27. 05. 2024
Mobilem nebo hodinkami. Stále více Čechů při placení preferuje nositelnou elektroniku
Nákupní zvyky českých zákazníků se mění: bez chytrého mobilu se drtivá většina lidí neobejde a prakticky ho nedává z ruky. To se projevuje i na rychlém růstu popularity placení mobilem, které vyzkoušelo už 44 procent Čechů – víc než dvojnásobek oproti roku 2019, kdy to bylo jen 19 procent. Zvyšuje se i oblíbenost chytrých hodinek, které k placení využívá 15 procent zákazníků, přičemž i tento podíl každoročně pravidelně roste. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Mastercard.
Ze zkušeností zákazníků vyplývá, že platba chytrým mobilem nebo hodinkami je pohodlnější a rychlejší, než běžnou platební kartou nebo hotovostí. Zejména mobilní telefon se tak velmi často rychle stává pro lidi tou nejoblíbenější platební metodou, kterou využívají kdykoli je to možné. Chytré hodinky pak Češi k placení využívají hlavně když u sebe mobil nemají, třeba při sportu nebo když si rychle vyběhnou do obchodu.
„Nákupní a platební návyky českých zákazníků sledujeme dlouhodobě a vzestup oblíbenosti plateb mobilem a hodinkami patří k největším trendům posledních let. Můžeme směle mluvit o novém tržním standardu, který lidé oceňují zejména kvůli rychlosti a pohodlnosti. Stejně důležitá je pro nás i bezpečnost transakce, která je v případě tokenizovaných plateb dokonce vyšší než u běžných platebních karet. Zákaznická zkušenost jasně směřuje k tomu, že lidé platí tím, co mají zrovna po ruce, nebo co je pro ně v dané situaci nejpohodlnější,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Platba mobilem | 19 % | 27 % | 32 % | 39 % | 44 % |
Platba hodinkami | – | 8 % | 10 % | 12 % | 15 % |
Nositelná elektronika je vždy po ruce
Proměna platebních návyků českých zákazníků pramení i z toho, jaké předměty u sebe jsou zvyklí nosit. Zatímco před pěti lety u sebe 80 procent lidí vždy mělo peněženku s hotovostí, podle posledních dat je to už jen 67 procent. Podobný vývoj je vidět také u běžných platebních karet. Naopak chytrý mobilní telefon s sebou vždy bere 87 procent lidí, když vychází z domu.
Také chytré hodinky nebo náramky patří mezi českými zákazníky ke stále oblíbenějším kouskům nositelné elektroniky. Nejčastějším důvodem, proč je lidé k placení ještě nevyužívají, je fakt, že zrovna jejich model nepodporuje technologie, které jsou pro placení nezbytné.
„Vnímáme potřebu zákazníků platit pohodlně a bezpečně, proto spolu s našimi partnery z řad bank i dalších technologických společností podporujeme rozvoj nových platebních metod, například platebních prstenů, které má člověk vždy doslova po ruce, nemusí se nabíjet a jsou v porovnání s jinými chytrými přístroji i velmi cenově dostupné,“ nastiňuje Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
Ze všech trendů a statistik vyplývá, že po nositelné elektronice, kterou jde i platit, je mezi zákazníky rostoucí zájem. Společnost Mastercard proto spustila již vloni jednoduchý aktivační program pro banky s názvem Wallet Express, který většina českých bank využila. Díky tomu můžeme v nejbližší době očekávat uvedení na trh nových značek nositelné elektroniky s možností placení.