21. 09. 2023
Průzkum ČSOB: Víc než dvě pětiny Čechů podporují neziskovky. Pomahají finančně i materiálně
Postoj Čechů vůči neziskovým organizacím je dlouhodobě diskutované téma. Jakou v ně máme důvěru? Jak často přispíváme a komu nejčastěji pomáháme? Z průzkumu, jenž pro finanční skupinu ČSOB realizovala výzkumná agentura Behavio, vyplývá, že Češi nejčastěji finančně i materiálně pomáhají právě neziskovým organizacím (40 % finančně, 46 % materiálně).
Češi jsou zvyklí pomáhat druhým. Podle dat Československé obchodní banky poskytlo celkově v uplynulém roce finanční pomoc 70 % z nás. Materiální pak o trochu méně, 68 %. Naši pomoc přitom směřujeme nejčastěji právě k neziskovým organizacím. „Údaje z loňského roku dokazují, že i v této náročné době lidé nezapomínají na dobročinnost. Díky našim dárcům můžeme financovat jak naše dlouhodobé projekty, tak i akutní pomoc, jako např. podpora rodin z Ukrajiny,“ potvrzuje Monika Granja, ředitelka Výboru dobré vůle – Nadace Olgy Havlové.
Finanční podporu neziskovým organizacím pak nejčastěji poskytuje věková kategorie 35-44 let, alespoň to tak uvedlo 48 % dotázaných. Materiálně neziskovkám častěji přispívají lidé s vyšším příjmem (52 %) a vysokoškolským vzděláním (56 %). Oproti tomu generace Čechů do 24 let je nakloněna pomáhat spíše svým přátelům (31 %) a senioři starší 65 let spíše své rodině (48 %).
Jít naproti může každý
Ačkoliv počty přispěvatelů dlouhodobě rostou, počty dárců stále mají kam stoupat: „Každá pomoc se počítá – někdo může přispět drobným finančním příspěvkem, někdo jiný zas věcným darem. Největší smysl dává pravidelná dlouhodobá pomoc, kdy předem víme, jak budeme moci konkrétní projekt financovat,“ dodává Monika Granja.
Pomoc neziskovým organizacím usnadňují i dnes už běžné inovace v bankovnictví. „V červenci 2022 jsme spustili službu Na Dobrou Věc, která umožňuje našim běžným klientům podpořit vybraný charitativní projekt při každé platbě. Od jejího spuštění se do pomoci zapojilo 1560 klientů a celková výše vybraných příspěvků činila více než 900 tisíc korun. Pomoc dobročinným projektům poskytují i klienti ČSOB Private Banking, prostřednictvím tzv. Karty dobré vůle. V loňském roce takto podpořili vybrané hospice a dětské domovy částkou 2,5 milionu korun.“ dodává Patrik Madle, mluvčí Československé obchodní banky.