11. 06. 2024
Slavia varuje před vedlejšími stavbami. Mohou totiž významně ponížit pojistné plnění
Pojištění soukromého majetku a odpovědnosti od Slavia pojišťovny je jedním z nejdynamičtěji rostoucích pojistných produktů na trhu. Firma hlásí oproti prvnímu kvartálu roku 2023 meziročně 43% nárůst produkce. Ve srovnání s rokem 2022 stoupl měsíční objem nově sjednaných smluv až o 200 %.
Chyby při sjednávání pojistek nebo hlášení škod ale dělají jak noví, tak dlouholetí klienti. Čemu se vyhnout, a proč můžou být vedlejší stavby poněkud zrádnou kategorií? Odpovídá Lukáš Rozsypal, produktový manažer Slavia pojišťovny.
Začněme od začátku, sjednáváním smlouvy. Čemu bychom měli věnovat pozornost?
Významným bodem, kde může nastat velký zádrhel, je položka „vedlejší stavby“. Klienti by si měli dát pozor na to, jestli hodnotu vedlejších staveb jednak odhadli přibližně správně, a hlavně, jestli vůbec mezi vedlejší stavby započítali skutečně vše, co k nim patří. Například nejen zahradní chatku, altán, dílnu, garáž či třeba stodolu, kterých si asi všichni na první pohled „všimneme“ a do seznamu si je zapíšeme, ale také třeba oplocení pozemku nebo bazén. I to jsou finančně významné položky.
Co když na plot s bazénem zapomenu a nastane situace, kdy budu žádat
o pojistné plnění?
REKLAMA
Bude zjištěno podpojištění a může to významně hnout s cenou vyplacené částky. Pokud má klient na zahradě majetek pojištěný na jeden milion korun, ale
ve skutečnosti přijde o hodnotu ve výši dvou milionů, pojišťovna mu nevyplatí milion, ale procentuálně poníženou částku. Měl-li reálně pojištěnou polovinu hodnoty svého majetku, dostane polovinu z pojistné částky, tedy v tomto případě ne milion, ale půl milionu korun. Aby se tomu vyhnul, není nic snadnějšího, než do pojistné smlouvy doplnit nové nebo rekonstruované objekty, a mít tak správně nastavenou pojistnou částku.
Velkým tématem je dnes fotovoltaika. Jak Slavia pojišťovna řeší situaci, kdy jsou panely umístěné ne na hlavní budově, ale třeba na pergole, která dojde újmy?
Naši klienti mají fotovoltaické panely automaticky zahrnuté ve smlouvě, a to bez omezení jejich počtu. To se týká i starších smluv, kde jsme úpravu zavedli zpětně. Fotovoltaika je u nás pojištěná do výše celkové pojistné částky buď hlavní budovy, nebo vedlejší stavby, na které leží. Zde je tedy opět důležité si správně spočítat reálnou hodnotu vedlejší stavby.
Rád bych k tomu ještě podotkl, že na podpojištění je třeba dávat pozor také
u starších smluv – někteří lidé si majetek sice pojistí, ale pak na smlouvu „zapomenou“ a třeba deset let ji neaktualizují. Přitom navýšení hodnoty jejich majetku jen na vedlejších stavbách může s opravou plotu, výstavbou bazénu, postavením pergoly a renovací garáže velice snadno během pár let jít do statisíců, v některých případech i do milionů korun.
Pojistnou částku mám nastavenou správně, nastala pojistná událost – zahradní domek je vytopený a podmáčený, protože praskl přívod vody k hadici. Můžu rovnou zavolat kamarádovi instalatérovi?
Nejjistější cestou, jak si nepřidělat starosti, je vždy hned kontaktovat asistenční službu pojišťovny. Tam vám spolehlivě poradí, co v dané situaci dělat. Platí to
i v situacích, kdy váš kamarád je instalatér či pracuje v jiné profesi, která by vám zrovna vytrhla trn z paty.
Často se stává, že klienti si k opravě zavolají známého z oboru, případně v minulosti osvědčeného řemeslníka, a po pojišťovně pak chtějí proplatit fakturu. Bohužel, pojišťovnám to pak finančně nevychází. S asistenčními službami totiž obvykle fungují na základě paušálních smluv. Náklady na opravu, kterou si klient zařídí sám, však mohou opravdu významně převýšit náklady na opravu sjednanou přes asistenční služby. Úhrada faktury je rovněž záležitostí asistenční služby, a tak je potřeba v každém případě postupovat v souladu s jejich smluvními podmínkami.
Cestou ke snadnému a uspokojivému řešení pro všechny strany tak zkrátka
je pokaždé nutnost volat asistenční službu. Všem komplikacím se tím snadno vyhnete a budete mít jistotu, že dostanete maximální pojistné plnění, na které máte nárok.