28. 06. 2023
Zájem o dovolenou a obytném voze roste, asistenční společnosti pomáhají řešit stále více problémů i těmto cestovatelům
Cestovat na dovolenou v obytných autech a karavanech má své výhody, ale může přinést motoristovi i starosti v případě poruchy nebo nehody. Na řešení problémů s nepojízdným autem ale nemusí být sám, v ČR i v cizině si může přivolat pomoc své asistenční společnosti. Každoročně během léta zasahují členové České asociace asistenčních společností (ČAAS) zhruba u tří stovek případů nepojízdných obytných vozů v tuzemsku i zahraničí. Také na letošní hlavní sezónu se členové ČAAS pečlivě připravují. Partnerské odtahové týmy budou v ČR i v zahraničí připraveny zajistit případný odtah nepojízdných obytných aut speciální technikou uzpůsobenou pro přepravu těžkých vozů.
V roce 2021 realizovali členové ČAAS téměř 300 asistenčních zásahů u nepojízdných obytných vozů a karavanů po celé Evropě. Ze zahraničních destinací se nejčastěji Češi vydávají na Slovensko, do Polska, Německa, Itálie a Chorvatska, čemuž rovněž odpovídá zájem motoristů o pomoc asistenční společnosti.
Z praxe asistenčních společností také vyplynulo, že je u obytných vozů větší podíl poruch oproti nehodám než u osobních aut. Pro odtah obytných automobilů se musí použít speciální odtahové auto, které je určené pro transport těžších vozidel. „Pro letošní letní sezónu očekáváme velký zájem Čechů o dovolenou u moře. V současnosti sledujeme trend v růstu zájmu o aktivní trávení dovolené, a právě cestování obytnými auty tento typ odpočinku zcela naplňuje. Obytné vozy se velmi často půjčují, proto je důležité se s vozidlem dostatečně předem seznámit, respektovat specifika jízdy oproti běžnému osobnímu vozidlu a při jízdě zbytečně neriskovat. V případě, že dojde k problému s autem, radíme motoristům nepanikařit, nesnažit se odstraňovat závadu svépomocí a raději se obrátit na svou asistenční společnost,“ říká Aleš Povr, tiskový mluvčí ČAAS.
Problémy s obytňákem v Chorvatsku? Pomůže česká odtahovka
V loňském létě členové ČAAS obsloužili na pobřeží Jadranu téměř 800 případů poruch či nehod vozidel, což je o čtvrtinu více oproti předchozímu roku. Také letos členské asistenční společnosti ČAAS vyšlou na letní sezónu na Jadran svůj speciální asistenční tým, který je schopný komunikovat s klienty v češtině. I díky tomu dokážou asistenční společnosti zajistit potřeby všech klientů během jejich dovolených a pomohou i motoristům s obytnými vozy a přívěsy. V případě nepojízdného auta mohou řidiči volat v ČR na linku 1224, ze zahraničí se pak dovolají na telefonní číslo své asistenční společnosti, které je uvedeno na zelené kartě.
REKLAMA
Specializovaná pojištění pro karavany nabízí asistenční pomoc pro případ havárie, poruchy, odcizení, vandalismu nebo poškození živly. Vztahuje se i na zabouchnutí či ztrátu klíčů, může zahrnovat i náhradní dopravu nebo ubytování posádky.
Rady motoristům, na co nezapomenout, než usednete za volant obytného vozu:
- Dbejte zvýšené opatrnosti při řízení obytného vozu či karavanu kvůli větším rozměrům oproti osobním autům, zejména při parkování či couvání.
- Před cestou si zkontrolujte nastavené pojistné limity u své pojišťovny. Základní pojistné limity pro osobní auta nemusí stačit pro krytí pojistné události u obytných vozů.
- Zkontrolujte platnost zelené karty a všech dokladů od vozu.
- Ověřte si stav nabití autobaterie a rezervu.
- Ověřte si celkovou hmotnost obytného vozidla a doložitelnost vozu.
- Zkontrolujte si, zda disponujete řidičským oprávněním pro řízení daného vozidla.
- Ověřte si, zda má vozidlo platné revize plynu a elektřiny.