11. 07. 2022
Vysoká inflace začíná měnit chování spotřebitelů
Dnes zveřejněné květnové výsledky českého maloobchodu naznačují, že se možná začínají měnit nákupní zvyklosti tuzemských domácností. Tržby obchodům totiž oproti předchozímu měsíci opět poklesly (tentokrát o 2,3 %), meziročně dokonce skoro o sedm procent.
Meziroční srovnání je však v tomto případě poněkud zavádějící v důsledku konce loňského jarního lockdownu.Tehdy tržby z měsíce na měsíc výrazně vzrostly a vytvořily tak vysokou srovnávací základnu.
Mnohem lépe proto o vývoji tržby vypovídají meziměsíční tempa, která jsou v posledních dvou měsících negativní. Pokles reálných útrat oproti předchozímu měsíci se navíc dotýká téměř všech druhů sortimentu s výjimkou oblečení a obuvi. Slabší byly i prodeje v internetových obchodech, avšak pokles jejich tržeb nebyl zdaleka tak výrazný jako v případě kamenných prodejen.
Reálně tržby obchodníků se začínají přibližovat úrovni roku 2019 s tím, jak ochota spotřebitelů utrácet postupně opadá. Jednak už odezněla doba odložených nákupů, jednak začala hrát podstatě větší roli rostoucí inflace, která vede k propadu reálné kupní síly domácností. Pokles reálných tržeb v obchodech koresponduje s celkově negativní náladou tuzemských spotřebitelů.
A co lze čekat dále? Vzhledem k tomu, že inflace bude teprve kulminovat a následně jen pozvolna klesat, lze předpokládat další poklesy reálného obratu v obchodech i v následujících měsících. V důsledku prudkého růstu nákladů na bydlení budou domácnosti přehodnocovat zbytné výdaje, což se odrazí i na tržbách obchodů i firem v oblasti služeb.
REKLAMA
Vysoká inflace zafunguje jako brzda spotřeby domácností, a tedy i ekonomického růstu ČR. Pozitivní výsledky české ekonomiky v prvním kvartálu tak budou kontrastovat se slabým výkonem zbytku roku.
Petr Dufek, hlavní ekonom CREDITAS