České investice v Asii: Investice na dálných trzích není jen o stisknutí klávesy „enter“
Asijským trhům je pro příští rok předpovídán velký růst. Je investování na asijském trhu sázkou na jistotu? Čeho se případně vyvarovat?
Podle odborníka Partners Ondřeje Koňáka je v investování několik obecně platných pravidel. Jistotu v investicích hledat nemáme. „Vždy existuje větší či menší míra nejistoty, která je s danou investicí spojena. Základem je efektivní diverzifikace. Investovat v zásadě můžete do čeho chcete, ale na diverzifikaci investice bychom nikdy neměli zapomínat,“ vysvětluje Ondřej Koňák.
Ani analytik Československé obchodní banky (ČSOB) Petr Dufek neví, co se dá na akciovém trhu považovat za sázku na jistotu. „V každém případě, pokud někdo na vzdálený trh chce vstupovat, měl by mít dostatek informací nejenom o fungování tohoto trhu, poplatcích apod., ale i o kvalitě, respektive důvěryhodnosti zpráv poskytovaných obchodovanými společnostmi a o úpravě ochrany investorů,“ vysvětluje Petr Dufek. Investovat na dálných trzích totiž podle něj není pouze o stisku klávesy enter, ale je k němu dobré mít i něco navíc.
Čína jako příjemce investic
Globálně je druhým největším příjemcem přímých zahraničních investic aktuálně Čína. Podle zprávy Konference OSN o obchodu a rozvoji získala investice v hodnotě 150 miliard dolarů. Na prvním místě jsou USA s 251 miliardami dolarů. Z celkových investic Číny pak přes 13 procent směřovalo do zemí, které jsou podél Nové hedvábné stezky (Belt and Road).
Z hlediska obchodu je Asie pro Českou republiku druhým nejvýznamnějším regionem. Zahraniční obchod s Asií tvoří z celkového podílu přes 13 procent. Kromě veřejné a kulturní diplomacie zastupitelské úřady také prosazují ekonomickou diplomacii, která hraje zásadní roli při podpoře českých hospodářských zájmů ve světě a při zajišťování odbytu pro české výrobky především mimo evropských prostor.
REKLAMA
I přesto, že se českému vývozu do Číny celkem daří, vzájemná obchodní bilance kontinuálně zůstává výrazně pasivní. Vývoz do Asie není jen Čína, ale k celkové bilanci českého exportu přispívá i trojice Japonsko, Korejská republika a Tchaj-wan.
Do Asie míří i české startupy
Otázkou je, co je to vlastně investice. Na asijský trh totiž míří například i české startupy. Pomáhá tomu stále větší míra digitalizace, automatizace a provázanosti jednotlivých ekonomik. Pouhých 22 procent českých startupů o takové expanzi prozatím neuvažuje. Vyplývá to z odpovědí 150 startupistů, kteří přispěli ke vzniku komplexní studie Startup Report 2019/2020.
Obdobný trend vykazují i statistiky CzechInvestu, který se podpoře startupů věnuje od roku 2011. „Přes 70 procent startupů, které jsme v rámci našich programů podpořili, s námi zároveň vycestovalo do zahraničí,“ říká ředitelka Divize startupů a inovativních MSP CzechInvestu Markéta Přenosilová. Podle Startup Reportu startupy směřují nejvíce do Evropy, dále pak do Severní Ameriky nebo Asie. CzechInvest nejvíce mladých inovativních firem vyslal do Silicon Valley, New Yorku, Londýna a Lisabonu. Expanze pro startupy není snadná, ale je obrovskou příležitostí a možností, jak si své podnikání otestovat.
Kromě Asie je důležité i takzvané „Východní partnerství“
V souvislosti s investicemi musíme zmínit i takzvané Východní partnerství (VP). Jedná se o společnou iniciativou Evropské komise, členských států EU a šesti východoevropských států: Arménie, Ázerbájdžánu, Běloruska, Gruzie, Moldavska a Ukrajiny.
Cíli VP jsou hospodářská integrace a sbližování s politikami EU, posilování energetické bezpečnosti, podpora demokracie a dobrého vládnutí, stejně jako rozvoj mezilidských kontaktů. Konkrétněji se jedná například o proces vízové facilitace a liberalizace či uzavírání prohloubených a komplexních dohod o volném obchodu mezi EU a jednotlivými státy VP. Projekt Východního partnerství zahájilo české předsednictví Radě EU za součinnosti Polska a Švédska v roce 2009.