CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

05. 08. 2024

0 komentářů

Maloobchod roste, ale neoslňuje

 

Tuzemské maloobchodní tržby v průběhu června oproti předchozímu měsíci narostly o 0,7 %, což odpovídá meziročnímu růstu o 4,4 %. Tento výsledek je téměř přesně v souladu s očekáváním trhu a nepředstavuje tedy překvapení. Zároveň statistici zrevidovali květnový údaj, který namísto původně udávaného meziměsíčního poklesu o 0,1 hlásí pokles o 0,5 %.

Loading



 

V meziročním srovnání vykázal nejsvižnější růst prodej kosmetických a toaletních výrobků (18,9 %), s odstupem pak následuje kategorie farmaceutického a zdravotnického zboží (6,4 %), potravin a pohonných hmot (shodně 2,5 %). Naopak pokles hlásí prodejci výrobků pro domácnost (-2,9 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (-0,5 %) a jen těsně nad nulou se drží obchod s oděvy a obuví (0,2 %).

Meziměsíčně tržby narostly u kosmetických a toaletních výrobků (2,3 %), oděvů a obuvi (2,0 %) či počítačového a komunikačního vybavení (1,2 %). Neslavně si naopak vedli prodejci potravin (-0,8 %), výrobků pro domácnost (0,4 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (0,4 %) či farmaceutického a zdravotnického zboží (0,4 %).

Naděje původně vkládaného do letošního dynamického oživení spotřebitelské poptávky se zatím příliš nenaplňují. Meziroční nárůsty tržeb sice vypadají relativně slušně, ovšem to vyplývá pouze z efektu nízké srovnávací základny loňského roku. Meziměsíčně k žádným razantním nárůstům nedochází a jeden slušný výsledek bývá následován naopak zklamáním. V souhrnu pak od začátku letošního roku reálné maloobchodní tržby přidaly pouze 1,1 %, což skutečně nelze označit za rozkvět. Ještě pochmurněji vypadá historické srovnání, podle kterého si Češi aktuálně z obchodů odnášejí zhruba stejně zboží jako v březnu roku 2019, tedy před více než pěti lety.

K hodnotám z předpandemického ledna 2020 jim pak stále chybí citelná 3 procenta. To vše navzdory obnovenému růstu reálných mezd a nadále mizivé míře nezaměstnanosti. Vysvětlení lze patrně hledat v psychologických faktorech, jelikož ekonomická důvěra domácností v uplynulém čtvrtletí setrvale klesala a dostala se zpět pod svůj dlouhodobý průměr, tedy do pásma „blbé nálady“. I přesto očekáváme, že tržby obchodníků budou ve zbytku letošního roku postupně narůstat, ovšem na žádné velké po-krizové žně to nevypadá. V souhrnu by maloobchod letos mohl vykázat meziroční růst kolem 4 procent, ovšem pouze díky tomu, že se srovnáváme s velmi slabým rokem 2023.

Autor: Vít Hradil, hlavní ekonom Cyrrus

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Proč jsou emoce v investování tak důležité?

Investování je mnohem více než jen otázka matematiky a výpočtů. Mnozí investoři však často opomíjejí emoce, intuici a myšlenkové zkratky, jejichž vliv či dopad na investiční rozhodnutí bývá zásadní. Přirozené lidské sklony, jako je sklon k nadměrnému sebevědomí nebo averze ke ztrátě, mohou výrazně ovlivnit investiční rozhodnutí […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

12. 12. 2024

Promyšlená diverzifikace portfolia bude pro investory v příštím roce klíčová

Investiční výhledy společnosti Amundi pro rok 2025 reflektují svět plný proměn a zároveň upozorňují na zajímavé investiční příležitosti. I přes geopolitické změny zůstává vývoj v globální ekonomice příznivě nakloněn rizikovým aktivům. Klíčem k úspěchu bude důsledná diverzifikace portfolia a schopnost rychle reagovat na tržní a politické změny.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

06. 12. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *