16. 10. 2020
Subjekty:
Mimořádná okamžitá pomoc MOP COVID-19 pomáhá potřebným i v druhé vlně. A bude ještě dostupnější
Pokud se lidé v důsledku druhé vlny koronavirové pandemie dostávají do finančních potíží, v souvislosti s úhradou nutných nákladů mohou požádat o dávku mimořádné okamžité pomoci MOP COVID-19. Tu pro ně ve spolupráci s Úřadem práce ČR (ÚP ČR) připravilo Ministerstvo práce a sociálních věcí. Zažádat o tuto dávku bude mnohem jednodušší a nově bude možné do důvodů pro její poskytnutí zahrnout také hypotéku. Pro rychlé vyřízení žádosti a vyvarování se finanční tísně je důležité, aby lidé nenechávali vše na poslední chvíli a požádali o MOP COVID-19 na Úřadě práce ČR (ÚP ČR) včas.
„V téhle mimořádně těžké době je důležité, aby se lidé nedostávali do bezvýchodných situací. A od toho tu je i Úřad práce ČR, který je připraven pomoci. Protože je situace opravdu vážná a spoustě lidem kvůli epidemii opět hrozí významný výpadek příjmů, přistoupili jsme k dalšímu zjednodušení a rozšíření speciální koronavirové mimořádné okamžité pomoci. Nově může být důvodem pro poskytnutí pomoci i splácení hypotéky,“ vysvětlila ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD).
Aby mohly být žádosti o MOP COVID-19 bez problémů odbavovány, je tedy ze strany žadatelů potřeba dbát zejména na následující: předložení správně vyplněné žádosti, doložení požadovaných podkladů a v neposlední řadě také uvedení kontaktních údajů, jako je adresa, telefon nebo e-mail, aby zaměstnanci ÚP ČR mohli žadatele v případě potřeby okamžitě kontaktovat a dořešit s ním případné doplnění žádosti.
Nově se bude testovat příjem jen z poloviny. To znamená, že se bude pro účely hodnocení nároku na dávku MOP COVID-19 a její výši započítávat pouze 50 procent veškerých příjmů žadatele. Na jaře byl postup takový, že se některé příjmy započítávaly v jejich celkové výši, některé z 80 procent (např. důchody) a některé
ze 70 procent (příjmy ze závislé činnosti). Nyní budou veškeré příjmy, bez ohledu na to, o jaký druh příjmu se jedná, započítávány pouze z 50 procent jejich výše.
Novinkou bude také možnost uvést po přiměřenou dobu jako jiný důvod pro poskytnutí dávky i hypotéku. U žadatelů, kterým kvůli pandemii COVID-19 výrazně klesl příjem, bude ÚP ČR řešit dávku MOP COVID-19 prioritně. MOP bude poskytována na základní životní potřeby (tj. jídlo, základní hygienické potřeby, nájem a služby spojené s bydlením, internet a služby spojené s telefonováním). Nelze ji poskytnout na léky, dluhy (vyjma hypotéky), leasing, náklady spojené s podnikáním apod.
REKLAMA
Nárok a výši MOP COVID-19 (stále jde o dávku, která má pomoci lidem v nouzi) bude ovlivňovat jen příjem a dostupná finanční hotovost. Proto je nutné k žádosti doložit mj. aktuální výpis z bankovního účtu žadatele a členů jeho rodiny. ÚP ČR ale nepřihlíží k celému zůstatku na bankovním účtu, jen k relevantní sumě. Žadatelé proto nemusí mít obavu výpisy předkládat. I nadále bude MOP COVID-19 poskytována tak, aby příjemci zbyla na účtu poměrná část jeho našetřených financí.
Vše je možné zařídit elektronickou cestou. Žádost o MOP COVID-19 a seznam podkladů, které je potřeba k žádosti doložit, jsou uvedeny na webových stránkách MPSV. Další praktické informace jsou zájemcům k dispozici na webových stránkách ÚP ČR. Lidé mohou využít také služeb virtuálního asistenta a v případě obecných dotazů se mohou obrátit na operátory Call centra ÚP ČR prostřednictvím bezplatné linky 800 779 900). Dotazy je možné posílat také elektronicky, a to na e-maily: kontaktni.centrum@mpsv.cz nebo callcentrum@mpsv.cz.
Žádost lze v době nouzového stavu odeslat e-mailem i bez ověřeného elektronického podpisu nebo v příloze e-mailu naskenovanou nebo ofotografovanou (např. chytrým mobilním telefonem) s vlastnoručním podpisem. Pak vše stačí odeslat na e-mailovou adresu kontaktního pracoviště ÚP ČR podle místa faktického pobytu žadatele.
Podání žádosti o MOP COVID-19 lze provést také standardními způsoby, tzn. zasláním poštou, vhozením do schránky umístěné obvykle při vstupu na příslušné kontaktní pracoviště Úřadu práce ČR nebo předáním na podatelnu úřadu, zasláním v elektronické podobě se zaručeným elektronickým podpisem nebo prostřednictvím datové schránky.