CZK/€ 25.355 +0,10%

CZK/$ 24.337 +1,15%

CZK/£ 30.464 +0,17%

CZK/CHF 27.279 +0,12%

08. 10. 2024

0 komentářů

Evropané mění po pandemii nákupní rytmus, ukazuje aktuální studie Mastercard

 

Rok 2024 přináší výrazné změny ve spotřebitelských zvyklostech Evropanů, jak ukazuje nejnovější studie Institutu ekonomických studií společnosti Mastercard. V restauracích večeří až o desítky minut dříve a nákupy potravin a péči o sebe sama přesouvají na pracovní dny, aby víkendy mohli věnovat zážitkům a času s blízkými.

Loading



 

Ve srovnání s rokem 2019 nyní Evropané večeří v restauracích o 11 až 20 minut dříve. Místo tradičních víkendů začali k nákupům potravin využívat klidnější pondělky a úterky. „Možnost pracovat na dálku umožňuje lidem efektivněji plánovat svůj čas, což vede k tomu, že péči o sebe, jako jsou návštěvy kadeřnictví či fitness centra, přesouvají do pracovních dní. Víkendy se tak stále více stávají časem pro zážitky a volnočasové aktivity, které tráví s rodinou a přáteli,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Česko a Slovensko.

Posílení flexibility v organizaci osobního času vedlo k tomu, že Evropané kladou větší důraz na zážitky a pečlivé plánování výdajů. Zvýšená citlivost na ceny nutí spotřebitele plánovat dovolené s větším předstihem, aby mohli využít co nejvýhodnější nabídky.

Z našich dat je zřejmé, že změněné nákupní zvyklosti Evropanů nejsou dočasné. Jde o hlubší odraz změn v tom, jak si lidé organizují svůj čas a upřednostňují osobní život. Dávají tak v dnešním ekonomickém prostředí nový obsah pojmům pohodlí a hodnota,“ doplňuje Natalia Lechmanová, hlavní ekonomka pro Evropu ve společnosti Mastercard.

Změny v nákupním chování se výrazně projevily i během svátečních období. Evropští spotřebitelé přesouvají sváteční nákupy na dřívější dobu před koncem roku a u online obchodů hojně využívají různých slevových akcí. V reakci na tuto poptávku spustili obchodníci v roce 2023 velké slevové akce jako Black Friday nebo Cyber Monday dříve než obvykle. Tímto krokem chtěli mj. chtěli nalákat opatrné zákazníky, na které doléhala inflace a vysoké úrokové sazby. Předvánoční nákupní vrcholy se tak v kategoriích jako oblečení, elektronika a šperky posunuly zhruba o týden dopředu v porovnání s předchozími lety.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

V žebříčku finančního zdraví domácností se Česku daří stoupat, protože se jinde situace zhoršuje

Zatímco vloni Česku v pilíři Finančního zdraví patřila 12. příčka, letos jsme se posunuli na 9. místo v EU. Podle zjištění Indexu prosperity a finančního zdraví to však nebylo způsobeno výrazným zlepšením napříč sledovanými indikátory, ale spíše zhoršením států, které byly ještě v loňském ročníku před ČR. […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

21. 08. 2024

Investování s pozitivním vlivem – adaptace na změnu klimatu a transformace v měnícím se světě

Rizika spojená se změnou klimatu mají dopad na naši společnost, narušují potravinovou bezpečnost, infrastrukturu, vodní systémy a pobřežní oblasti. Zvyšování hladiny moří, rozsáhlé požáry a narušení dodavatelského řetězce způsobené drsnějšími a častějšími nepříznivými povětrnostními jevy jsou jen některé příklady těchto rizik.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

19. 08. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *