé Evropě nebo aktuální statistiky z jednotlivých trhů práce, které začínají ukazovat první reakce firem na kombinovaný nabídkový a poptávkový šok. Březnové výsledky, jejichž kompletní sada byla zveřejněna teprve včera (byť o míře nezaměstnanosti MPSV informovalo už před několika dny) naznačuje, že velké drama se v závěru předchozího měsíce ještě rozhodně neodehrálo. Optimista by řekl, že míra nezaměstnanosti setrvala na předchozích třech procentech a počty volných pracovních míst poklesly jen minimálně. Ten, kdo se do čísel podívá více zblízka, vidí, že řady nezaměstnaných v březnu obvykle řídnou a naproti tomu volných míst s náběhem sezónních prací přibývá, takže o klidu, se tu rozhodně mluvit nedá. Až vůbec ne, když vezmeme v úvahu, že v nouzový stav začal v ČR platit teprve zhruba v polovině března a s ním se rovněž rozvinula očekávání o podobě připravované státní pomoci postiženému podnikatelskému sektoru.
Navíc v ekonomice v té době začala vznikat nová pracovní místa s tím, jak rychle po omezení pohybu obyvatel vyexpandovaly zásilkové obchody a doručovatelské firmy začaly zažívat „druhé Vánoce“. Když k tomu připočteme i návrat části zahraničních pracovníků domů, tak nezbývá než konstatovat, že březnové výsledky z trhu práce byly zajímavé, nicméně to je asi tak všechno. Mnohem větší vypovídací schopnost bude totiž mít až duben, kdy již budou firmy mnohem lépe vědět, jak na tom jsou z hlediska zakázek (zda jejich výpadek bude mít delšího trvání), jak jim pomůže Kurzarbeit nebo zda se jim podařilo získat bezúročný provozní úvěr či nějakou státní garanci. Možná se trochu i pročistí přehledy volných pracovních míst, kde se to třeba jen hemží číšníky a servírkami, které v tuto chvíli – bez vidiny konce nucené “odstávky” – pravděpodobně nikdo nabírat nebude.
V každém případě musíme pro nejbližší měsíce počítat s výraznějším růstem nezaměstnanosti, nicméně jak dramatický bude, se v tuto chvíli rozhodně nedá zodpovědně říct. Ve hře je až příliš neznámých, a to nejenom na domácí straně, ale i u našich hlavních obchodních partnerů. Jakékoliv „přesné“ prognózy vývoje i pro nejbližší období totiž může velmi snadno nabourat drobná zpráva o dalším prodloužení odstávky v tuzemské největší automobilce…
Petr Dufek
Analytik ČSOB