26. 08. 2020
Subjekty:
Banky varují klienty před vishingem: nesdělujte své citlivé údaje po telefonu
Banky v poslední době zaznamenaly nárůst útoků na jejich klienty formou tzv. vishingu. Jde o volání z podvrženého telefonního čísla s cílem vylákat z klientů tuzemských bank údaje o jejich platební kartě. Česká bankovní asociace varuje klienty: Vaše banka by po vás citlivé údaje tímto způsobem nikdy nechtěla.
Banky v posledních dnech zaznamenaly novou vlnu vishingových útoků (podvodné volání z podvrženého telefonního čísla). Útočníci napodobují telefonní čísla call center různých bank a následně telefonují náhodně vybraným lidem s tím, že se jim pokoušejí tvrdit, že došlo k zneužití jejich platební karty. Cílem těchto útoků je vylákat z lidí detaily o jejich platebních kartách (číslo karty, jméno, dobu platnosti a CVV kód), samozřejmě s tím, že se je pak útočníci pokusí zneužít.
Česká bankovní asociace upozorňuje, že banky tímto způsobem nikdy nejednají a po svých klientech citlivé informace nežádají ani po telefonu, ani e-mailem. „Klienti bank by neměli zapomínat, že je banka tímto způsobem nikdy nekontaktuje a v žádném případě nebude chtít sdělit citlivé údaje. Veškeré důležité informace a sdělení, jako např. i upozornění na podobné útoky, naleznou klienti ve svém elektronickém bankovnictví. Doporučujeme nikomu neposkytovat citlivé údaje po telefonu, ani prostřednictvím e-mailu. Pokud se s takovýmto jednáním někdo setká, měl by na možný pokus o podvod upozornit svou banku, která vše prověří,“ upozorňuje Tomáš Hládek, odborník ČBA na platební styk a kyberbezpečnost.
Odborníci se shodují, že nejslabším článkem v oblasti zabezpečení jsou často sami klienti, kteří nejsou dostatečně obezřetní. Hackeři si to velmi dobře uvědomují, navíc jejich útoky jsou stále sofistikovanější. „Pokud se s podobným voláním setkáte a nebudete si jisti, obraťte se na vaší banky. Telefonní čísla nebo např. i live podporu najdete na webových stránkách banky,“ doplňuje Hládek.