Stellantis: Čtvrtá největší automobilka světa obchodovaná za polovinu své hodnoty?
I když se většině lidem pod názvem automobilky Stellantis nic nevybaví, značky jejích aut znají bezpochyby všichni. Důvod, proč jméno Stellantis nezní povědomě, je prostý. Ačkoliv má společnost bohatou historii už od roku 1899, do současné podoby se přetvořila až v roce 2021 fúzí italsko-americké Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzské PSA group. Dnes se akcie společnosti obchodují za 16,64 EUR (= 396 Kč) při trailling PE ratiu 3,05.
Tento poměr se sníží zhruba na polovinu, odečteme-li čistou hotovost, kterou společnost drží. Velmi zajímavý je rovněž dividendový výnost 8,05 % dále podpořený zpětnými odkupy vlastních akcií. Otázka zní tedy jasně. Skrývá Stellantis kostlivce ve skříni, anebo se opravdu jedná o skvělou hodnotovou akcii, kterou lze doplnit portfolio?
Představení společnosti
Stellantis se primárně zabývá designem, vývojem, výrobou a prodejem automobilů, lehkých komerčních vozů a motorů. Společnost má dobře diverzifikované portfolio vozů pokrývající nejen luxusní a prémiová auta, ale i terénní a užitkové vozy. Své produkty prodává Stellantis jak přímo, tak prostřednictvím sítě distributorů. Společnost sídlí v Amsterdamu a vlastní celkem 14 automobilových značek. Mezi nimi nalezneme jména jako Fiat, Citroen, Peugeot, Jeep, Maserati nebo Alfa Romeo.
Stellantis je dnes obchodován rovnou na třech světových burzách: New York Stock Exchange (NYSE), Euronext Milan (STLAM) a Euronext Paris (STLAP). Jeho tržní kapitalizace je 51,753 miliardy EUR. Hlavními akcionáři jsou rodiny Agnelli (14,19 %) a Peugeot (7,08 %). Za zmínku však stojí i podíl Amundi Asset Management (3,73 %) a BlackRock (3,43 %).
Postavení na trhu
Jedná se o čtvrtou největší automobilku světa. Svými obraty jí převyšují pouze Toyota, Volkswagen a Hyundai. Stellantis se umístil na prvním místě v prodeji komerčních bateriových elektrických vozů (BEV) v Evropě (EU30) a na druhém v celkovém prodeji BEV. V Evropě i v Jižní Americe má dominantní postavení na trhu s komerčními vozy s tržním podílem 30,6 % a 29,5 %. Společnost sama očekává přiměřený 5% růst v Severní Americe, Evropě, Africe a Asii, 3% růst v Jižní Americe a 2% růst na velice kompetitivním čínském trhu. Přes 90 % jejích tržeb přichází z Evropy (primárně z Francie, Itálie a Německa).
REKLAMA
Geografické rozložení obratů; zdroj: S&P Capital IQ
Rentabilita
Během posledních pěti let rostly obraty společnosti o 23,3 % ročně (CAGR) a zisky společnosti o 48,5 % ročně (CAGR). Pro srovnání průměrný roční růst zisků v automobilovém průmyslu byl za stejné období zhruba poloviční. Velmi zajímavá je rovněž na automobilový průmysl vysoká čistá marže 9,4 %, která převyšuje světový průměr 7,5 %. Návratnost vlastního kapitálu, která činí 23,2 %, se rovněž jeví jako vysoká, v porovnání s průměrem sektoru, který činí 16,1 %. Nadprůměrný je i ukazatel návratnosti aktiv 9 % (celý sektor 5,9 %). Nové informace ohledně rentability budou akcionářům oznámeny 26. července 2023.
Klíčové informace z výkazu zisků a ztrát; zdroj: S&P Capital IQ
Zdraví společnosti
Stellantis se jeví ve skvělé kondici. Na vlastní kapitál ve výši 72,4 mld. EUR nabral dluh 24,9 mld. EUR, což je ekvivalent poměru dluhu k vlastnímu kapitálu na úrovni 34 %. Tento poměr se během posledních 5 let snížil z 45,1 %. Celková aktiva (186,2 mld. EUR) výrazně převyšují celkové závazky společnosti (113,8 mld. EUR). I z hlediska likvidity se Stellantis nemusí ničeho obávat. Se svými krátkodobými aktivy (84,76 mld. EUR) lehce pokryje krátkodobé závazky (66,83 mld. EUR). A díky penězům a peněžním ekvivalentům na své rozvaze ve výši 45 mld. EUR by hned dokázal splatit celý svůj dluh.
Rizika
Analytici projevují obavy ohledně dlouhodobé růstové perspektivy. Společnost je již dost velká a s velikostí se stává růst náročnější. Rovněž panují určité obavy ohledně přechodu na výrobu elektrických aut, avšak tuto výzvu si společnost dobře uvědomuje a aktivně jí čelí investicemi do výzkumu a vývoje a ambicí prodávat v Evropě pouze bateriová elektrická auta (BEV) do konce této dekády.
REKLAMA
Obraty společnosti by měly pokračovat v růstu zhruba 2,5 % ročně v následujících letech. Analytici očekávají pokles zisků v průměru o 3,4 % ročně a výraznější propad volných peněžních toků na konci tohoto roku následovaný pomalým růstem. Špatným znamením pro investory mohou být i nedávné prodeje akcií generálního ředitele Carlose Tavarese a předsedy představenstva Johna Elkanna za celkem 2,4 mil. EUR.
Valuace
Jako první se pokusíme určit vnitřní hodnotu na základě equity DCF modelu, který počítá s volnými peněžními toky 8,674 mld. EUR (2023); 8,780 mld. EUR (2024); 9,731 mld. EUR (2025) a následným perpetuálním růstem 1 %. Jako diskontní míra byly v modelu použity náklady na vlastní kapitál, které činí 10,5 %. Stellantis se k 12. 7. 2023 obchodoval za 16,64 EUR za akcii (= 396 Kč). Když tuto tržní cenu porovnáme s odhadem vnitřní hodnoty podle DCF modelu, která činí 31,46 EUR za akcii, dojdeme k závěru, že se akcie Stellantisu zdají výrazně podhodnocené, protože se podle modelu v současné době obchodují 47 % pod svou vnitřní hodnotou.
Jednoduchý Equity DCF model
Za druhé se podíváme na relativní hodnotu automobilky Stellantis v porovnání s dalšími podobnými firmami. Pro komparaci jsem vybral 6 automobilek na základě tržní kapitalizace, výše obratů a geografické lokace. Těmito automobilkami jsou: Volkswagen AG, Toyota Motor Co., Hyundai Motor Co., Mercedes-Benz Group AG, BMW AG a Ford Motor Co.
Relativní valuace
Stejně jako z DCF modelu, tak i z relativní valuace vyplývá, že se společnost Stellantis jeví podhodnocená o 45,42 % na základě trailling PE, o 40,76 % na základě forward PE a o 6,81 % na základě P/BV. Je nutno podotknout, že relativní valuace hodnotí pouze to, jak je daná firma oceňována v porovnání s ostatními podobnými subjekty na trhu. Může se stát, že celý sektor bude podhodnocený, což se v současné době jeví u automobilového průmyslu. Tato skutečnost se však v relativní valuaci mezi firmami v daném sektoru nepromítne.
REKLAMA
Na základě DCF modelu (75 %) a relativní valuace (25 %) dojdeme k cílové ceně 29,97 EUR. Při současné tržní ceně Stellantisu 16,64 EUR za akcii představuje cílová cena 80% upside potential. Skutečnost, že se akcie jeví podhodnocená, není ale garance, že trh cenu v krátkodobém horizontu vyrovná. Protože se Stellantis dle výsledků tohoto modelu obchoduje pod svou vnitřní hodnotou už několik let, mohlo by se jednat o tzv. hodnotovou past. Toto riziko zmírňuje však již uvedený 8% dividendový výnos a zpětné odkupy akcií ve výši 1,5 mld. EUR v roce 2023, které by měly pomoci k růstu ceny akcie.
V neposlední řadě je rovněž důležité upozornit, že odhady analytiků ohledně budoucího vývoje společnosti se značně liší. Převládá názor, že společnost je podhodnocená, avšak v tom, jak výrazné toto podhodnocení je, se analytici značně rozchází. Odhady vývoje ceny akcie se podle analytiků z Wall Street v následujících dvanácti měsících pohybují od 13,13 EUR (22 % Downside), přes průměr 21,73 EUR (29 % Upside) až do výše 35,7 EUR (112 % Upside).
Závěr
Stellantis se v současné době jeví mnoha hodnotovým investorům jako skvělá příležitost. Společnost Stellantis vyplácí vysokou dividendu, odkupuje zpět vlastní akcie a v otázce finančního zdraví si vede znamenitě. Akcie se jeví výrazně podhodnocené jak na základě výpočtu vnitřní hodnoty dle jednoduchého DCF modelu, tak na základě relativní valuace.
Na druhou stranu zde existuje riziko, že společnost zůstane podhodnocená dlouhou dobu. Navíc se názory analytiků ohledně míry podhodnocení značně liší. V konečném důsledku rozhodnutí, zda do společnosti Stellantis investovat nebo ne, zůstává na zdravém uvážení a averzi k riziku každého investora.
Informace v tomto článku nejsou investičním doporučením.
Zdroj dat: databáze S&P CAPITAL IQ, Yahoo finance, SimplyWall St., AlphaSpread
Autor: Adam Kolomazník, analytik ECONET, redakčně upraveno