23. 06. 2023
Průzkum ČSOB: Češi si umí jít naproti, s pomocí by otálelo pouze 1 % z nich
Finanční skupina ČSOB v rámci nového komunikačního konceptu „Jdeme vám naproti“ zjišťovala, jak je to s typickou českou pohostinností. Průzkum odhalil, že alespoň drobnou laskavost v uplynulém roce pro někoho udělalo 98 % lidí. Pouze 1 % Čechů běžně čeká, zda pomoc nenabídne někdo jiný a přispěchá až když není zbytí. Průzkum o tom, jak si česká společnost umí jít naproti, realizovala pro ČSOB výzkumná agentura Behavio.
Ať už se jedná o běžnou galantnost, jako je třeba podržet někomu dveře (78 %), poradit správnou cestu (57 %), pomoci s drobnými opravami (47 %) nebo jen nabídnout místo k sezení ve veřejné dopravě (42 %), Češi v uplynulém roce pomáhali ve spoustě běžných okamžiků. Naproti si přitom umíme jít především v každodenních situacích. Rádi svým známým půjčíme nářadí nebo drobné spotřebiče (45 %), pomůžeme maminkám s kočárkem (42 %), přispějeme k údržbě chodníků (36 %) nebo nabídneme pomoc s těžkými taškami (34 %).
Ženy se cítí být ochotnější, než muži
Ochota Čechů vycházet druhým naproti se různí. Průzkum odhalil, že 28 % respondentů nabízí okamžitou pomoc bez zaváhání. Trošku střízlivější jsou pak lidé s vysokoškolským vzděláním. Ti často zvažují, zda je jejich pomoc opravdu nutná a až poté ji nabídnou (45 %).
Češi se obecně shodují, že obě pohlaví pomáhají stejně. O tom je přesvědčeno 60 % respondentů průzkumu. Při rozdělení pohlaví už se ale projeví nesoulad. Samotné ženy hodnotí, že jsou ochotné pomáhat více. Naopak jen 30 % mužských respondentů si myslí, že umí pro společné blaho přispět více než ženy. Napříč generacemi se Češi shodují, že stejnou měrou pomáhají mladší i starší, v průzkumu to vyjádřilo 50 % respondentů. Téměř polovina dotazovaných si myslí, že podobně pomáhá mladší i starší generace. Odlišně to vnímají jen lidé 55+, podle nichž se právě oni podílejí na pomoci více než ostatní.
REKLAMA
Pomoc víc dáváme, než dostáváme
Češi více pomoci poskytují, než přijímají – to si podle průzkumu myslí více než polovina naší populace. Materiální pomoc dostávají nejčastěji ženy (24 %) a lidé ve věku 24-34 let (28 %), a to především od své rodiny. Zásadní rozdíl je možné sledovat u generace starší 65 let, která má naopak dojem, že pomoci více dostává, než dává.
„V každodenním životě občas nastanou situace, kdy je potřeba jít si naproti. V ne zcela komfortní situaci se zrovna nyní mohou nacházet někteří senioři, kteří si chodí pro důchod na pošty, které je Česká pošta nucena uzavřít,“ říká Přemysl Hanzelka, ředitel ČSOB Poštovní spořitelny. „Uvědomujeme si, že není nic příjemného, pokud vaše oblíbená pošta v okolí končí. I proto jsme připraveni podat pomocnou ruku všem seniorům, kteří to mohou nyní potřebovat. Na každé poště nebo pobočce ČSOB jim založíme během pár minut účet s poplatkovými výhodami pro seniory, kam si mohou nechat zasílat důchod. Peníze si pak zdarma vyberou na kterékoliv poště nebo z našich bankomatů. Za klienty vyřídíme administrativu se správou sociálního zabezpečení a jako jediná banka také běžně doručujeme hotovost, kam klient zrovna potřebuje,“dodává Přemysl Hanzelka.
Co se formy pomoci týče, materiální pomoc dostávají podle průzkumu nejčastěji ženy (24 %) a lidé ve věku 24-34 let (28 %), a to především od své rodiny. Finanční pomoc pak přichází hlavně od rodiny a přátel, jak zjistil průzkum. Naproti však v tomto ohledu umí často vyjít i banky a pojišťovny: „Stejně jako zbytek české populace, i my v ČSOB umíme pomáhat jak s drobnostmi, tak ve velkém. Naším posláním je usnadňovat klientům jejich vlastní cestu ke spokojenému životu, i proto jsme přišli s novým komunikačním konceptem ‚Jdeme vám naproti‘, kterým se snažíme ukázat naše odhodlání pomáhat nejen klientům a firmám, ale také jít vstříc inovacím a celé společnosti,“ říká Renata Němcová Pixová, výkonná ředitelka marketingové komunikace ve skupině ČSOB.