Dilema Toyoty: Elektromobily nebo hybridy?
Světové automobilky se předhánějí v investicích do elektrických pohonů. Tuto strategii ale nevolí všichni. Co vede Toyotu k riskování pověsti ekologického výrobce?
Největší automobilka světa byla ještě před časem oblíbencem příznivců ekologické dopravy. Toyota velmi brzy přišla s hybridním modelem Prius, který se po léta těšil velké oblibě. První hybridní vůz značky přišel na japonský trh už v roce 1997 a na evropské silnice vyjel o tři roky později, přičemž má Prius na kontě už pět generací. Takřka si nelze nevšimnout ani popularity, kterou mělo ekologické auto mezi filmaři a v televizi.
Dnes je ale situace trochu jiná. Toyota totiž nenásleduje příklady dalších slovutných výrobců a nesměřuje většinu úsilí do elektrifikace co možná největší části své nabídky. Ostatně i dnes je Prius hybridem. „Faktem je, že hybrid dnes není ekologická technologie. Hybridní Prius je poháněn spalovacím motorem, který znečišťuje životní prostředí a který se nachází v každém autě s plynovým motorem,“ říká Katherine García, ředitelka kampaně Sierra Clubu „Čistá doprava pro všechny“, podle serveru CNBC.com, který se na strategii japonské automobilky podíval blíže.
Také průzkum z provenience organizace Greenpeace Toyotu zařadil až na poslední desáté místo v hodnocení snahy o přiblížení k nulovým emisím. Na prvních příčkách skončili americký General Motors a německé automobilky Mercedes-Benz a Volkswagen.
„Celosvětový prodej elektromobilů se v roce 2021 více než zdvojnásobil, ale pokrok byl nerovnoměrný. Zejména společnosti Toyota, Nissan a Honda v přechodu na vozidla s nulovými emisemi výrazně zaostávají za svými konkurenty. V roce 2021 bylo 499 z každých 500 prodaných vozidel Toyota poháněno fosilními palivy, což je šokující vysoký podíl. Kolem elektromobilů je nyní hodně humbuku, ale realita na místě je taková, že tradiční výrobci automobilů nedělají pro přechod na vozidla s nulovými emisemi zdaleka dost,“ uvedl vedoucí projektu Greenpeace ve východní Asii Ada Kong.
REKLAMA
Klíčem je tempo přechodu na elektromobily
Největší světový výrobce však nabízí vysvětlení. O elektrifikaci vozového parku usiluje, do zelených pohonů investuje. Do roku 2030 by měla být bezemisní více než třetina modelů značky. To je sice ve srovnání s konkurenty stále méně, ale o dvacet let později by měla být produkce zcela neutrální. Strategie Toyoty si zakládá zejména na tom, že tempo elektrifikace nebude všude na světě stejné. Někde představuje překážku cena aut, jinde třeba nedostatečná infrastruktura.
I proto podle vyjádření klíčových lidí mají hybridy stále důležité místo. „Chceme každému člověku nabídnout způsob, jakým může co nejvíce přispět k řešení změny klimatu. A víme, že tímto řešením není přistupovat ke všem stejně,“ řekl podle CNBC hlavní vědecký pracovník společnosti Toyota a generální ředitel Toyota Research Institute Gill Pratt. Pratt se obává také nedostatku materiálů nutných k výrobě baterií. Podle Jacka Hollise, který je výkonný viceprezident pro prodej v Toyota Motor North America, „trh není dostatečně zralý a připravený“, aby mohl masově přejít k elektromobilům.
Japonská značka také důvěřuje vodíkové alternativě, která pohání například model Mirai. Ovšem nutno dodat, že i tato možnost s sebou nese podobné problémy jako elektromobily – vysokou cenu a nedostatečnou vybavenost infrastruktury. Konzervativní strategie Toyoty tak působí spíše ekonomicky vyváženě. pokud se tedy naplní obavy a vyhlídky jejího vedení. Ale pokud ne?