10. 10. 2023
Studie Mastercard: Češi v létě více cestovali i hodovali
Češi letos v létě mnohem více cestovali a dopřávali si v restauracích. Od počátku června do konce srpna stouply tržby v restauracích o 11 procent a v hotelích o 8 procent v porovnání se stejnými třemi měsíci v loňském roce. Vyplývá to ze studie společnosti Mastercard SpendingPulse, která sledujeprodeje v kamenných obchodech i online a zahrnuje všechny formy plateb včetně hotovosti.
„Je patrné, že české domácnosti už po různých covidových omezeních chtěly žít naplno, k čemuž jim letos přálo i počasí. Lidé utráceli hlavně za zážitky spojené s cestováním, z čehož těžila odvětví navázaná na turistiku, tedy ubytovací služby a gastronomie,“ říká Martin Dolejš, ředitel rozvoje prodeje společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
Český maloobchod zaznamenal podle dat společnosti Mastercard ve třech letních měsících meziroční růst o 2 procenta, přičemž nejvíce Češi utráceli za zážitky spojené s cestováním. Tržby v restauracích rostly dvouciferným tempem, o 11 procent, a dařilo se i hotelům a penzionům, kde Češi utráceli o 8 procent více než vloni. Rostly i tržby v segmentu potravin, a to meziročně o 3 procenta. Mezi regiony s největšími tržbami za ubytování vedly střední Čechy, Praha, jižní Morava, Moravskoslezský kraj a Zlín.
Příklon k zážitkové ekonomice je vidět i na datech napříč Evropou. Dvouciferná meziroční tempa růstu letních tržeb v restauracích vykázaly i jiné země, jako například Německo (o 14 procent) nebo Francie (o 13 procent). A Itálie nebo Španělsko s nárůstem o 9 procent nijak výrazně nezaostávaly.
Na jiných evropských trzích se zase ukázalo, jak silný efekt na prodeje může mít pořádání divácky atraktivní události. Například v Maďarsku během červencové Velké ceny Formule 1 vyskočily útraty za ubytování o 27 procent a v restauracích dokonce o 31 procent v porovnání s loňským závodem seriálu mistrovství světa.