Krize způsobená koronavirem v Evropě: Můžeme na ní vydělat?
Do automobilového průmyslu zasáhla na přelomu roku krize způsobená koronavirem. Nejvíce zasaženou zemí v Evropě bylo Německo, automobilová velmoc, která exportovala do celého světa. V březnu propadly prodeje německých vozů o 37,7 procent, v dubnu dokonce o 61,1 procent. Cesta z krize ven je však dlážděna propouštěním zaměstnanců. V Německu je na automobilovém průmyslu závislých přibližně milion zaměstnanců. A nejsou to jenom auta. Krizí trpí téměř všechny klíčové oblasti hospodářství.
Aby společnosti přežily, hledají nový směr, kterým se ubírat
Nárůst nezaměstnanosti na počátku druhého kvartálu roku 2020 ale nemusí být negativním dopadem krize. Aby společnosti přežily, vydávají se na cestu nových podnikatelských záměrů. Častý je přechod od výroby klasických aut na vývoj elektromobilů. To s sebou přináší nutnost pozměnit stávající obchodní struktury. Od zavedené rutiny přecházejí k hledání nových dodavatelů, ale i odběratelů, kteří odpovídají konceptu nových technologických procesů. Pohyb na trhu s automobily pomalu rozhýbává celý automobilový průmysl, což nahrává vytvoření nových pracovních míst, a tedy přispívá ke snížení nezaměstnanosti.
Dovoz do Německa raději z Čech, kratší vzdálenosti šetří čas i peníze
Výhodou pro navázání zahraniční spolupráce bývá strategické umístění výroby v blízkosti pohraničí. Trh s Německem a Rakouskem je pak blízko společnostem působícím v Česku. Krátká vzdálenost je výhodná především z hlediska rychlosti dodání produktů a nízkým nákladům na přepravu, což udržuje plynulost další výroby firem, které jsou na takových dodávkách závislé. Přechod na nové technologie výroby tak dává nejen šanci takto lokalizovaným společnostem na restart vlastní ekonomiky. To v důsledku vede k tvorbě dalších pracovních míst u českých i německých dodavatelů, kteří musí na objednávky flexibilně reagovat.
Velcí investoři znamenají nové pracovní příležitosti, a to i u partnerských společností
Z hlediska rozvoje příhraničního trhu práce v Německu představuje příležitost třeba aktuální výstavba Gigafactory Brandenburg společnosti Tesla, která plánuje zahájit výrobu elektromobilů v červenci příštího roku. V současné době již najímá první zaměstnance od vývojářů a inženýrů před stavbyvedoucí po operátory výroby. Pro české i německé společnosti působící v automotive představuje možnost navázat lukrativní spolupráci. Německé společnosti již na příchod Tesly do Berlína reagují rozšířením výroby a náborem nových zaměstnanců, kteří budou na nových zakázkách pracovat.
Práce v Německu? S němčinou to není problém
Krize způsobená koronavirem sice připravila statisíce zaměstnanců napříč střední Evropou o práci, nynější trendy ale působí více než optimisticky. Ačkoli se předpokládá doba léčby z krize v automobilkách v řádu let, jednotlivci mají šance na mnohem rychlejší zotavení. Díky volnému trhu práce v Německu jsou společnosti otevřené také přijímání uchazečů ze zahraničí. Možnost uplatnit se na trhu práce v Německu tak mají i Češi. Podmínky přijetí nebývají nijak náročné, zpravidla postačí znalost němčiny na komunikativní úrovni. S ověřením vaší jazykové vybavenosti vám může pomoci třeba tento test úrovně němčiny.
REKLAMA