13. 01. 2022
Virtuální boom maloobchodu
Maloobchodní tržby se v listopadu meziročně zvýšily o 11,7 %, neočištěné dokonce o 13,2 %.
Na první pohled vypadají dnes zveřejněná čísla z maloobchodu jako velmi silná – svědčící o boomu nakupování v ČR, avšak na ten druhý tomu až tak není, protože nelze přehlížet velmi nízký srovnávací základ z předloňského listopadu, kdy na toto odvětví dolehl poměrně tvrdý lockdown. Tento vliv je nejvíce vidět u tehdy uzavřených obchodů s oblečením, jejichž tržby aktuálně poskočily o téměř tři sta procent.
Spíše než se dívat na meziroční skoky v tržbách, bude i tentokrát lepší podívat se na meziměsíční vývoj, respektive na srovnání s předkovidovým rokem 2019. Z pohledu na meziměsíční očištěná data je zřejmé, že se toho v obchodech až tak moc v letošním roce neděje.
Očištěné tržby v podstatě už od „rozvolněného“ května více méně stagnují a jsou zhruba o sedm procent výše než v posledním předkovidovém roce. Nedá se proto mluvit o nějaké přehnané nákupní horečce tuzemských spotřebitelů. Ostatně to potvrzuje i listopadový jednoprocentní meziměsíční pokles tržeb v obchodech.
Ve srovnání s rokem 2019 byly listopadové tržby obchodníků o 7,4 % výše. Za tímto číslem můžeme hledat především výrazně vyšší zájem o elektroniku a vybavení domácností. Naproti tomu stále výrazně méně lidé nakupovali oblečení a obuv (mimochodem u nás nejrychleji zdražující v rámci EU) a slabší byly i prodeje pohonných hmot.
Výsledky maloobchodu napovídají, že spotřeba domácností podporovala růst české ekonomiky i téměř v samotném závěru roku. Tento vliv však nebyl v důsledku rostoucího pesimismu spotřebitelů nijak extrémně silný. Obavy z prudkého růstu poptávky podporovaného vynucenými úsporami tak nepotvrdila ani listopadová čísla.