08. 07. 2020
Ačkoliv se maloobchod vrací postupně do „normálu“ a jeho tržby začínají dokonce růst, situace v ostatních službách až tak růžově nevypadá.
„Nákupy přes internet a zásilkové služby umožňují zákazníkům jednoduše srovnávat ceny mezi obchody. Nakupovat lze z pohodlí domova, bez kontaktu s jinými lidmi a bez front. Díky těmto výhodám se online nakupování stávalo stále populárnější již před propuknutím pandemie. V průběhu koronavirové krize byl trend přesunu nákupů do virtuálního světa posílen a pravděpodobně zůstane jedním z nejviditelnějších důsledků pandemie,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Podle květnových dat očištěných o kalendářní vlivy došlo k meziročnímu růstu maloobchodních tržeb o 2,0 procenta. Nejvíce rostly tržby v segmentu nepotravinářského zboží, kde došlo ke zvýšení o 6,1 procenta. Lidé pravděpodobně realizovali odloženou spotřebu z předchozích měsíců, kdy byly zavřené některé obchody. Naopak u pohonných hmot klesly tržby o 9,4 procenta, což bylo způsobeno meziročním poklesem cen pohonných hmot i omezením přepravy.
Bez očištění dat o kalendářní vlivy dopadly statistiky maloobchodních tržeb výrazně hůře, protože v květnu 2020 bylo o dva pracovní dny méně než v květnu 2019. Neočištěné statistiky hovoří o meziročním snížení maloobchodních tržeb o 0,7 procenta. Tržby za nepotravinářské zboží se zvýšily pouze o 2,6 procenta a tržby za pohonné hmoty se snížily dokonce o 11,8 procenta.
Nejvyšší zájem přetrvával o nákupy zboží přes internet a zásilkové služby, kde byl vykázán růst tržeb o 33,6 procenta. Ve specializovaných prodejnách se zvýšily nákupy sortimentu pro domácnost. Naopak pokles tržeb zaznamenaly prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím. Výrazný propad tržeb utrpěly i prodejny s oděvy a obuví.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se meziročně snížily o 32,6 procenta. Neočištěné tržby klesly dokonce o 36,8 procenta. Jasně se ukazuje, že automobilky nemají problémy pouze ve výrobě, kde kvůli pandemii hlásí obří propady. Lidé odkládají dražší nákupy, což omezuje prodeje vozidel. Klíčovým problémem automobilek se proto stává odbyt jejich nových výrobků.
REKLAMA
Štěpán Křeček, hlavní ekonom BHS