24. 10. 2024
Optimističtější spotřebitelé vs. opatrní podnikatelé
Říjen byl ve znamení zhoršení podnikatelských nálad, naproti tomu sentiment spotřebitelů se znovu mírně zlepšil. Pokles nálady podnikatelů však není nijak dramatický, spíš jde o korekci předchozího optimistického září. Nebylo by to poprvé, kdy se firmy dívaly optimisticky do budoucnosti bez toho, že by ji měly dostatečně zajištěnou zakázkami, aby znovu propadaly skepsi.
Zatímco celková nálada v podnikatelské sféře mírně klesá, v průmyslu se tentokrát zlepšila. Vyhlídky exportu nebo poptávky sice nevyznívají bůhvíjak optimisticky, přesto firmy věří, že během následujících třech měsíců jejich výroba poroste. Méně pesimismu přitom panuje i ve stavebnictví díky vyšší současné poptávce.
Svůj dřívější optimismus naproti tomu koriguje obchod a služby, kde se začínají krotit dříve velmi silně pozitivní výhledy pro následující tři měsíce. Přesto se dál počítá s nabíráním pracovníků.
Za zlepšením nálady spotřebitelů stojí menší obavy z budoucnosti, tedy menší strach ze zhoršení celkové ekonomického vývoje a víra ve zlepšení své vlastní finanční situace. Kromě toho opadají i obavy z budoucí inflace a ztráty zaměstnání.
To by byla dobrá zpráva z pohledu dalšího vývoje spotřeby, kdyby ovšem nepoklesla chuť k velkým nákupům a nezačal opět růst zájem spořit. Celkové vyznění říjnové průzkumu nálad je v podstatě neutrální, a proto nemá zatím smysl přepisovat výhled na konec letošního roku.
REKLAMA
Do posledního čtvrtletí vstupují tuzemští podnikatelé s mírným optimismem, který ovšem musí mít časem podložený i novými objednávkami. V průmyslu totiž i nadále zůstává hlavní brzdou růstu pro více než 40 % firem poptávka, zatímco ve stavebnictví jsou to stále chybějící zaměstnanci.
Ve službách vlastně více než polovina firem ani žádné takové překážky nevidí. Hlavním rizikem zůstává vývoj v zahraničí, který mohou alespoň částečně nastínit nové PMI zveřejněné ještě během dnešního dopoledne.
Autor: Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS