20. 09. 2023
Průzkum Mastercard: 7 z 10 Čechů nakupuje online z mobilního telefonu. Nejdůležitější je pro ně pohodlí a bezpečnost
Pohodlí domova a nákupy na internetu. To je kombinace, kterou v posledních letech volí čím dál více lidí. Online nakupuje 9 z 10 Čechů, 70 procent z nich používá k nakupování na internetu chytrý mobilní telefon a většina respondentů volí platbu kartou. Nutnost přepisování čísla karty stále častěji vede k tomu, že lidé volí moderní řešení, jako je platební metoda Mastercard Click to Pay. Ta umožňuje bezpečnou a rychlou platbu online bez nutnosti opakovaně zadávat údaje z platební karty nebo si pamatovat heslo.
Sedět komfortně na pohovce s počítačem nebo dokonce ležet s mobilem v posteli, procházet nabídky e-shopů a ze stejného pohodlí svůj nákup pak i objednat a bezpečně a rychle zaplatit. Tak dnes vypadá nakupování skoro poloviny Čechů. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti Mastercard. Z pohovky v obývacím pokoji nakupuje 36 procent dotázaných. Stále častěji využívají spotřebitelé při nakupování chytré mobilní telefony: zatímco notebook Češi používají zhruba v polovině případů, svůj mobil až v 70 procentech.
Pohodlí při nákupech ale není jen o místu a použitém zařízení. Každý pátý zákazník považuje za nepohodlné přepisování údajů z platební karty při placení v internetovém obchodě. A další pětině dotazovaných vadí, že při zadávání čísla karty musí třeba do vedlejší místnosti pro peněženku. Stejně důležitá je nicméně při nakupování na internetu i bezpečnost. Například 60 procent Čechů by si na e-shopu nikdy neuložilo svoji platební kartu.
Nakupujeme oblečení, platíme kartou
Internetovým nákupům vévodí oblečení (63 procent), častou položkou v nákupních košících je také elektronika či spotřební zboží jako jsou knihy nebo hračky (59 procent). Mnohdy českým zákazníkům plní košíky i vybavení do domácnosti (58 procent) a na internetu čím dál častěji nakupují i drogerii, léky, potraviny nebo hotová jídla.
REKLAMA
Za nákupy na internetu Češi nejčastěji platí kartou. Ať už fyzickou platební kartu nebo některou její digitalizovanou podobu využívá jako nejčastější metodu platby online 65 procent zákazníků. Buď využijí přímo platební bránu daného e-shopu, nebo platbu přes terminál při převzetí zboží. Největší boom pak v posledních letech zažívají řešení, která umožňují placení digitální (tokenizovanou) kopií karty, jako je například Mastercard Click to Pay.
Platební metoda Click to Pay byla na český trh uvedena v září loňského roku a postupně získává oblibu zákazníků. Umožňuje bezpečné a rychlé zaplacení na internetu bez nutnosti opakovaně opisovat číslo platební karty. Její výhodou je, že funguje bez ohledu na použité zařízení. Jakmile si zákazník bezpečně vytvoří digitální kopii karty ve svém profilu Click to Pay, může ji používat na počítači s operačním systémem Windows, notebooku od firmy Apple nebo třeba mobilním telefonu s Androidem.
Click to Pay je bezpečné a pohodlné globální platební řešení, které by se mělo postupně stát standardem pro platby kartou na internetu. Spotřebitelům umožňuje na zařízeních připojených k internetu platit na pár kliknutí. Údaje z platební karty zůstávají bezpečně uložená ve vysoce zabezpečených datových centrech karetní společnosti, což uživatelům umožňuje platit rychle na pár kliknutí, bez nutnosti zadávat údaje při každém nákupu. Pomocí svého profilu mohou navíc spravovat své preferované platební karty, které mají při placení k dispozici na všech svých zařízeních bez ohledu na to, jaký internetový prohlížeč nebo prodejní kanál používají. Odpadá tak i potřeba ukládat karetní údaje u jednotlivých obchodníků.
„Stejně jako při placení v kamenných obchodech je pro zákazníky i na internetu stále důležitější pohodlí, bezpečnost a taky rychlost, jakou nákup proběhne. Opisovat 23 čísel z karty je pro řadu lidí natolik nekomfortní, že v této fázi od nákupu upustí. V našich průzkumech a datech jasně vidíme poptávku po jednoduchém, a přitom maximálně bezpečném způsobu placení online. Tím je řešení Click to Pay, které umožňuje platbu kartou na jedno kliknutí z jakéhokoliv zařízení. Zákazníci se tak můžou soustředit na samotný nákup, a ne na složité placení,“ řekl Luděk Slouka, ředitel produktového managementu ve společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
Při platbách na internetu pak už zákazník jednotlivé platby pouze autorizuje běžným způsobem – většinou biometricky ve své mobilní bance. Prostřednictvím Click to Pay je možné zaplatit již v 18 000 českých internetových obchodech.