V digitalizaci jsou nejlepší španělské a kanadské banky. Česko je ze 41 zemí na 13. místě
Venku je největší globální studie o digitálním bankovnictví – Digital Banking Maturity 2022. Jak si v této sféře stojí retailové banky z 41 zemí z celého světa, včetně Česka?
Zmiňovaná studie společnosti Deloitte přináší srovnání digitálních funkcionalit, šíři pokrytí zákaznických potřeb a UX aspektů ve třech klíčových kanálech.
Do detailu se zaměřuje na každou fázi zákaznické cesty od hledání informací a zakládání účtu, přes obsluhu a sjednání produktů až po ukončení klientského vztahu. V porovnání s výsledky DBM z roku 2020 je znatelný výrazný posun ve stupni digitalizace ve všech hodnocených kategoriích. Česká republika se umístila na 13. místě ze všech 41 hodnocených zemí.
Mimo jiné se v ní dočteme, že v rámci celkového srovnání globální konkurence se letos většina českých bank umístila v horní polovině žebříčku, do top 10 procent se mezi takzvanými digital champions však ani jedna z nich neprobojovala.
Na prvních příčkách se nadále drží španělské a kanadské banky, které se od minulého vydání studie v úrovni digitalizace znatelně posunuly a procentuálně tak svůj náskok ještě zvýšily. Nicméně i u českých bank pozorujeme v digitální obsluze klientů nemalý pokrok. Oproti roku 2020, kdy si nejlepší české banky držely poměrně značný odstup od zbytku své tuzemské konkurence, se celkově úroveň digitální obsluhy napříč trhem zvýšila a bodové rozpětí mezi bankami naopak snížilo. Investice do IT a digitalizace jako takové mají za následek přiblížení českých konkurentů a dorovnání procentuální ztráty z minulých let.
Co za tím stojí, a která česká banka se posunula v globálním žebříčku o téměř 60 příček nahoru? Jaké funkcionality a inovace v oblasti digitální obsluhy během posledních dvou pandemických let nejen české banky implementovaly?
Banky se stávají více než jen bankami
Faktem je, že pandemie nezvratně změnila svět i bankovní sektor. Změny na všech trzích a ve všech odvětvích výrazně ovlivnily očekávání zákazníků ohledně kvality a šíře nabídky digitálních bankovních služeb, která jsou nyní vyšší než kdykoli předtím.
REKLAMA
Výrazně také v celém bankovním sektoru roste digitální vyspělost. Například 70 procent zkoumaných bank nyní nabízí možnost online otevření účtu oproti 55 procent v roce 2020. Nejlepší globální hráči však dokázali dále zvýšit svůj náskok před ostatními, zejména v oblastech, jako je například bankopojištění, investiční služby, či správa a autorizace karet. Na českém bankovním trhu lze pozorovat trend postupného přibližování úrovně digitalizace služeb, což dokazuje těsné pořadí tuzemských bank v rámci letošního žebříčku.
Ve studii se také rozebírá fakt, že přední banky se stávají platformami nabízejícími i široké spektrum nebankovních služeb, jako jsou mobilita, e-government či služby zdravotní péče. S podporou regulatorních norem jako PSD2 či Open Banking budují banky ekosystémy, které umožňují klientům poskytnout jednotný přehled o všech jejich účtech i využívat služeb třetích stran.
Na vzestupu je také řešení e-commerce. V reakci na rostoucí význam e-commerce zavádějí banky řešení určená pro podporu online prodeje – od unifikovaných řešení identifikace klienta po vývoj a implementaci online tržišť, která jsou integrální součástí nabídky digitálních kanálů bank.
Stoupá také poradenská funkce banky. Peněžní ústavy s cílem posílit svoji roli důvěryhodného poradce a vazby na klienta podporují každodenní správu financí klientů nabídkou široké škály digitálních řešení, jako jsou PFM nástroje pro správu osobních financí, široké možnosti investování, podpořené automatizovaným investičním poradenstvím a správou portfolia.
Uživatelská zkušenost s digitálními bankovními kanály může být pro spokojenost zákazníků stejně důležitá jako rozsah implementovaných funkcionalit. Nové digitální funkce přinášejí klientům největší hodnotu, jsou-li přidávány v souladu s dobře definovanou strategií akcentující UX.