CZK/€ 25.295 +0,02%

CZK/$ 23.912 -0,24%

CZK/£ 30.240 -0,10%

CZK/CHF 27.112 +0,37%

20. 11. 2023

0 komentářů

Průlom Toyoty na poli baterií: Pomůže i evropskému automotivu?

 

Český automotive v posledních měsících překonával v produkci německý i evropský. Je to však do značné míry “úspěch starých časů” – poptávka odráží dohánění “neuspokojené poptávky” po autech se spalovacími motory z dob pandemie covidu. A spalovací motory budou s vysokou pravděpodobností na ústupu. I proto je znepokojivé pozorovat, jak evropské značky ztrácí půdu pod nohama na poli elektromobility (v tuto chvíli hlavní “cesta vpřed”), což vede v posledních třech letech k viditelné ztrátě podílu Evropy na globální automobilové produkci. Pokud by tomu tak mělo být i nadále, bude to problém i pro český průmysl.

Loading



 

Jedním z hlavních důvodů, proč evropský automotive v elektromobilitě zaostává zejména za Čínou, je produkce baterií. Čína má výrazný náskok ve vertikální integraci výroby vedoucí až k těžbě klíčových surovin. I proto stojí skoro za třemi čtvrtinami globální produkce lithium-iontových baterií, nejčastěji používaných v elektromobilech. Těžko si představit, jak by mohla Evropa bez zásadních technologických průlomů v nejbližších letech Čínu v produkci baterií dohnat. Jednou z cest by však podle analýzy Financial Times ( https://on.ft.com/3QdhUyo ) mohla být nadějná práce japonské Toyoty na bateriích s pevným elektrolytem. Nejenže by ve finále taková technologie mohla nabídnout výrazně vyšší kapacitu (teoreticky dojezd přes 1000 kilometrů) a kratší nabíjení (až 10 minut), ale současně by v porovnání s dnešními bateriemi nebyl k výrobě zapotřebí grafit – kterého se těží 68 % světové produkce v Číně a u kterého Čína plánuje zavést přísnější kontroly vývozů. Lithium, které by v nových bateriích bylo i nadále zapotřebí, je z velké části z Austrálie (necelých 50 %) a z Chile (30 %) a velké nevyužité zásoby se nachází v Jižní Americe.

Oznámení Toyoty o průlomu ve vývoji baterií s pevným elektrolytem sice vyvolává velké množství otazníků – a i když se optimismus potvrdí, bude pravděpodobně nasazení do masové výroby hudbou “vzdálenější budoucnosti”. V té by však nejen japonský, ale nakonec i německý a český automotive opět mohl začít tahat při porovnání s Čínou za “stejně dlouhý” konec provazu… minimálně v oblasti výroby baterií.

Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Zlaté časy startupů končí. Trh s rizikovým kapitálem klesá

Situace na trhu rizikového kapitálu se v posledních letech kompletně proměnila. Zatímco v období pandemie tento trh významně rostl, v současnosti je trend opačný. Důvodů je několik. Investoři se zaměřují na trhy s ověřenými obchodními modely a v neposlední řadě chování investorů ovlivnily vysoké úrokové sazby. Přesto existuje i startupový segment, který […]

Text: Redakce

19. 11. 2024

Revoluce v AI – pohled napříč sektory

Od poloviny 50. let 20. století jsme byli svědky tří období výrazného růstu produktivity, která byla poháněna zaváděním nových technologií, konkrétně mainframů, osobních počítačů a webových prohlížečů. Nyní stojíme na prahu další technologické revoluce, přičemž je jasné, že umělá inteligence (AI) představuje nové technologické paradigma, které by […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

15. 11. 2024

Je ESG investování mrtvé? Vzestup a pád udržitelného investování

Investování do ESG (Environmental, Social, and Governance) v posledním desetiletí změnilo podobu financí. Původně slibovalo investorům způsob, jak podpořit společnosti, které se zabývají globálními problémy, jako je změna klimatu, sociální nerovnost a odpovědnost podniků, a zároveň usilovat o solidní výnosy. S rostoucím zájmem o odpovědné investování přilákaly […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

12. 11. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *