CZK/€ 25.265 -0,02%

CZK/$ 23.922 -0,16%

CZK/£ 30.359 +0,00%

CZK/CHF 27.138 +0,04%

07. 12. 2022

0 komentářů

Předpovědi katastrofických Vánoc se nenaplňují. Twisto hlásí o třetinu vyšší hodnotu prodaného zboží, více transakcí i uživatelů

 

Sektor e-commerce a BNPL se navzdory současné ekonomické situaci nepropadá. To naznačují data fintechu Twisto, podle kterých je využívání služeb BNPL mezi zákazníky v předvánočním čase stále populárnější. V aktuálním období meziročně vzrostla hodnota zboží (GMV) zaplaceného skrze Twisto o 32 %. Nárůst zaznamenala i průměrná hodnota objednávky, která je oproti loňské sezoně o 13 % vyšší. Větší popularitu služeb BNPL potvrzuje i počet uskutečněných transakcí, který od loňské předvánoční sezony vzrostl o 12 %.  

Loading



 

„Vánoční sezona je pro celý segment e-commerce tradičně tím nejdůležitějším obdobím v roce a letos tomu nebude jinak. Aktuální situace sice zpomalila raketový růst e-commerce z posledních dvou let, ale nezastavila. Češi mají o nakupování na internetu stále zájem a chtějí si užít Vánoce stejně jako každý jiný rok. To se projevuje například právě vyšší poptávkou po platebních službách, jaké poskytuje Twisto,“ hodnotí dosavadní předvánoční trendy Jan Hanzlík, country manager společnosti Twisto pro Českou republiku.

Zkraje letošního roku zaznamenal segment e-commerce značné ochlazení. Například společnost Heureka evidovala za první kvartál meziroční propad online nákupů o 25 %. Podle aktuálních dat Twista však letos oproti loňské vánoční sezoně vzrostla hodnota prodaného zboží o 32 %. Od roku 2020 už je to o celých 75 %. Růsty Twisto vidí i v ostatních metrikách: průměrná hodnota objednávky se zvýšila o 13 % a počet transakcí vzrostl o 12 %. Vloni Twisto zprostředkovalo celkem osm milionů transakcí v Česku a Polsku, letos atakuje více než deset milionů.

Závěry Twista o překvapivě pozitivním stavu české e-commerce potvrzuje i Jakub Ouhrabka, CEO platební brány Comgate: „Nárůst objemu plateb po jednotlivých týdnech je shodný s loňskem, který byl rekordní. Loni i letos začala sezona o něco později než v předchozích letech. První nárůst v poptávce jsme zaznamenali v prvním listopadovém týdnu. Roky předtím to bylo pozvolnější už od začátku října. Teď asi lidé více váhali a čekali, co bude, loni se stále řešil covid. Celkem vidíme meziroční nárůst transakcí kolem 30 %, ačkoli částečně je to vyšším množstvím obchodníků využívajících naši bránu.“

Horší ekonomika učí Čechy nakládat s financemi chytřeji

REKLAMA

Dalším důvodem pro neustále rostoucí poptávku po službách BNPL je podle Twista také skutečnost, že lidé v období horší ekonomiky více hledají nástroje, které jim pomáhají využívat měsíční rozpočet chytřeji. Například bezplatný nákup na třetiny může být pro řadu lidí výrazně přitažlivějším řešením pro nákup vánočních dárků než nevýhodné předvánoční půjčky, které v letošní sezoně podle České bankovní asociace stále zvažují 3 % Čechů.

 

„Aktuální ekonomická situace není pro Čechy důvod, aby si kazili vánoční svátky, proto hledají chytřejší způsoby, jak své finance využívat. Služby BNPL dlouho lidé házeli do jednoho pytle s půjčkami, nyní však zjišťují, že pro ně mohou být užitečným platebním nástrojem. Umožňují jim totiž vánoční výdaje rozložit do více měsíců, ale na rozdíl od půjček zcela bezplatně a transparentně,“ vysvětluje Hanzlík. 

„Například nákup na třetiny umožňuje bezplatně rozložit placení větších dárků na tři měsíce a odlehčit tak prosincovému rozpočtu. Takto můžete nadělit pod stromeček například lístky na letní festival Rock for People, které jsou teď v předprodeji za dobrou cenu. Odložená platba po vyzkoušení je zase skvělým způsobem, jak s placením počkat až do té doby, kdy se přesvědčíte, že nebudete muset nevhodný dárek vracet. Lze to přirovnat k platbě faktury se třicetidenní splatností,“ ilustruje využití BNPL na vánoční nákupy Hanzlík.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

V digitalizaci jsou nejlepší španělské a kanadské banky. Česko je ze 41 zemí na 13. místě

Venku je největší globální studie o digitálním bankovnictví – Digital Banking Maturity 2022. Jak si v této sféře stojí retailové banky z 41 zemí z celého světa, včetně Česka? Zmiňovaná studie společnosti Deloitte přináší srovnání digitálních funkcionalit, šíři pokrytí zákaznických potřeb a UX aspektů ve třech klíčových kanálech.

Text: Filip Kučera

25. 11. 2022

Eshop jako investice

E-shop není automat na pasivní příjem. Odborník radí, jak nastartovat výdělečný internetový obchod

Česká republika je rájem internetových obchodů. Lidé mohou aktuálně nakupovat ve více než 40 tisících e-shopech. Prosadit se mezi zavedenými internetovými obchody není jednoduché. „Hned v počátcích podnikání je proto nutné zvolit vhodnou strategii. Internetových obchodů, které skutečně fungují jako jakákoli jiná firma a které dosahují milionových obratů, […]

Text: Jana Poncarová

27. 02. 2020


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *