10. 08. 2021
Cestovnímu ruchu chybí zahraniční turisté
Čísla z tuzemské ekonomiky za druhý kvartál sice ještě dobíhají, avšak celkový obrázek vývoje v tomto období už začíná nabývat stále jasnější podoby. Ponecháme-li stranou předběžný odhad HDP, který výrazně zaostal za trhem i za prognózou ČNB, jsou už k dispozici úplné odvětvové statistiky za červen. Minulý týden to byly solidní výsledky z maloobchodu, průmyslu a stavebnictví, včera se k nim přidala data za služby. Ty si po rozvolnění nevedly vůbec zle, nicméně stále je na nich vidět, že mají ještě hodně daleko k předkovidovému „normálu“, ať už se díváme na čísla za celý druhý kvartál nebo jen na ta červnová. Ani téměř desetiprocentní růst tak nezacelil výpadek, který ve srovnání s červnem 2019 zůstává okolo osmi procent. Je to navíc agregace, která zakrývá rozdílnou situaci v jednotlivých typech služeb a už vůbec neposkytuje žádný pohled na vývoj v jednotlivých regionech.
Na jedné straně tak můžeme vidět expandující poštovní a kurýrní služby těžící z rozvoje internetových obchodů (+30 % ve srovnání s červnem 2019), na straně druhé obory v rámci cestovního ruchu, které měly za sebou teprve první měsíc po rozvolnění a jejich restart teprve začíná. HORECA, které se obecně věnuje v časech dovolených velká pozornost, byla v červnu se svými reálnými tržbami necelých 42 % pod předloňskou hodnotou. Ještě hůře na tom byly cestovní kanceláře a letecká doprava, jejichž tržby byly o 77 %, respektive 68 % níže. Pozitivní zprávou však je, že se konečně obrátil trend postižených oborů a ty začínají z měsíce na měsíc růst. Návrat k dřívějšímu rozsahu poskytovaných služeb jim však vzhledem k situaci zejména v mezinárodním cestovním ruchu bude trvat zřejmě několik let. Letní sezóna situaci v tomto odvětví výrazně zlepší, jak už ukázala loňská zkušenost, avšak stále zde bude cítit nedostatek zejména zahraničních turistů, kterých v hotelech bylo v červnu ve srovnání s rokem 2019 jen 15 %. Jak úspěšná byla letošní letní sezóna z pohledu domácího cestovního ruchu se nicméně začneme dozvídat nejdříve až za měsíc. Do té doby budeme mít k dispozici jen mediální střípky či vlastní postřehy třeba o přeplněnosti Krkonoš nebo vylidněnosti centra Prahy.
Petr Dufek
Analytik ČSOB