Komentář: Investiční mimikry umělé inteligence
Stačí použít jakýkoli internetový vyhledávač, zadat “artificial intelligence” a číst titulky, které se objeví: „Top AI akcie nyní ke koupi. Pět nejlepších AI titulů pro rok 2023. Tom Lee doporučuje tyto špičkové AI akcie.” Firmám dnes stačí jen tak bokem se zmínit, že studují možný přínos umělé inteligence pro jejich byznys a investoři šílí obavou, aby tuto skvělou příležitost nepromeškali.
Akcie firem nějakým způsobem spojovaných s využitím umělé inteligence na newyorské burze závratně rostou. Cena akcií ADOBE vzrostla od ledna tohoto roku o 41% poté, co firma oznámila, že se zabývá otázkou integrování umělé inteligence do nabídky kreativních softwarových řešení. Akcie SPOTIFY vzrostly o 80% po sdělení, že umělá inteligence by mohla zvýšit počet spolupracujících obchodních partnerů a akcelerovat růst byznysu.
OpenAI uvedla na trh svůj chatbot umělé inteligence ChatGPT 30. listopadu 2022. Od té doby se stal lavinovitě se šířícím hitem internetu a mohutně pomáhá rozdmýchávat plameny bezmezné víry ve skvělou budoucnost umělé inteligence. Měl jsem možnost zhlédnout krátký reklamní videoklip vytvořený ChatGPT, jehož zadání bylo prosté: vytvoř reklamu na stařecké plenky pro Joea Bidena. Výsledek byl pro mě jako pro profesionálního marketéra šokující. Naprosto špičkově odvedená profesionální práce se silným humorným podtextem ve funkci sell-apealu.
Začínají se však ozývat hlasy významných veteránů investičního bankovnictví varující před novou bublinou. Mají za to, že s umělou inteligencí je to podobně jako s ohněm: po investici se může ukázat ne jako dobrý sluha, ale jako velmi zlý pán. Také vlády a regulátoři trhu se náhle probudili z letargie a začínají se problémem regulace umělé inteligence intenzívně zabývat. Elon Musk a jiní důrazně varují před jejími temnými stránkami předpovězenými science-fiction literaturou.
Všichni dnes známe historii holandské tulipánové horečky z let 1636-1637, úvěrového přeinvestování před říjnem 1929 a dot.com bubliny. Pomůže nám sama umělá inteligence rozlišit rozdíl mezi její realitou a mimikry?
Autor: Miroslav Hošek, CEO Advanced Food Products (AFP), LLC, v USA působí na manažerských pozicích už 17 let