To nejhorší mají průmyslové firmy za sebou, avšak rizika a nejistoty zdaleka ještě nepominuly. Asi tak by se daly jednoduše hodnotit výsledky průmyslové výroby ve většině zemí EU za květen, kdy už docházelo k odstraňování nejvíce restriktivních opatření a končily i dobrovolné odstávky v automobilovém průmyslu. Výroba se tedy odlepila od dubnového dna, když se meziměsíčně zvýšila v celé Unii o více než 11 %. Jistě jde na první pohled o impozantní číslo, nicméně je to stále 19 % pod úrovní únorové produkce. Korona-krize zasáhla jednotlivé země různě intenzivně. Stačí se podívat na Slovensko, kde je produkce průmyslu o třetinu pod úrovní loňského května, Maďarsko (-27,6 %) nebo Rumunsko (-27,4 %). ČR je z pohledu meziročního propadu s více než čtvrtinovým poklesem výroby tohoto největšího tuzemského odvětví hned na pátém místě.
Asi ne náhodou patří mezi nejvíce zasažené ty, které ve větší míře spoléhají na automobilový průmysl. V tomto případě se ještě o nějakém razantním oživení rozhodně hovořit nedá. Skok ve výrobě, který ukazují meziměsíční data je impozantní, nicméně pořád jde jen o srovnání s nulou. Třeba v případě ČR se produkce v automobilovém průmyslu sice meziměsíčně ztrojnásobila, nicméně stále je to 42 % pod únorovou úrovní. V ostatních evropských zemích s výraznějším podílem automobilového průmyslu byla situace ještě horší. V Německu byl tento průmysl na polovině produkce, ve Francii na zhruba třetinové úrovni.
Květnová čísla naznačují, že nabídkový šok má evropský, a zvláště pak automobilový, průmysl už v podstatě za sebou, ale z nejhoršího zdaleka venku není. Bude se totiž nejspíše čelit i silnému šoku poptávkovému, který bude přicházet jak od firem škrtajících investice, tak domácností omezujících zbytné výdaje. Vzhledem k tomu, že nejspíše nepůjde jen o evropskou perspektivu, tak automobilový průmysl možná to nejhorší teprve čeká, bez ohledu na sankce za produkci „nezelených“ vozů… V každém případě půjde o silný zářez do jakýchkoliv ekonomických výhledů středoevropského průmyslového regionu. Jen v případě ČR celoroční dvacetiprocentní pokles poptávky po produkci automobilového průmyslu srazí HDP o dvě procenta, nemluvě o zaměstnanosti. A o moc lépe na tom v tomto směru není ani Slovensko nebo Maďarsko.
Petr Dufek
Analytik ČSOB