06. 02. 2024
Slavia vážně přemýšlí o povinném ručení pro elektrokola. V zahraničí je totiž budou vyžadovat
Nový zákon o povinném ručení, který začne platit od 1. dubna, se bude týkat nejenom motoristů, ale za určitých podmínek i cyklistů. Původní evropská směrnice, definující vozidla, která musí jejich majitelé a provozovatelé pojistit, má v naší zemi liberální formu. V některých situacích však může způsobit nedorozumění a problémy. Ve finále tak bude napříč pojistným trhem potřeba najít řešení, které milovníky jedné stopy těchto problémů zbaví. Slavia pojišťovna chce být i jejich dobrým partnerem, a proto uvažuje o tom, že jim za adekvátních pojistných podmínek nabídne pomocnou ruku.
„V České republice zatím stále platí legislativa, vycházející z Evropského nařízení z roku 2013, podle které musí mít rychlá a výkonná elektrokola povinné ručení, neboť spadají do kategorie motokol, resp. malých mopedů,“ říká projektová manažerka Slavia pojišťovny Lucie Žulavská. A přestože se nehodovost elektrokol stále zvyšuje, většina těch, kteří svírají jejich řídítka, současnou legislativní teorii ve své motocyklistické praxi neuplatňuje a jezdí bez registrace a povinného pojištění. „Nová motorová směrnice teď ale přináší širší pohled, kdy záludností se pro české elektrokolaře stane jízda v zahraničí,“ doplňuje Žulavská.
Cestou, kterou se už za měsíc vydá ČR, se nerozhodly jít všechny státy Evropské unie, včetně těch, které s Českem sousedí a do kterých lidé často jezdí na výlety nebo na dovolenou. Třeba Německo a Rakousko. Tam budou muset mít i elektrokola z Čech sjednané povinné ručení s minimálními limity pojistného plnění.
Aby se s prvním jarním oteplením tento tenký legislativní led pod našimi turisty neprobořil a oni se nepropadli do nemalých finančních problémů, bude nutné najít takové řešení, které dopřeje Čechům finanční klid, a v případě nutnosti jim umožnit sjednat si pro elektrokola povinné ručení, které platí po celé Evropě. Alternativním řešením pojištění pro státy, které budou tuto povinnost vyžadovat by bylo tzv. hraniční pojištění, které je však co do výše pojistného poměrně nákladné a má i ve valné většině omezenou časovou platnost.
Bezesporu lepší variantou je tedy užít si dovolenou s povinným ručením, které nabídne poměrně vysoké limity za nižší pojistné, než na ni odjíždět s pouhým pojištěním obecné odpovědnosti v běžném občanském životě, protože v některých státech se zkrátka stane z „obyčejného elektrokola“ standardní motorové vozidlo. A v takovém případě už by obecná odpovědnost při škodách způsobených provozem elektrokola nezafungovala. Nejde však jenom o zahraničí. Když se svým pojištěným elektrokolem někomu způsobíte škodu na našich komunikacích, takováto škoda pak bude rovněž kryta z povinného ručení. Provozovateli, resp. majiteli elektrokola tak bude poskytnuta komplexní pojistná ochrana, která nebude limitována jen na státy stanovující povinnost povinného ručení, ale bude platit ve všech státech „zelenokaretního systému“.