06. 06. 2012
Subjekty:
EU zaznamenala v prvním čtvrtletí 2012 útlum v růstu útrat, je to druhé čtvrtletí bez růstu
Spotřebitelské útraty v Evropské unii byly v prvním čtvrtletí (Q1) roku 2012 nižší o 0,2% oproti stejnému období v roce 2011. Zatímco celkové útraty byly v celé EU slabší, v patnácti členských státech EU byl zaznamenán růst.
Mírný pokles útrat v 1. čtvrtletí 2012 byl pokračováním trendu, který převládá od poloviny roku 2011. Pokles v 1. čtvrtletí tohoto roku představuje již druhé období se stagnujícím růstem a nejslabším výkonem od doby, kdy se region vymanil z recese na konci roku 2009.
Smíšený obraz poskytly údaje z největších ekonomik EU. Francie zaznamenala mírný meziroční růst o 2,0%, ale to bylo kompenzováno poklesem v Německu (-1,0%), Itálii (-1,2%) a zanedbatelným poklesem ve Velké Británii (-0,1%).
V souladu s posledními trendy patřily k nejslabším právě země postižené státními dluhy. Krize se nejvíce podepsala na Řecku, kde byl zaznamenán nejstrmější meziroční pokles v útratách ze všech 27 zemí EU (12,7%), zatímco v Irsku (-5,1%) a Portugalsku (-4,1%) je tento trend jen pokračováním vleklé krize.
Chování spotřebitelů ve východní Evropě přineslo větší optimismus a s ním také tempo růstu. Litva a Slovinsko zažily dvouciferný růst, zatímco Estonsko, Lotyšsko, Polsko a Slovensko zaznamenaly robustní nárůst v útratách domácností. Kromě toho v 1. čtvrtletí 2012, s výjimkou Lotyšska, všechny tyto země registrovaly silnější růst než v předchozím čtvrtletí.
REKLAMA
Češi stále více platí i za menší nákupy
I na českém trhu lze sledovat trendy v chování spotřebitelů. Auditované výsledky z prosince 2011 ukazují výrazný nárůst počtu transakcí u obchodníka (až o 20%). Zatímco se počet bankomatových transakcí zvýšil zhruba o 5,3%, stále více Čechů používá platební kartu k platbám v obchodech a to i za menší nákupy.
Philip Symes, finanční ředitel společnosti Visa Europe říká: „Zatímco většina z 27 členských států EU zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2012 růst, prvořadým trendem bylo utlumení spotřebitelských útrat. Druhé čtvrtletí bez růstu také ukazuje na to, jaký je v současné době na spotřebitele vyvíjen tlak, nicméně to výrazně kryje rozdíly mezi jednotlivými zeměmi a jejich ekonomickými vyhlídkami.“
Visa Europe Spending Barometer je založen na reálných údajích, nikoli na emocích či představách. Tyto údaje zohledňují preferenci spotřebitelů a inflaci. Na rozdíl od jiných indexů nebo průzkumů, které jsou založeny na emocích či názoru v jednotlivých sektorech, tento Barometr poskytuje reálný obraz spotřebitelských útrat v rámci EU. Barometr poskytuje data na základě rostoucích preferencí pro elektronické platby, kdy z každých 7 eur zaplacených v Evropě je 1 euro zaplacené prostřednictvím karty Visa.