23. 05. 2023
Spořicí účty jsou u Čechů stále oblíbené, skoro polovina ale neví, kolik jim vynáší
Pro většinu Čechů je spořicí účet součástí jejich bankovního portfolia. Téměř polovina ale neví, jakým procentem se jejich naspořené peníze úročí. Pro 40 % Čechů je spořicí účet místem, kam odkládají peníze nepravidelně, pokud jim nějaké po uhrazení výdajů zbydou. Majiteli jsou většinou Češi s maturitou nebo vysokoškolským titulem. Data vyplynula z reprezentativního průzkumu NMS Market Research pro Raiffeisenbank.
Spořicí účet patří stále mezi nejoblíbenější produkty bankovních společností. Spoří na něm většina a téměř každý ví, jak takový spořicí účet funguje. Využívá ho šest z deseti Čechů za účelem zúročení svých peněz, které si šetří z různých důvodů. Nejčastěji (ve 40 %) tento druh účtu slouží svým majitelům k odkládání zbylých peněz bez nějaké pravidelnosti. Celkem 39 % Čechů si tyto finance spoří pro případ nečekaných výdajů.
K založení spořicího účtu mohou vést různé důvody. Ať už na něj majitel přispívá účelově nebo na něj odkládá peníze „navíc“ pro případ nouze, výhodou tohoto produktu garantované a poměrně stabilní úročení.
„Jestliže si někdo zakládá spořicí účet, je to právě i kvůli garantovanému zhodnocení peněz. Jedná se o konzervativní produkt s nízkou volatilitou a minimálními riziky. Úrok na těchto účtech bývá zpravidla v nižších jednotkách, v současné době se v průměru pohybuje někde mezi 5–6 % ročně. I tak je tato forma odkládání úspor vhodnější, než nechávat peníze ležet doma v šuplíku,“ informuje o spořicích účtech mluvčí Raiffeisenbank Tereza Kaiseršotová.
Právě výši úročení svých vkladů ale nezná téměř polovina (45 %) majitelů spořicích účtů. Peníze si zde odkládají bez ohledu na roční výnos, který jim tento účet přinese.
REKLAMA
Mnohem častěji využívají spořicí účty ti Češi, kteří mají vystudovanou buďto vysokou školu nebo střední školu s maturitou. Procentuálně se dokonce pohybují nad obecným podílem Čechů, kteří spořicí účet vůbec vlastní. Stejně tak jej více využívají ti, kteří mají příjmy v domácnosti přes 40 tisíc korun měsíčně.
O průzkumu
Průzkum provedla agentura NMS Market Research online v Českém národním panelu dotazováním na reprezentativním vzorku 1007 respondentů ve věku 18-65 let.